کامیون الکتریکی

دولت چین از سال ۲۰۲۰، مالیات بر خودروهای الکتریکی و پلاگین‌-هیبرید را کاهش داده که این اقدام به مشوق اصلی تولید و خرید خودروهای پاک تبدیل شده است

این روزها آلودگی هوا در اکثر شهرها و کشورهای پیشرفته به یکی از معضلات بزرگ تبدیل شده است. گرچه دولت‌ها در سال‌های گذشته بر آن شده‌اند تا برای رفع این مشکل دست‌به اقدامی اساسی و یکپارچه بزنند، اما زمان‌بر بودن این راه‌حل‌ها هم باعث شده است همچنان آلاینده‌های زیست‌محیطی در شهرهای مختلف جولان دهند.

بزرگ‌ترین راهکار کشورهای غربی تا امروز و با در نظر گرفتن سهم خودروهای دیزلی در آلایندگی، برنامه‌ریزی برای حذف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن‌ها با سوخت‌های تجدیدپذیر و پاک بوده است؛ موضوعی که توانسته در زمینه تولید باتری‌ها و فناوری‌های مربوط به سوخت‌های پاک نیز اشتغال‌آفرینی هم داشته باشد.

سه منطقه آمریکا، چین و اروپا درحال‌حاضر بیشترین تمرکز را بر حذف دیزلی‌ها داشته و برنامه‌های مشخصی را هم در این زمینه اعلام کرده‌اند. اما در این میان به‌نظر می‌رسد آمریکا و به ویژه ایالت کالیفرنیا بیشترین سرعت را برای دستیابی به اهداف جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای در پیش گرفته باشد.

این در حالی است که دولت‌های بسیاری چون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند ازجمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط‌زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و درنهایت تا دهه ۲۰۴۰ میلادی ممنوع و متوقف اعلام کنند.‌

اما باتوجه به وقفه‌هایی که با شیوع کووید-۱۹ ایجاد شد سال ۲۰۵۰ پایانی برای تولید و فروش و حتی تردد دیزلی‌ها در این مناطق خواهد بود. در این میان، دولت چین نه‌فقط برای پاک‌سازی آب‌وهوای کلانشهرها و صنعت و بازار خود بلکه با هدف حضور گسترده و روزافزون در بازارهای برزگ جهانی عزم خود را در ممنوعیت تولید و فروش دیزلی‌ها بیش از پیش جزم کرده است.

ممنوعیت استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی در چین

دولت چین موفق شده است در این رقابت سه‌جانبه جایگاه خود را محکم کند. دولت چین علاوه بر محدود کردن مصرف زغال سنگ و تولید فولاد، در سال‌های اخیر برنامه‌هایی را هم برای ممنوعیت استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی اعلام کرد که این اقدامات دولت چین تا امروز کاهش حدود ۴۰ درصدی آلودگی نسبت‌به سال ۲۰۱۲ را برای این کشور به ارمغان آورده است.

دولت این کشور در راستای سیاست‌گزاری‌های جدید، برای توقف تولید و استفاده از وسایل حمل‌ونقل احتراق داخلی عزم خود را جزم کرده، این کشور به شدت مصمم است که ساخت و پیشرفت در صنعت خودروهای برقی و الکتریکی و هیبرید موجب شود تا خودروهای بنزینی و دیزلی به تدریج کنار بروند و خودروهای پاک جایگزین آن‌ها شوند.

همچنین دولت چین از سال ۲۰۲۰، مالیات بر خودروهای الکتریکی و پلاگین‌-هیبرید را کاهش داده که این اقدام به مشوق اصلی تولید و خرید خودروهای پاک تبدیل شده است.

کاهش ۸۰درصدی گازهای گلخانه‌ ای کالیفرنیا

این هیات می‌گوید کامیون‌ها ۷۰درصد آلودگی ناشی از مه‌دود و ۸۰درصد دوده سرطان‌زای دیزل در کالیفرنیا را تشکیل می‌دهند که آن‌ها را به بزرگ‌ترین منبع آلودگی هوای ایالت تبدیل می‌کند. هدف این ایالت کاهش ۴۰درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ و کاهش ۸۰درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ است.

بنابراین منطقی است که دستورات جسورانه‌ای برای دستیابی به اهداف جسورانه ارائه شود.

این دستور جدیدترین تغییراتی است که کامیون‌های بدون آلایندگی را در بزرگراه‌ها متداول‌تر می‌کند. گروهی از شرکت‌های برق در کالیفرنیا، ارگان‌ها و ایالت واشنگتن در حال حاضر در حال کار برای پیشنهاد یک بزرگراه مناسب برای کامیون‌های برقی از طریق طرح کریدور ترانزیت پاک ساحل غربی هستند.

در همین راستا تولیدکنندگان بیشتری از جمله نیکولا، تویوتا و تسلا هم در تلاش هستند تا با عرضه کامیون‌های نیمه برقی به بازار، بخشی از راه‌حل کاهش گازهای گلخانه‌ای باشند.

تلاش اروپا برای حذف دیزلی‌ها تا سال ۲۰۳۵

حدود پنج‌ماه پیش نیز نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا با هدف به صفر رساندن انتشار گاز دی‌اکسیدکربن، به طرح زیست‌محیطی کمیسیون اروپا مبنی‌بر ممنوعیت فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی در تمامی کشورهای عضو اتحادیه از سال ۲۰۳۵، رأی مثبت دادند.

این طرح سال گذشته میلادی توسط کمیسیون اروپا با هدف به صفر رساندن انتشار گاز دی‌اکسید کربن حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی توسط خودروها، پیشنهاد شده بود.

به‌گفته کمیسیون اروپا «این اقدام به تحقق اهداف زیست محیطی اتحادیه اروپا کمک می‌کند» و کاهش هزینه سوخت و بهبود کیفیت هوا از جمله مزایایی هستند که نصیب شهروندان خواهند شد.

این قانون در حالی در اروپا به تصویب رسید که لابی‌هایی در صنعت خودرو و نمایندگان محافظه‌کار برای حفظ جایگاه موتورهای احتراق داخلی تلاش‌های بسیاری کرده بودند.

۲۰۲۴؛ شروع فعالیت ناوگان بدون آلایندگی در کالیفرنیا

به لطف دستور جدید هیات منابع هوایی کالیفرنیا، این ایالت از سال ۲۰۲۴ تمام کامیون‌ها را ملزم می‌کند که آلایندگی صفر داشته باشند. این مقررات، که هیات منابع هوایی کالیفرنیا آن را «اولین در جهان» می‌نامد، قرار است گامی در جهت تحقق اهداف بلندمدت انتشار گازهای گلخانه‌ای کالیفرنیا باشد.

این قانون به طور خاص برای کامیون‌های متوسط و سنگین با وزن ۸۵۰۰ پوند یا بیشتر اعمال می‌شود. طبق دستور این هیات، هر کامیون جدیدی که در کالیفرنیا فروخته می‌شود تا سال ۲۰۴۵ آلایندگی صفر خواهد داشت.

همچنین این قانون بیان می‌کند تا سال ۲۰۳۵، این ایالت دارای ناوگان حمل‌ونقل کوتاه‌مدت بدون آلایندگی در بنادر و راه‌آهن‌ها خواهد بود و تا سال ۲۰۴۰ کامیون‌ها و وانت‌های تحویل «آخرین مایل» بدون آلایندگی وجود خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =