ایران خودرو دیزل

ایران‌خودرودیزل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجاری‌سازان کشور طی یک‌سال اخیر برنامه‌های بسیاری برای افزایش تولید و توسعه سبد محصولات خود اعلام کرده و درحالی‌که بازار کشور بیش از همیشه نیازمند خودروهای تجاری جدید است، این تجاری‌ساز بزرگ کشور هم‌راستا با تقاضای بازار و ناوگان کشور، از برنامه‌های خود رونمایی کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،ایران‌خودرودیزل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تجاری‌سازان کشور طی یک‌سال اخیر برنامه‌های بسیاری برای افزایش تولید و توسعه سبد محصولات خود اعلام کرده و درحالی‌که بازار کشور بیش از همیشه نیازمند خودروهای تجاری جدید است، این تجاری‌ساز بزرگ کشور هم‌راستا با تقاضای بازار و ناوگان کشور، از برنامه‌های خود رونمایی کرده و توانسته تیراژ تولید خود را هم افزایش دهد. این در حالی است که با افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار، پرواضح است که نیاز به خدمات فروش و پس از فروش نیز بیش‌از همیشه احساس می‌شود. حالا شرکت گواه به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش ایران‌خودرودیزل اعلام کرده است هم‌زمان با افزایش تولید در این شرکت، زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه نمایندگی‌ها، تامین قطعات یدکی و توسعه بازار خدمات پس از فروش انجام شده است.
رشد 400درصدی تولید نسبت‌به سال 1399
ایران‌خودرودیزل در دو سال گذشته موفق به افزایش تیراژ تولید خود شده است. براساس آمارهای منتشر شده، مقایسه تولید شش‌ماهه ایران‌خودرودیزل و پنج زیرمجموعه آن در سال‌های 1399 تا 1401، نشان‌دهنده رشد ۵۰۰ درصدی تیراژ تولید در این شرکت‌هاست. بر این اساس مدیرعامل ایران‌خودرودیزل اعلام کرده است: «آمارها نشان می‌دهد که تیراژ تولید محصولات ایران‌خودرو دیزل طی شش‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته در حالی به میزان۲۲۰درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۴۰۰درصد رشد داشته که این شرکت موفق شده است در شش‌ماهه نخست امسال رکورد تولید سال گذشته خود را بشکند.»

از افزایش تولید تا توسعه شبکه خدمات
افزایش تولید ایران‌خودرودیزل براساس آن‌چه مدیرعامل این تجاری‌ساز عنوان کرده است؛ از سال ۹۹ آغاز شده و تیراژ تولید محصولات این شرکت در سال ۹۹ به ۳۷۰۰ دستگاه رسید و در سال ۱۴۰۰ با افزایش حدود ۹۰درصدی به ۷۰۰۷ دستگاه افزایش یافت. این در حالی است که تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ تیراژ تولید محصولات این شرکت نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۹۰درصد افزایش یافته است و امکان دستیابی به هدف‌گذاری تیراژ تولید ۲۵هزار دستگاه محصولات این شرکت تا پایان امسال با راه‌اندازی خط تولید کامیونت و همچنین گسترش تولید کامیون کشنده‌های فوتون H5 و آتامان فراهم خواهد شد. این آمارها نشان از آن دارد که این شرکت بیش از پیش نیاز به توسعه خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های خود پیدا خواهد کرد و باید هرچه سریع‌تر برای موفقیت در بازار رقابتی برنامه‌های خود را در این زمینه عملیاتی کند.

عبور از رکود تولید شش‌ماهه
این در حالی است که آمار تولید ایران‌خودرودیزل نشان از آن دارد که رکورد تولید شش‌ماهه در دهه اخیر شکسته شده و در نیمه نخست سال جاری تولید این شرکت معادل کل تولید سال ۱۴۰۰ بوده است. به گفته جواد توسلی‌مهر، تیراژ تولید محصولات این شرکت از ۲۲۵۵ دستگاه طی شش ماهه نخست سال گذشته با رشد ۲۲۰ درصدی به ۷۲۰۵ دستگاه در پایان شهریور ماه امسال رسیده است، همچنین رکورد بالاترین تولید ماهانه در سوابق شرکت ایران‌خودرودیزل با تولید ۲۰۱۴ دستگاه خودرو در شهریورماه ۱۴۰۱ شکسته شده و سرانه تولید در این گروه خودروسازی از ۰.۲۶ دستگاه به نفر در شش‌ماهه ۱۳۹۱ به ۱.۳۴ دستگاه به نفر در شش‌ماهه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و هدف‌گذاری سرانه تولید تا پایان سال جاری چهار دستگاه به نفر است.
توسعه نمایندگی‌ها و خدمات به موازات افزایش تیراژ تولید
افزایش آمار تولید در این شرکت‌ها، نیاز هرچه بیشتر این تجاری‌ساز به توسعه خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های آن را نشان می‌دهد. در همین راستا، مدیرعامل شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش خودروهای ایران‌خودرودیزل (گواه) با اشاره به افزایش تیراژ تولید این خودروسازی اعلام کرده است: «با توجه به افزایش تولید ایران‌خودرودیزل زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه نمایندگی‌ها، تامین قطعات یدکی و توسعه بازار خدمات پس از فروش صورت گرفته است.» پیمان سنندجی اظهار کرد: «در کنار افزایش نمایندگی‌ها، به دنبال افزایش سهم بازار قطعات یدکی و ارائه قطعات اصل و مطمئن به مشتریان هستیم. وی همچنین افزود: «شرایط خرید قطعات یدکی اصل را برای رانندگان محصولات ایران‌خودرودیزل با افزایش دسترسی به نمایندگی‌ها فراهم خواهیم کرد.»

تامین قطعات از طریق شرکت‌های معتبر

هم‌زمان با رشد تولید ایران‌خودرودیزل، این شرکت در همکاری با زیرمجموعه خود، در نظر دارد دسترسی به قطعات یدکی استاندارد را در فهرست اقدامات خود قرار دهد. در همین خصوص مدیرعامل شرکت گواه اعلام کرده است: «تامین قطعات از طریق شرکت‌های معتبر انجام و توسط ۲۴ عاملیت مجاز شرکت گواه توزیع می‌شود.» این اقدام گواه در شرایطی انجام می‌شود که بازار قطعات خودرو در ماه‌های اخیر به‌شدت با بحران قطعات تقلبی مواجه بوده است. در همین زمینه، سنندجی اعلام کرده است: «توزیع قطعات با توجه به بخش‌نامه وزارت صمت و برای جلوگیری از عرضه قطعات قاچاق و بی‌کیفیت از اول آذر ماه با بسته‌بندی شرکت گواه که دارای شماره شناسایی و کد کالا بوده و در سیستم سامانه تجارت وجود دارد، توزیع می‌شود که باعث کنترل قیمت و اطمینان به مشتریان است.» وی تصریح کرد: «قطعات توزیع‌شده دارای کیفیت و استاندارد هستند که در مرحله نخست ۵۵ قطعه اجباری در این طرح بسته‌بندی و در شبکه توزیع می‌شود و شرکت گواه به‌صورت اختیاری برای۵۰ قطعه دیگر طرح مشابهی را اجرا خواهد کرد.»

تمرکز بر احداث نمایندگی‌های مدرن و مجهز

آن‌چه در توسعه سبد محصولات و به موازات آن، خدمات پس از فروش خودروسازان حائز اهمیت است، این است که شهرها و مناطق مهم دراین خصوص ارزیابی شده و با در نظر گرفتن وسعت بهره‌وری از محصولات، تمام شهرها مجهز به امکاناتی برای ارائه خدمات و تاسیس نمایندگی‌ها شوند. در همین راستا، مدیرعامل گواه بیان کرده بود که این شرکت مصمم به ارائه خدمات مطلوب در سراسر کشور است. وی همچنین افزود: «براساس محورهای ۱۲گانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و با توجه به سیاست‌های کلان ایران‌خودرو، تمرکز گواه بر احداث نمایندگی‌های مدرن و مجهز در شهرهای بزرگ، مراکز استان‌ها، پایانه‌های صادراتی و مناطق آزاد خواهد بود.»

نگاه ایران‌خودرودیزل به بازارهای صادراتی

بعد از افزایش تولید خودرو در شرکت ایران‌خودرودیزل موضوع صادرات مورد توجه قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که با افزایش تیراژ تولید، بعداز تامین نیاز بازار داخل، تمرکز تولیدکننده به سمت صادرات معطوف شود. بنابراین دور از ذهن نیست که ایران‌خودرودیزل برنامه‌هایی برای توسعه نمایندگی‌ها در کشورهای مقصد صادراتی خود داشته باشد. مدیرعامل ایران‌خودرودیزل پیش از این با اشاره به بازگشت این شرکت به بازارهای صادراتی، اظهار کرده بود؛ «صادرات محصولات ایران‌خودرو به تعدادی از کشورهای هدف اتفاق افتاده است و با برخی از کشورهای بزرگ منطقه در حال مذاکرات و تفاهم برای ارسال محصولات هستیم.» وی همچنین اعلام کرده بود؛ «ایران‌خودرودیزل نه‌تنها می‌تواند نیاز بازار داخلی خودروهای تجاری کشور را کاملا برطرف کند، بلکه اکنون به بازارهای جهانی و فرامرزی نیز می‌اندیشد.»

توسعه نمایندگی‌ها در نخستین مقاصد صادراتی

تازه‌ترین اخبار این شرکت حاکی از آن است که قرار است به‌زودی صادرات آتامان آغاز شود. به همین منظور، این شرکت در نظر دارد با همکاری شرکت خدمات پس از فروش خود (گواه) زیرساخت لازم برای ارائه خدمات در کشورهای مقصد را هم توسعه دهد. در این خصوص سنندجی، در زمینه برنامه تاسیس نمایندگی در کشورهای صادراتی هم اظهار کرد:‌ «باتوجه به توسعه بازارهای صادراتی ایران‌خودرودیزل، نمایندگی‌های خدمات پس از فروش این محصولات نیز تاسیس می‌شود.» وی ادامه داد:‌ «برهمین اساس نمایندگی مجاز ایران‌خودرودیزل در کشور ترکمنستان در حال ارائه خدمات است و در ادامه با توجه به صادرات خودرو آتامان به روسیه، راه‌اندازی نمایندگی خدمات پس از فروش در این کشور برنامه‌ریزی شده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =