موتورسیکلت‌

   چه مواردی در بیمه اجباری موتورسیکلت تحت پوشش قرار می‌گیرند؟ باتوجه ‌به اینکه موتورسیکلت و رانندگان آن بیشتر از مالکان خودرو در معرض خطر هستند و حوادث ناشی از موتورسیکلت، خسارات جانی و مالی بیشتری به همراه دارد، صاحبان موتورسیکلت هم می‌توانند انواع بیمه‌نامه را برای وسیله‌نقیله خود تهیه کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،احتمالا برای افراد بسیاری پیش آمده است برای فرار از ترافیک و رسیدن به‌موقع به محل کار به خرید موتورسیکلت فکر کرده‌ باشند. البته این نکته نیز قابل‌توجه است که خطر تصادف با موتورسیکلت بیشتر است و این وسیله‌نقلیه امنیت کمتری نسبت‌به خودرو دارد. متاسفانه در کشور بسیاری از رانندگان موتورسیکلت گواهینامه ندارند و بنابراین چندان دور از انتظار نیست که این افراد حتی بیمه شخص‌ثالث هم نداشته باشند.

چه مواردی در بیمه اجباری موتورسیکلت تحت پوشش قرار می‌گیرند؟
باتوجه ‌به اینکه موتورسیکلت و رانندگان آن بیشتر از مالکان خودرو در معرض خطر هستند و حوادث ناشی از موتورسیکلت، خسارات جانی و مالی بیشتری به همراه دارد، صاحبان موتورسیکلت هم می‌توانند انواع بیمه‌نامه را برای وسیله‌نقیله خود تهیه کنند. مانند خودرو، بیمه موتورسیکلت نیز به دو نوع بیمه بدنه و بیمه شخص‌ثالث تقسیم می‌شود. هریک از این بیمه‌ها، خدمات متنوعی دارند و برای تهیه آن‌ها باید مدارک و شرایط ویژه‌ای داشته باشید. البته دریافت بیمه شخص‌ثالث برای رانندگان موتورسیکلت از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی، اجباری شده و لازمه تهیه این بیمه برای موتورسواران، داشتن گواهینامه است. همچنین این نهاد برای اجبار و ترغیب افراد برای دریافت بیمه شخص‌ثالث، جریمه دیرکرد نیز در نظر گرفته است. اجباری شدن این بیمه و در نظر گرفتن جریمه دیرکرد، باتوجه‌ به آمار بالای تصادفات و مرگ‌ومیر ناشی‌از تصادف موتورسیکلت، راهکار مناسبی برای گسترش فرهنگ درست رانندگی و استفاده از بیمه شخص‌ثالث است. در این خصوص پلیس راهنمایی‌ورانندگی فقط دریافت بیمه شخص‌ثالث را برای موتورسواران اجباری کرده است؛ بنابراین تهیه بیمه بدنه برای موتورسیکلت مانند بیمه بدنه خودرو، اختیاری خواهد بود. موارد تحت پوشش در بیمه بدنه موتورسیکلت هم به‌طورکامل شبیه بیمه بدنه خودرو است و مواردی همچون سرقت، آتش‌سوزی، تصادف و برخورد با هر جسم متحرک یا ثابت را پوشش می‌دهد. همچنین بیمه اجباری موتورسیکلت یا همان بیمه شخص‌ثالث، جبران خسارت وارد شده به راننده، سرنشینان و اشخاص زیان‌دیده را برعهده دارد. به همین‌دلیل، هم نهادهای مسئول و هم موتورسواران به این بیمه توجه بیشتری دارند. در این نوع بیمه، مالک یا راننده موتورسیکلت به‌عنوان بیمه‌گزار و شخص اول نامیده می‌شود. شرکت بیمه شخص دوم و فرد مقابل که در حادثه رانندگی آسیب دیده، شخص‌ثالث است. بر همین اساس، بیمه شخص‌ثالث موتور هرگونه خسارت مالی و جانی واردشده به شخص‌ثالث و خسارات جانی وارده به راننده مقصر در حادثه را جبران می‌کند. این خسارت‌ها که شامل هزینه‌های درمانی، از کار افتادگی، نقص عضو و فوت هستند، توسط شرکت بیمه‌گر و براساس مفاد بیمه‌نامه پرداخت خواهد شد.

موتورسواران 90درصد قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند
در این باره دبیر کارگروه تخصصی خودرو در سندیکای بیمه‌گران ایران، عدم برخورد با موتورسیکلت سواران خاطی در تصادفات را از عوامل موثر بر عدم تمایل صاحبان موتورسیکلت‌ها به خرید بیمه شخص‌ثالث عنوان کرد. علی‌اصغر عنایت درخصوص طرح بخشودگی صددرصدی جریمه موتورسیکلت‌های فاقد بیمه و تاثیر آن بر ترغیب موتورسیکلت‌سواران به خرید بیمه شخص‌ثالث اظهار کرد: «اجرای این طرح‌ها تاکنون اثر قابل‌توجهی در خرید بیمه شخص‌ثالث توسط موتورسیکلت‌سواران نداشته است، زیرا همچنان بیش‌از 80درصد موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه شخص‌ثالث هستند، اما به هر حال بی‌تاثیر هم نیست.» وی در ادامه افزود: «با وجود اینکه حق بیمه تعیین‌شده از سوی شورای عالی بیمه و هیات وزیران برای موتورسیکلت‌ها نسبت‌به ریسک این وسیله‌نقلیه بسیار ناچیز است، اما هنوز بسیاری از اهداف مدنظر در رابطه با بیمه شخص‌ثالث موتورسیکلت‌ها محقق نشده است.» دبیر کارگروه تخصصی خودرو در سندیکای بیمه‌گران ایران یادآور شد: «طبق قانون، پلیس موظف به جلوگیری از تردد کلیه وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه است، اما ظاهرا پلیس راهنمایی و رانندگی قادر به انجام این کار نیست و همچنان این مساله مسکوت مانده و بخش قابل‌توجهی از موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه شخص‌ثالث هستند.» عنایت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا موتورسیکلت‌سواران تمایلی به خرید بیمه شخص‌ثالث با وجود تخفیفاتی که برای آنها در نظر گرفته شده است، ندارند،گفت: «متاسفانه هنگام وقوع تصادف بین موتورسیکلت و خودرو همه دست‌اندرکاران رسیدگی به تصادفات اعم‌از پلیس راهنمایی‌ورانندگی، کارشناس دادگستری و مقامات قضایی به این دلیل که میزان خسارت واردشده به راکب و ترک‌نشین موتورسیکلت بیشتر از خودرو است، موتورسیکلت را مقصر حادثه عنوان نمی‌کنند و در گزارش پلیس 70‌درصد، خودروها مقصر حادثه قلمداد می‌شوند درحالی‌که برخی موتورسیکلت‌سواران 90درصد قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند.» علی اصغر عنایت در پایان تاکید کرد: «باتوجه به اینکه موتورسیکلت‌سواران در تصادفات زیان‌دیده واقعی تلقی می‌شوند و درنتیجه ملزم به پرداخت خسارت نمی‌شوند، بنابراین خود را موظف به دریافت بیمه‌نامه نمی‌دانند. اما اگر همه دستگاه‌های مربوطه، مثل شرکت‌های بیمه، محاکم قضایی، کارشناسان دادگستری و پلیس راهور در رسیدگی به تصادفات طبق قانون عمل کنند، بسیاری از موتورسیکلت‌ها مقصر حادثه شناخته می‌شوند و باید جبران خسارت کنند. البته برخی مالکان خودروها نیز در تصادف با موتورسیکلت‌سواران عطوفت به خرج داده و از دریافت خسارت از آنها چشم پوشی می‌کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =