برای افزایش توان و گشتاور موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی، راه‌های بسیار زیادی وجود دارد. اما در نظر داشته باشید که به هر میزان توان و گشتاور موتور افزایش یابد، به‌همان میزان خرابی و استهلاک موتور نیز افزایش می‌یابد.

خودرو هیوندای الانترا مدل 2015 دارم و در برخی صفحات مجازی خواندم که حداکثر قدرت هیوندای الانترا 2015، 148 اسب‌بخار است که با نصب هدرز و کیت اگزوز اسپرت می‌توان این قدرت را تا 200 اسب‌بخار افزایش داد. آیا نصب هدرز و کیت اگزوز اسپرت به‌خودرو آسیب نمی‌زند؟

به گزارش «اخبار خودرو»،برای افزایش توان و گشتاور موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی، راه‌های بسیار زیادی وجود دارد. اما در نظر داشته باشید که به هر میزان توان و گشتاور موتور افزایش یابد، به‌همان میزان خرابی و استهلاک موتور نیز افزایش می‌یابد. نمونه‌های وارداتی هیوندای الانترا نسل پنجم (که از سال 2010 تا 2016 به‌تولید می‌رسید) به‌کشورمان دارای پیشرانه 1.8 لیتری تنفس‌طبیعی هستند و این پیشرانه موسوم به Nu است و دارای حجم موتور 1797 سی‌سی با 16 سوپاپ در سرسیلندر است. این موتور با توجه به‌نصب سیستم تایمینگ متغیر دائم سوپاپ‌ها CVVT، پاشش سوخت چندنقطه‌ای انژکتور MPI و نسبت تراکم 10.3 به‌یک، می‌تواند حداکثر 148 اسب‌بخار قدرت را در 6500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 178 نیوتون‌متر گشتاور را در 4700 آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. این پیشرانه براساس شرایط استاندارد نگهداری و سوختی 148 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند؛ اما می‌توان این قدرت را به‌عددهای بالاتر نیز رساند.
این نکته را درنظر داشته باشید که تنها با نصب کیت اگزوز و هدرز نمی‌توان افزایش قدرت در این موتور را اعمال کرد؛ زیرا پارامترهایی مانند نسبت تراکم، میزان پاشش سوخت، بهبود هوای ورودی به‌سیلندر و تسهیل خروج دود از سیلندر نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. بر این اساس تنها با نصب یک کیت اگزوز و هدرز نمی‌توان چنین قدرتی را از یک موتور 1800 سی‌سی گرفت. این مورد که از موتور 1.8 لیتری بتوان 200 اسب‌بخار قدرت گرفت، مساله‌ای است که می‌تواند خرابی‌های پیشرانه‌ خودرو شما را افزایش دهد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که برای ارتقای توان 200 اسب‌بخاری نیاز است که پیشرانه خودرو شما به‌صورت کامل تغییر کند.
از جمله تغییرات اعمال‌شده باید به‌تعویض پیستون‌های استاندارد با نسخه مسابقه‌ای، تعویض سرسیلندر با نسخه قابل تنظیم اسپرت، تغییر مسیر ورودی هوا با کیت هوای اسپرت (فیلترهوای اسپرت اصولی) و خروجی دود بهتر به‌کمک هدرز اشاره کرد. البته ECU خودرو شما نیز باید تعویض شود تا توان و گشتاور خودرو به‌صورت کامل ارتقا یابد. البته با ایجاد تغییرات اساسی در پیشرانه نمی‌توان قدرت و گشتاور بالایی را به‌سرچرخ‌ها رساند. زیرا برای تحقق این امر باید تغییراتی در گیربکس نیز ایجاد شود. به‌بیان دیگر باید گیربکس و مجموعه دیفرانسیل خودرو نیز به‌صورت کامل تغییر کند.
البته ناگفته نماند که با وجود کیفیت بسیار پایین سوخت بنزین کشورمان، هرگز امکان رسیدن به‌توان و گشتاور بالا وجود ندارد. زیرا برای رسیدن به‌قدرت و گشتاور بالا، پیشرانه نیازمند سوخت بنزین با اکتان حداقل 90 است؛ اما چنین سوختی در کشور برای پیشرانه‌های احتراق‌داخلی بنزینی در حال حاضر وجود ندارد. پیشرانه‌‎های بنزینی برای رسیدن به‌توان و گشتاور بالا، نیازمند سوختی با اکتان بالاتر از 90 هستند.
البته اکتان سوخت برای بالا بردن اکتان بنزین در بازار به‌صورت افترمارکت وجود دارد؛ اما مکمل‌های سوختی یا اکتان‌هایی که در بازار وجود دارد، چندان کاربردی نیست. همچنین به این نکته باید اشاره کرد که استفاده از سیستم‌های نوین در ارتقای سوخت‌رسانی نیز لازم است. وجود این نوع سیستم‌ها در ارتقای توان و گشتاور می‌توانند موثر باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =