پلاک مخدوش

مخدوش کردن پلاک خودرو یعنی ایجاد تغییر یا کم و زیاد کردن اعداد، شماره ، حروف و علائم مندرج روی پلاک خودرو. این اقدام باعث می‌شود این خودرو دیگر با پلاک و مشخصات اصلی و اولیه خود قابل‌شناسایی نباشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در تمام اسناد سجلی‌، اگر شخصی اقدام به تغییر و یا تحریف کند، این عمل طبق قانون مجازات اسلامی جرم بوده و مشمول مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی است. همین مساله در مورد اسناد مربوط به اموالی نظیر خودرو و موتور سیکلت نیز مصداق دارد، یعنی هرگونه تغییر و تحریف در اسناد و مدارک اموال ازجمله خودرو و موتورسیکلت نیز جرم بوده و مشمول مجازات‌های قانونی خواهد بود. مخدوش کردن پلاک وسیله‌نقلیه به‌طور ضمنی نشان‌دهنده قصد انجام تخلف از سوی‌ راننده است.

مخدوش کردن پلاک خودرو چه مجازاتی دارد؟
مخدوش کردن پلاک خودرو یعنی ایجاد تغییر یا کم و زیاد کردن اعداد، شماره ، حروف و علائم مندرج روی پلاک خودرو. این اقدام باعث می‌شود این خودرو دیگر با پلاک و مشخصات اصلی و اولیه خود قابل‌شناسایی نباشد. در این زمینه به‌تازگی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور اظهار کرد: «در مورد پلاک دو موضوع مطرح می‌شود. موضوع اول این است که برخی رانندگان ارقام پلاک وسیله‌نقلیه را دستکاری کرده و به‌عنوان‌مثال عدد یک را به 2 تبدیل می‌کنند، این اقدام جرم است و بر اساس ماده ٧٢۰ قانون مجازات اسلامی، این عمل از شش‌ماه تا یک سال حبس برای خاطی به همراه دارد.» سرهنگ علی اصغر شریفی در ادامه افزود: «اگر پلیس با چنین مواردی روبه‌رو شود، بدون اغماض با این فرد خاطی برخورد کرده و او به دادسرا معرفی خواهد شد.» سرهنگ شریفی گفت: «همچنین برخی راننده‌ها با استفاده از ماسک، دستمال یا هر وسیله دیگری اقدام به پوشش پلاک می‌کنند.» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: «در طرحی که راهنمایی‌ورانندگی اجرا خواهد کرد، همکاران من در ورودی‌های طرح ترافیک مستقر هستند، چراکه بیشترین تخلف‌های مربوط به پوشش و مخدوشی پلاک در این محدوده‌ها انجام می‌شود . ماموران بدون جر و بحث ، از پلاک متخلفان عکس می‌گیرند و راننده متخلف را جریمه می‌کنند.» وی ادامه داد: «عکس گرفته‌شده به مرکز اجراییات تحویل داده می‌شود و همکاران در این مرکز با فرد خاطی تماس گرفته و او را برای حضور در کلاس آموزشی فرا می‌خوانند.» سرهنگ شریفی تصریح کرد: «بسیاری‌از مردم به تخلفات پلاک خیلی ساده نگاه می‌کنند . در این کلاس‌ها، راننده متخلف آموزش‌های لازم را می‌بیند و توجیه می‌شود که این تخلف را دیگر انجام ندهد.» وی ادامه داد: «ولی اگر راننده به این کلاس‌ها مراجعه نکند و دوبار برای وی پیامک ارسال شود، آن وقت توسط راهنمایی و رانندگی عبارت «منع خدمات» روی پلاک آنها درج می‌شود و زمانی که می‌خواهد خلافی بگیرد یا نقل و انتقالی انجام دهد، پنجره خدمات بسته می‌شود. این منع تا زمانی که راننده خاطی به کلاس‌ها مراجعه نکند، پابرجاست.»

توقیف موتورسیکلت‌های پلاک مخدوش
همچنین چندی قبل معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نیز از شروع طرح تشدید برخورد با تخلفات پوشش، مخدوشی و فقدان پلاک موتورسواران مانند خودروها توسط تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ مستقر در سطح معابر شهر تهران خبر داد و اظهار کرد: «تیم‌های مستقر در سطح معابر، تقاطع‌ها و میادین شهر تهران، طرح تشدید برخورد با تخلفات پوشش، مخدوشی و فقدان پلاک موتورسواران را اجرا خواهند کرد.»
سرهنگ علی همه‌خانی ادامه داد: «برهمین اساس و در طرح تشدید برخورد با تخلفات پلاک، ضمن توقیف موتورسیکلت، پرونده قضایی تشکیل و فرد متخلف به دادسرا معرفی می‌شود. پلیس راهور تهران بزرگ ماموریت دارد با استقرار در معابر، ضمن شناسایی متخلفان (مخدوشی پلاک) مانند خودروها نسبت‌به اعمال قانون و معرفی افراد متخلف به مراجع قضایی اقدام کند.» سرهنگ همه‌خانی افزود: «راکبانی که اقدام به پوشش پلاک یا مخدوش کردن پلاک می‌کنند یا موتورسیکلت آن‌ها فاقد پلاک باشد، ماموران در صورت مشاهده ضمن جلوگیری از تردد، وسیله‌نقلیه را توقیف و آن را روانه پارکینگ می‌کند. همچنین پرونده مخدوشی پلاک به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.» وی در ادامه گفت: «راکبان موتورسیکلت توجه داشته باشند پلاک وسیله‌نقلیه باید مانند زمانی‌که آن را تحویل گرفته‌اند، بدون مخدوشی و دستکاری در عقب موتورسیکلت بوده و جهت رؤیت به صورت خوانا نصب شده باشد.» معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: «پلاک وسیله‌نقلیه، هویت آن محسوب می‌شود و از دید قانونگزار آن‌قدر اهمیت دارد که در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به موضوع شماره‌گذاری اشاره و عنوان شده است که همه وسایل‌نقلیه موتوری و غیرموتوری و یدک‌های متصل به آنها که در راه‌ها حرکت می‌کنند و همچنین وسایل‌نقلیه صنعتی، عمرانی و کشاورزی باید دارای پلاک و شماره باشند.» سرهنگ همه‌خانی در پایان گفت: «راننده‌ای که به هر نحوی پلاک وسیله‌نقلیه خود را بپوشاند، می‌تواند هر جرمی را مرتکب شود. برخورد با تخلفات پوشش و مخدوشی پلاک از مطالبات اجتماعی شهروندان است و پلیس راهور تهران بزرگ آن را پیگیری می‌کند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    اگر‌مثل بقیه ارگانهای ازجمله قضات ناعادل و روسیاه قوه قضاییه و خیلی ازعوامل رشو خور و بی شرافت انتظامی شما هم هم سو بااونا نیستید میخواستم شماره یه موتور ک فاقد پلاک است و یک دزد ب تمام عیار رو اعلام کنم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =