آلودگی هوا

طبق آخرین آمار سهم آلایندگی نیروگاه‌ها حدود ۲۰درصد و سهم آلایندگی شبکه حمل‌ونقل هم حدود ۶۰درصد است

شاید بتوان گفت مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در جهان، استفاده از سوخت‌های فسیلی ازجمله بنزین است. با افزایش روزافزون استفاده مردم از خودروهای شخصی، آلودگی ناشی‌از احتراق سوخت نیز به یک معضل بزرگ برای شهرها تبدیل شده است. سفرهای هوایی و صنعت گردشگری نیز ازجمله علل افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی هستند.

عرضه بنزین‌سوپر در تهران آغاز شده است

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور با بیان اینکه طی دو ماه گذشته به‌دلایلی ازجمله تعمیرات پالایشگاه‌ها و افزایش مصرف بنزین معمولی و یورو۴ (که تولید پالایشگاه‌ها به آنها اختصاص یافت)، شاهد کمبود بنزین سوپر در کشور شدیم، گفت: «درست است که میزان درخواست سوختگیری این نوع بنزین بالا نیست و کل فروش روزانه آن به دو درصد هم نمی‌رسد، اما مسئولان باید پاسخگوی مردم و بخش خصوصی باشند و نیازهای جامعه را به‌خصوص در کلانشهرها که تقاضا بیشتر است، برطرف کنند.»

اسداله قلی‌زاده افزود: «پیگیری‌های ما نشان می‌دهند مسئولان شرکت‌های تابعه وزارت نفت تلاش گسترده‌ای را بازگرداندن این نوع بنزین به چرخه عرضه انجام می‌دهند، ولی مشکلات فنی باید کاملا حل شوند تا تولید در مدار نرمال قرار بگیرد.»

وی با اشاره به وضعیت موجود ادامه داد: «در این شرایط، بخشی از مردم آسیب می‌بینند و جایگاه‌داران نیز با زیان‌های مالی، هزینه‌های جاری و صف‌ها و شلوغی مواجه هستند. در این شرایط استفاده از بنزین یورو۴ که کیفیت مناسبی دارد و یا بنزین معمولی می‌تواند جایگزین باشد.

اگر شرایط فعلی توزیع این بنزین ادامه داشته باشد، جایگاه‌داران نمی‌توانند زیان‌دهی ادامه‌دار را بپذیرند.»

به‌گفته وی توزیع طی چند روز گذشته در برخی مناطق تهران انجام شد اما دوباره قطع شده است ولی تلاش‌ها برای برقراری مجدد توزیع این فرآورده ادامه دارد. جایگاه‌داران هم روزانه درخواست خرید و ارسال بنزین سوپر را ارائه می‌دهند.

ازسوی دیگر معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران افزود: ‌«خوشبختانه از مدتی قبل، بحث تولید و تحویل بنزین سوپر اجرایی شده و اکنون شاهد عرضه این نوع بنزین درجایگاه‌های عرضه هستیم.»

سعید برخوردار با بیان اینکه اگر مردم در مراجعه به جایگاهی موفق به تهیه بنزین سوپر نشدند به جایگاه‌های دیگر همان محدوده مراجعه کنند، ادامه داد: «در مناطق مختلف تهران اعم‌از شرق، غرب، مرکز و شمال پایتخت، بنزین سوپر در حال توزیع است، اما شاید برخی جایگاه‌های عرضه، متقاضی دریافت بنزین سوپر نباشند. درحال‌حاضر تمامی جایگاه‌های پرفروش و پرمتقاضی، بنزین سوپر برای عرضه دارند.»

وی ادامه داد: «هم‌اکنون روزانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر در تهران توزیع می‌شود و به‌زودی عرضه بنزین سوپر در تهران، بدون مشکل و طبق روال عادی انجام خواهد شد.»

۴لیتر بنزین؛ استاندارد مصرف سوخت خودرو برای ۱۰۰کیلومتر پیمایش

هاشم اورعی، کارشناس حوزه انرژی و استاد دانشگاه شریف درباره مهم‌ترین دلایل آلایندگی هوا در کلانشهرهای کشور به‌خصوص تهران گفت: «عامل اصلی آلایندگی هوای کلانشهرهای ایران، شبکه حمل‌ونقل است. ما ۸ تا ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که بنزین مصرف می‌کنند و برق در شبکه حمل‌ونقلی ما هیچ سهمی ندارد. عامل مهم دیگر نیروگاه‌ها هستند. طبق آخرین آمار سهم آلایندگی نیروگاه‌ها حدود ۲۰درصد و سهم آلایندگی شبکه حمل‌ونقل هم حدود ۶۰درصد است.»

وی ادامه داد: «۳۳درصد کل گاز کشور صرف تامین نیاز نیروگاهی می‌شود. میزان آلایندگی گاز از سایر سوخت‌ها مثل مازوت و گازوئیل که در فصل زمستان جایگزین گاز می‌شوند، کمتر است.»

این استاد دانشگاه صنعتی‌شریف تصریح کرد: «ما دو اشتباه داشتیم که به اینجا رسیدیم؛ یکی نابرابری در تولید و مصرف گاز و دیگری وابستگی حدود ۹۰درصدی شبکه برق به گاز.»

اورعی با بیان اینکه اکنون اولین و موثرترین راه، حرکت به سمت استفاده از خودرو برقی است، افزود: «سهم خودرو برقی در ایران صفر بوده و تکنولوژی ساخت خودرو در کشور ما از جهان عقب است. یک خودرو به‌طور معمول برای ۱۰۰کیلومتر پیمایش ۴لیتر بنزین مصرف می‌کند، این میزان در کشور در شرایط عادی ۸ لیتر و در زمان ترافیک ۱۰لیتر است؛ یعنی ما ۲ تا ۲.۵ برابر نسبت‌به دیگر کشورها برای پیمایش مسافت ثابت، بنزین مصرف می‌کنیم. این موضوع این به لجام گسیختگی صنعت خودرو برمی‌گردد. این صنعت به حدی مورد حمایت‌های غیرهوشمندانه قرار گرفته است که دلیلی نمی‌بیند کیفیت را بالا ببرد. این در حالی است که خودروسازن دنیا مجبورند کیفیت محصولات را ارتقا دهند، زیرا ملزم هستند که در بازار رقابت کنند. همین امر باعث می‌شود هم به سمت برقی کردن و هم بالا بردن کیفیت تولیدات به لحاظ فناوری بروند. این در حالی است که در کشور، مردم صف کشیده‌اند تا قرعه‌کشی فروش خودرو برگزار شود! بنابراین در این شرایط خودروساز نیازی نمی‌بیند که خود را با فناوری‌های روز هم‌سو کند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    جناب سلام، چرا آدرس غلط می دهی. عمل اصلی آلودگی هوای تهران در این زمستان کمبود گاز است. این مسئله باعث شده که کارخانجات بخصوص نیروگاهها بعوض مصرف گاز به مصرف مازوت روی بیاورند. مازوت گوگرد زیادی دارد و آلودگی زیادی تولید می کند. جناب نویسنده، سرکار خانم مغصومه دهقان، همشهری عزیز، چشمت را روی این مسئله نبند و برو تحقیق کن!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =