جایگاه شارژ

درحال‌حاضر تمرکز اصلی خودروسازان، خریداران و دولت‌ها بر خودروهای برقی است اما قوای محرکه هیدروژنی نیز کم‌کم توسعه می‌یابند و به نظر می‌رسد در آینده سهمی از بازار را به خود اختصاص خواهند داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،درحال‌حاضر تمرکز اصلی خودروسازان، خریداران و دولت‌ها بر خودروهای برقی است اما قوای محرکه هیدروژنی نیز کم‌کم توسعه می‌یابند و به نظر می‌رسد در آینده سهمی از بازار را به خود اختصاص خواهند داد. از دهه ۷۰ میلادی تاکنون ایالت کالیفرنیا آمریکا معیاری برای وضع قوانین سختگیرانه آلایندگی و کیفیت هواست. به همین خاطر مقامات این ایالت همیشه تکنولوژی‌های جدید مرتبط با این حوزه را جدی می‌گیرند. مجموعه سلول سوختی کالیفرنیا از زمان تاسیس در سال ۱۹۹۹ تاکنون استفاده از قوای محرکه هیدروژنی را رها نکرده و همواره به این بخش نگاهی قابل‌توجه داشته است. حمله روسیه به اوکراین باعث شد امنیت انرژی کشورهای اروپایی به خطر بیفتد و به همین‌دلیل نه‌تنها صنعت خودرو بلکه کل دنیا به دو نکته مهم پی برد. اول اینکه تکیه بر یک یا دو نقطه در جهان برای تامین عمده انرژی مصرفی کشورها ایده اشتباهی است و نکته دوم آنکه جدی گرفتن انرژی پایدار یک معامله برد-برد خواهد بود. استفاده از چنین انرژی‌هایی باعث تامین پایدار انرژی و همچنین کاهش آلایندگی کربنی خواهد شد.
در ماه سپتامبر CARB پیشنهاد قوانین ناوگان پاک پیشرفته را تصویب کرد. اگر این پیشنهاد به قانون تبدیل شود فروش وانت پیکاپ‌های دیزلی تا سال ۲۰۴۰ ممنوع خواهد شد. اگرچه بحث‌های زیادی درباره فراگیر شدن یا نشدن خودروهای سلول سوختی هیدروژنی به میان آمده است اما هیدروژن یک منبع قدرت برای خودروهای سنگین به شمار می‌رود. مقامات ایالت کالیفرنیا متعهد شده‌اند بیش‌از ۴۶ میلیارد پوند را در سال‌های آینده به مقابله با تغییرات آب و هوایی اختصاص دهند که رقم بسیار بالایی است.
یکی دیگر از مشوق‌های گسترش قوای محرکه هیدروژنی به قانون کاهش تورم آمریکا مربوط می‌شود زیرا به تولیدکنندگان هیدروژن از الکتریسیته تجدیدپذیر در بازه زمانی ۱۰ساله تخفیف مالیاتی می‌دهد. برنامه هیدروژنی کشورهای اروپایی نیز به‌عنوان یکی‌از زیرساخت‌های هیدروژن این قاره توصیف شده و ۲۸ کشور در آن شرکت دارند. جدیدترین تحولات نشان می‌دهند شبکه تامین هیدروژن در اروپا تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند موجب ارتباط صنایع، بندرها و بخش‌های مختلف شود. مهم‌تر اینکه شبکه یادشده از شبکه‌های تاغمین گاز طبیعی موجود تشکیل شده و نیازی به نصب خطوط لوله جدید نیست. به همین‌دلیل اگرچه خودروهای سواری پیشتاز استفاده از قوای محرکه هیدروژنی نیستند اما زیرساخت‌های جهانی هیدروژن که تاکنون یک مانع بوده‌اند در حال پیشرفت هستند. اگرچه این شبکه یک شبه به وجود نخواهد آمد اما به نظر می‌رسد در آینده شاهد تولید خودروهای هیدروژنی در مقیاسی انبوه‌تر خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =