رانندگان موبایل به دست

هر کسی هنگام رانندگی ممکن است مرتکب تخلف شود. اما گاهی اوقات، برخی افراد نسبت‌به جریمه‌های اعمال‌شده اعتراض دارند. البته درصد خطای دوربین‌های هوشمند بسیار کم است.

به گزارش «اخبار خودرو»،هر کسی هنگام رانندگی ممکن است مرتکب تخلف شود. اما گاهی اوقات، برخی افراد نسبت‌به جریمه‌های اعمال‌شده اعتراض دارند. البته درصد خطای دوربین‌های هوشمند بسیار کم است. ازسوی‌دیگر افسران راهنمایی‌ورانندگی نیز در جاده‌ها و شهرها مستقر هستند تا خودروهای خاطی را جریمه کنند. با این‌حال بسیاری از رانندگان از این موضوع شاکی هستند که چرا در برخی موارد، وقتی خودرویشان در محلی حضور ندارد، جریمه‌ای به‌نام آنها ثبت می‌شود. از این رو پلیس راهنمایی‌ورانندگی امکان ثبت‌اعتراض نسبت‌به جریمه‌ را برای رانندگانی که اطمینان دارند این اشتباه ازسوی پلیس رخ داده، فراهم کرده است. در ادامه به جزییات بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

نحوه اعتراض به خلافی خودرو
دو فرآیند در رسیدگی به شکایات مربوط به تخلفات راهنمایی‌ورانندگی وجود دارد. فرآیند اول اعتراض به قبض‌جریمه است. درصورتی‌که فرد به برگ جریمه اعتراض داشته باشد، باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و موضوع شکایت خودر را مطرح کند تا مورد رسیدگی و اصلاح قرار بگیرد. در فرآیند دوم، اگر فردی نسبت‌به صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد، ابتدا به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کند و در خواست اعتراض می‌دهد. این درخواست از سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می‌شود و اجرائیات، برابر قانون در حداکثر ۲۴ ساعت باید به موضوع رسیدگی کند و به آن پاسخ دهد که معمولا در کمتر از چند ساعت پاسخ داده می‌شود.
در این مرحله اگر متقاضی قانع شود، نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند. ولی درصورتی‌که قانع نشده باشد، می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند. در این واحد، کارشناس پلیس راهور و قاضی، تخلفات را بررسی می‌کنند ولی حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر می‌کند. در این مرحله رأی صادرشده قطعی است و دیگر قابل‌اعتراض نیست. مهلت اعتراض به خلافی یا قبوض جریمه صادرشده، طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغ جریمه‌ تعیین شده است.
درصورتی‌که متخلف در مهلت قانونی ذکرشده اعتراض خود را تسلیم نکند، یا طی۲۰ روز پس از ابلاغ رأی واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، باید دو برابر مبلغ جریمه را بپردازد. رانندگان و مالکان خودروها می‌توانند با بهره‌مندی از روش‌های مختلف استعلام و پرداخت خلافی خودرو قبل از اتمام مهلت قانونی اعتراض، خلافی را بررسی و درصورت مغایرت، اعتراض خود را برابر دستورالعمل ذکر شده اعلام کنند.

برای اعتراض به خلافی خودرو، باید عدله لازم ارائه شود
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص اعتراض به وضعیت خلافی خودرو گفت: «بسیاری‌از رانندگان به صورت‌وضعیت خودرویشان اعتراض دارند و قبل از اینکه به مرکز اجرائیات پلیس راهور بروند، مطمئن هستند تخلف ثبت‌شده مربوط به آنها نیست. اما وقتی کارشناسان ما، عکس خودرو آنها را در همان تاریخ و ساعت و از زوایای مختلف به راننده نشان می‌دهند، ضمن ابراز تعجب تخلف را قبول می‌کنند!»
سرهنگ علی‌اصغر شریفی افزود: «البته برخی افراد به‌رغم آنکه تخلفی انجام نداده‌اند، ولی برای آنها پیامک ثبت‌تخلف ارسال می‌شود یا در صورت وضعیت این افراد، تخلفاتی ثبت‌شده که انجام نداده‌اند پس تکلیف این افراد چیست و چه اقدامی باید انجام دهند؟»
سرهنگ شریفی در ادامه گفت: «در مورد تخلفات و اعتراض به آن، این حق برای رانندگان در نظر گرفته شده است که می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند.» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، بیان کرد: «در مرکز اجرائیات و ستاد ترخیص پلیس راهنمایی و رانندگی بخشی وجود دارد که به این موضوع رسیدگی می‌کند.»
وی ادامه داد: «برابر ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، هیات‌هایی وظیفه رسیدگی به تخلفات را برعهده دارند. در این هیات‌ها همکاران من پس از شنیدن اعتراض رانندگان، موضوع را در فرم‌اعتراض ثبت می‌کنند.» شریفی افزود: «همکاران این اعتراضات را به صورت دقیق بررسی کرده و اگر اعتراض وارد باشد، آن را برای قاضی ارسال می‌کنند.»
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ افزود: «راهنمایی و رانندگی رأسا نمی‌تواند این تخلفات را حذف کند. یک قاضی در این هیات حضور دارد و بر اساس نظر راهنمایی‌ورانندگی و افسر کارشناس پس از بررسی موضوع خلافی را که فرد به آن اعتراض کرده است، مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت صحت مدعا آن را حذف می کند.»
سرهنگ شریفی ادامه داد: «درخصوص حذف تخلفات، رانندگان به این موضوع حتما توجه داشته باشند باید عدله لازم به راهنمایی‌ورانندگی و قاضی ارائه شود. به‌عنوان‌مثال برخی رانندگان اعلام می‌کنند پلاک آنان دستکاری شده است، در این مراکز همکاران ما از طریق سامانه‌هایی که در اختیار دارند، این موضوع را به صورت دقیق بررسی می‌کنند و اگر متوجه شوند پلاک توسط شخص دیگری دستکاری شده است، تخلف موردنظر حذف می‌شود. در ادامه نیز با فردی که تخلف را انجام داده است (که جرم هم تلقی می‌شود)، تماس گرفته خواهد شد و آن فرد به مرجع قضایی معرفی می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

آخرین اخبار