کد خبر: 242966
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲

سقف‌های پانوراما یا کاملا شیشه‌ای از دهه 2000 میلادی توسط کمپانی مطرح مرسدس‌بنز فراگیر شد. سقف‌های پانوراما طی یک فرآیند بسیار پیچیده و مهندسی ساخته می‌شوند که در مقابل ضربات و نیروهای وارده بسیار مقاوم هستند. 

به گزارش «اخبار خودرو»،سقف‌های پانوراما یا کاملا شیشه‌ای از دهه 2000 میلادی توسط کمپانی مطرح مرسدس‌بنز فراگیر شد. سقف‌های پانوراما طی یک فرآیند بسیار پیچیده و مهندسی ساخته می‌شوند که در مقابل ضربات و نیروهای وارده بسیار مقاوم هستند.
تا حدی که وقتی در سال 1397 یک دستگاه هیوندای سوناتا LF هیبرید بر اثر خواب‌آلودگی راننده واژگون شد، گزارش این اتفاق و حفظ ایمنی سرنشینان و راننده به‌صورت کامل در همان سال و در روزنامه «دنیای‌خودرو» به‌چاپ رسید.
جالب است بدانید که در واژگونی هیوندای سوناتا LF هیبرید، هیچ‌یک از قطعات شیشه‌ شکسته‌شده سقف آن به‌داخل کابین نفوذ نکرد و سرنشینان در ایمنی کامل از کابین خودرو خارج شدند. از آن‌جا که هیوندای سوناتا در سطح جهان یک خودرو خانوادگی نه‌چندان لوکس به‌شمار می‌رود، باید توجه داشت که خودرو کاملا لوکسی مانند مرسدس‌بنز E350 یا ب‌ام‌و سری 5 یا سری 7 که دارای سقف پانورامای جمع‌وجور هستند، در زمان تصادف با کمترین آسیب مواجه می‌شوند.
در زمان طراحی سقف شیشه‌ای، فریم زیر آن دارای یک بخش فلزی است و شیشه‌ای کاملا بزرگ روی بخش فریم فلزی قرار می‌گیرد تا پوشش سقف را کامل کند. این شیشه نیز با استفاده از تکنولوژی گوریلاگلس ساخته می‌شود که از متریال بسیار آشنا در ساخت شیشه گوشی‌‎های هوشمند است. البته شیشه‌های سقف پانورامای خودروها از متریال گوریلاگلس جدید با پوشش فشرده‌سازی لایه‌های درونی تشکیل شده که در زمان وارد شدن ضربه یا نیرو، شیشه به‌طور کامل نمی‌شکند. همچنین تمام بخش‌هایی که به‌اصطلاح شکسته، به‌داخل یک لایه فوق ایمن چسبنده به‌نام وکیوم وارد می‌شود.
بر این اساس با توجه به‌متریال گوریلاگلس که از جنس آلومینوسیلیکات قلیایی است، ضریب مقاومت و استحکام شیشه نسبت به‌شیشه‌های متداول حدود 65 درصد است. همچنین این مدل شیشه‌ها حدود 45 درصد سبک‌تر از شیشه‌های متداول چندلایه هستند.
بر این اساس در زمان وارد شدن نیرو یا ضربه به‌سقف خودرو در اثر واژگون شدن آن، نیروی وارده درتمام سطح خودرو پخش شده و قطعات تیز و برنده شیشه به‌داخل کابین وارد نمی‌شود. همچنین جالب است بدانید که برای طراحی و ساخت شیشه‌های سقف پانوراما، استانداردهای فوق سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد.
در تست‌های در نظر گرفته شده برای پاس کردن این استانداردها، انواع آزمون‌های مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر دما و مقاومت در برابر فشار وجود دارد. همچنین این شیشه‌ها اغلب دارای لایه‌های ضد اشعه فرابنفش UV هستند تا نور آفتاب برای سرنشینان داخل کابین نیز مضر نباشد.
از سوی دیگر یک فریم پارچه‌ای نسبتا ضخیم در داخل کابین و زیر سقف شیشه‌ای تعبیه شده تا در صورت آسیب‌دیدگی شیشه، قطعات آن به‌صورت مستقیم به‌داخل کابین وارد نشوند. هرچند که در چند سطر بالاتر، تشریح کردیم که اصولا امکان ورود شیشه‌خرده به‌داخل کابین وجود ندارد.
همچنین در نظر داشته باشید که خودروهای مونتاژی خودروسازان داخلی که اخیرا به‌سقف پانورامای ثابت مجهز شده‌اند، استانداردهای لازم را پاس کرده‌اند. اما از آن‌جا که سقف این دسته از خودروها ثابت بوده و فاقد حرکت است، بنابراین هیچ‌گونه خطری سرنشینان داخل کابین را تهدید نمی‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =