تصادفات

رانندگانی که توقف‌های سد معبری دارند (توقف در حاشیه تقاطع‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و پارک دوبله) و همچنین کسانی‌که  از تلفن‌همراه استفاده می کنند برای پلیس واقعا آزاردهنده هستند. متاسفانه استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی رایج شده که متاسفانه منشأ بسیاری از تصادف‌هاست.

به گزارش «اخبار خودرو»،تصادفات رانندگی در اتوبان‌ها و جاده‌ها اجتناب‌ناپذیر است. روزانه شاهد آمار بالای حوادث رانندگی در جاده‌های کشور هستیم اما پس از هر تصادف با این سوال روبه‌رو می‌شویم که مقصر کیست؟ زیرا ممکن است هر یک از طرفین مدعی باشد که مقصر تصادف و حادثه، فرد مقابل است. مقصر باید خسارت‌های مالی و جانی را پرداخت کند. در ادامه این گزارش به این موضوع می‌پردازیم.

اهمیت «نقطه رؤیت ممکنه» در تقاطع‌ها
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران در این باره اظهار کرد: «وسایل‌نقلیه‌ای که به تقاطع‌ها وارد می‌شوند، باید در فاصله مناسب بتوانند خودروهای دیگری را که از سایر ورودی‌ها به تقاطع وارد می شوند، ببینند و آنها را تشخیص دهند. » سرهنگ مصطفی زینی‌وند افزود: «این تشخیص به کاهش تصادفات در این محل‌ها کمک می‌کند.» وی ادامه داد: «به همین‌دلیل در طرفین و چپ‌وراست تقاطع، محدوده‌ای به شکل مثلث متساوی‌الاضلاع وجود دارد که در این محدوده نباید هیچ نوع مانعی وجود داشته باشد و راننده‌ای که در مسیر خود درحال حرکت است باید قبل از آنکه به تقاطع برسد، وسایل‌نقلیه یا عابران پیاده و کاربران ترافیکی را که در سایر ورودی‌های هستند، ببیند و بتواند حضور آنها را به موقع تشخیص داده و در صورت لزوم عکس‌العمل مناسب از خود نشان دهد.» رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه بیان کرد: «زمانی‌که خودرو وارد تقاطع می شود، یک مخروط دید باید در آنجا باشد. مخروط دید هم به صورت مستقیم و هم در طرفین تقاطع باید لحاظ شود.» وی گفت: «اگر در مثلث متساوی‌الاضلاع فرضی در طرفین تقاطع، مانعی وجود داشته باشد، حتما راننده برای تردد و عبور از محل به مشکل برمی‌خورد زیرا دید کافی برای حرکت ندارد. این موضوع در نهایت منجر به حادثه یا تصادف می‌شود.» سرهنگ زینی‌وند افزود: «کارشناسان پلیس راهور، هنگام بازدید از تصادف در محل حادثه ، زنجیره وقوع تصادف را بررسی می‌کنند. اولین مورد؛ بررسی حرکت و مسیر اولیه خودروهاست که در تقاطع به نقطه‌ای می‌رسند که به آن «نقطه رؤیت‌ممکنه» می‌گویند. بنابراین ممکن است رانندگان در این بخش متوجه خطر نشوند و به سمت جلو حرکت کنند در این صورت به منطقه رؤیت حقیقی می‌رسند. در این محل ، راننده باید خطر را احساس و کاربران ترافیک را ببیند تا بتواند به موقع تصمیم بگیرد تا بتواند به‌صورت کامل توقف کند.» رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پایان بیان کرد: «در این مرحله راننده‌ای که در قسمت فرعی است پس از رؤیت حقیقی باید به رانندگانی که در سمت مسیر مجاز و اصلی در حرکت هستند، اجازه تردد و حرکت بدهد. اگر این اتفاق نیفتد و در مثلث دید راننده موانعی مانند درخت، تیر برق و دکه‌های روزنامه‌فروشی قرار داشته باشند، دید راننده مختل شده و در نهایت منجر به تصادف می‌شود.»

تلفن‌همراه، منشأ بسیاری از تصادف‌هاست
چندی پیش، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور نیز نکاتی را درباره دلیل رخ دادن تصادف‌ها بیان کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت رانندگی رانندگان تهرانی گفت: «رانندگانی که توقف‌های سد معبری دارند (توقف در حاشیه تقاطع‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و پارک دوبله) و همچنین کسانی‌که از تلفن‌همراه استفاده می کنند برای پلیس واقعا آزاردهنده هستند. متاسفانه استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی رایج شده که متاسفانه منشأ بسیاری از تصادف‌هاست.» وی در ادامه تاکید کرد: «فارغ‌از برخی رفتارهای مشکل‌ساز ترافیکی بعضی افراد، درمجموع رانندگان تهرانی نسبت‌به رانندگان بسیاری‌ از شهرها و استان‌های دیگر از انضباط بیشتری برخوردارند. زیرا در غیر این‌صورت نمی‌توان ترافیک تهران را کنترل کرد! برای اثبات این حرف من دقت کنید و ببینید رانندگان خودروهایی با پلاک تهران و سایر پلاک‌ها چگونه در سطح شهر تردد می‌کنند.» وی درباره رانندگی خانم‌ها نیز گفت: « رانندگان خانم همیشه با احتیاط بیشتری نسبت‌به مردان رانندگی می‌کنند. درواقع دقت بیشتری نسبت‌به رعایت مقررات دارند. برهمین اساس با در نظر گرفتن تعداد رانندگان خانم باید گفت رانندگی مناسب‌تری دارند. اگر بخواهم با جزئیات بیشتری توضیح بدهم، باید گفت رانندگی خانم‌ها اصول رانندگی تدافعی را دربردارد. یعنی رانندگی آنها به‌گونه‌ای است که خطر را پیش‌بینی کرده و متناسب با آن رانندگی می کنند. پس باید بپذیریم رانندگی خانم‌ها برخلاف آقایان تهاجمی نیست. خانم‌ها هنگام رانندگی عجله ندارند البته این موضوع به‌دلیل انضباط بیشتر آنهاست» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ادامه داد: «جالب است بدانید خانم‌ها در تصادف‌های ثبت‌شده کمتر از 10درصد مقصر هستند. یعنی از هر 10تصادف فقط یک خانم مقصر بوده است و این میزان از دقت و انضباط در رانندگی جای تشکر و قدردانی دارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =