کامیون‌

کامیون‌ها از زمین فاصله بیشتری نسبت‌به خودروهای معمولی دارند، یعنی وسایل‌نقلیه سواری می‌توانند به‌راحتی زیر تریلرهای کامیون بروند که این نوع تصادف، عواقب مرگباری به‌همراه دارد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،بیشترین کشته‌ها در تصادفات مربوط به کامیون‌های بزرگ، سرنشینان دیگر وسایل نقلیه هستند. وزن کامیون‌های بزرگ، معمولا چندبرابر وسایل‌نقلیه مسافری است. کامیون‌ها از زمین فاصله بیشتری نسبت‌به خودروهای معمولی دارند، یعنی وسایل‌نقلیه سواری می‌توانند به‌راحتی زیر تریلرهای کامیون بروند که این نوع تصادف، عواقب مرگباری به‌همراه دارد.
محافظ‌های نصب‌شده زیر کامیون‌ها می‌توانند از وقوع چنین تصادف‌هایی جلوگیری کنند. خستگی راننده‌های کامیون که ساعت‌های طولانی مشغول رانندگی هستند، زنگ خطری برای وقوع تصادف شناخته می‌شود. همچنین درمقایسه‌با وسایل نقلیه معمولی، مسافت توقف پس از ترمزگیری برای کامیون‌ها بسیار بیشتر است به خصوص در جاده‌های مرطوب و لغزنده.

نقص ترمز؛ شایع‌ترین دلیل تصادفات خودروهای سنگین
تجهیزات معیوب در بسیاری از تصادفات کامیون‌ها نقش دارند. یک مطالعه در سال 2010 نشان می‌دهد شایع‌ترین نقص‌ در تجهیزات کامیون‌ها، مربوط ‌به سیستم‌ ترمزگیری (36درصد) و سپس سیستم روشنایی (19درصد) است. در سال 2019، در هر 100میلیون کیلومتر، رانندگان کامیون‌های بزرگ در 4/1 تصادفات منجر به مرگ، دخالت داشته‌اند.
در این خصوص چندی قبل رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: «۱۸درصد کشته‌های تصادفات حاصل تصادف با خودروهای سنگین است و از ابتدای دی‌ماه از تردد کامیون‌های بدون حفاظ جانبی جلوگیری می‌شود تا این آمار کاهش پیدا کند. درمرحله بعد نیز تریلی‌ها را تجهیز می‌کنیم.» سردار حسن مومنی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ما حفظ جان مردم است، افزود: «موضوع تصادفات و جانباختگان حاصل از آنها بسیار مهم است، مسئولان به‌هیچ‌عنوان راضی نیستند آسیبی به هموطنان برسد.» وی اظهار کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهند ۸۲درصد تصادفات به ‌دلایل مختلفی همچون سرعت، سبقت، عدم‌توجه به جلو و خستگی راننده رخ می‌دهند، البته علت بخشی از تصادفات به ایمنی خودرو و ایمنی راه برمی‌گردد که بسیار مهم است. ایمنی راه به‌خصوص خط‌کشی معابر و گاردریل‌ها در برخی استان‌ها بسیار ضعیف است. پلیس راه و هلال‌احمر و اورژانس باید هم‌افزایی بیشتری داشته باشند، همچنین حضور نیروها در ساعات تصادف نیز باید بیشتر باشد.»

تصمیم جدید پلیس راهور به‌منظور کاهش صدمات تصادف خودروهای سنگین
سردار سیدتیمور حسینی با اشاره به تصادف‌ خودروهای سواری با کامیون‌ها که موجب رفتن خودرو به زیر کامیون و آسیب‌دیدگی راننده و سرنشینان خودروهای سواری می‌شود، گفت: «ارتفاع سپر جلو و عقب برخی کامیون‌ها (به‌خصوص کامیون‌های بنز) به‌گونه‌ای است که در صورت برخورد با خودروهای سواری آنها به زیر کامیون می‌روند و اصطلاحا لِه می‌شوند. درواقع این ویژگی سبب شده است هنگام تصادف آسیب و خسارات وارده به خودروهای سواری تشدید شود.» وی ادامه داد: «بنابراین در راستای کاهش جانباختگان حوادث رانندگی، تدبیر جدیدی برای این دسته از کامیون‌ها اتخاذ شده و آن هم الزام نصب حفاظ ایمنی برای این کامیون‌هاست. طرحی که قرار است از اول دی‌ماه اجرا شود.» جانشین پلیس راهنمایی‌ورانندگی فراجا با بیان اینکه این موضوع در کمیسیون ایمنی راه‌ها نیز به تصویب رسیده است، افزود: «کامیون‌های مذکور باید از یک حفاظ ایمنی استفاده کنند که در صورت وقوع تصادف از هدایت خودرو سواری به زیر کامیون جلوگیری شود.»
سردار حسینی درباره اینکه چه تعداد کامیون باید حفاظ ایمنی را نصب کنند، بیان کرد: «برآوردها نشان می‌دهند از حدود 400 هزار دستگاه کامیونی که در کشور داریم، تقریبا 180 هزار دستگاه نیاز به نصب حفاظ ایمنی دارند. البته این موضوع از چندماه قبل به آنان اعلام شده است.» وی درباره اینکه طرح کنترل حفاظ ایمنی کامیون‌ها چگونه اجرا می‌شود نیز گفت: «حدود سه ماه است که درمقابل پاسگاه‌های پلیس راه این موضوع به به رانندگان کامیون‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. اعلام کردیم این طرح از ابتدای دی‌ماه اجرا شده و نصب حفاظ ایمنی بر روی کامیون‌ها با شرایط گفته‌شده کنترل خواهد شد.» وی با بیان اینکه در اجرای این طرح لازم است سایر دستگاه‌های مسئول نیز هماهنگی‌ها و همراهی‌های لازم را داشته باشند، اظهار کرد: «به‌عنوان‌مثال وزارت صمت باید مراکز مجاز نصب حفاظ ایمنی را تعیین و معرفی کند. همچنین لازم است دیگر دستگاه‌ها نیز هرچه زودتر هماهنگی‌ها و اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.» جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با تاکید بر اینکه اجرای این طرح در کاهش صدمات و تلفات ناشی از تصادفات موثر است، ادامه داد: «ماموران پلیس راهور این کامیون‌ها رصد می‌کنند.» وی درباره نبود شرط داشتن حفاظ ایمنی در جدول جرایم و تخلفات رانندگی نیز گفت: «این موضوعی است که در جدول جرایم موجود نیست. در چنین مواردی از طریق وزارت کشور درخواست می‌کنیم مبلغ و کد جریمه تصویب و تعریف شود که درخصوص نصب حفاظ ایمنی کامیون‌ها نیز مکاتبات و مراحل قانونی در جریان است و تصمیمات بعدی اطلاع‌رسانی خواهد شد. در صورت تصویب کد و مبلغ جریمه حتما کامیون‌های فاقد این حفاظ جریمه خواهند شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =