کامیون‌های فرسوده

بر اساس آمار پلیس راهنمایی‌ورانندگی 9 تا 10 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده، حدود 3 تا 3.5 میلیون خودرو فرسوده و 250 هزار دستگاه کامیون و خودروهای دیزلی فرسوده در کشور وجود دارند.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها آمار دقیقی از میزان تردد موتورسیکلت‌های فرسوده به‌دلیل فقدان پلاک بعضی از آنها یا توقف برخی دیگر در پارکینگ‌ها وجود ندارد. اما بر اساس آمار پلیس راهنمایی‌ورانندگی 9 تا 10 میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده، حدود 3 تا 3.5 میلیون خودرو فرسوده و 250 هزار دستگاه کامیون و خودروهای دیزلی فرسوده در کشور وجود دارند. اما برای نوسازی این حجم از خودرو، موتورسیکلت و خودروهای کار و تجاری فرسوده چه راهکارهایی وجود دارد؟

90درصد اتوبوس‌های کشور نیازمند نوسازی هستند
در این زمینه مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری اظهار کرد:‌ «حدود 80درصد از 400هزار ناوگانی که در سطح جاده‌های کشور تردد می‌کنند، به دلیل عمر بالا و فرسودگی، نیاز به نوسازی دارند. فیروز قیاسی افزود:‌ «با وجود این‌که 90درصد حمل‌ونقل کشور در جاده‌ها انجام می‌شود، اما این ناوگان بسیار فرسوده است. درواقع 90درصد اتوبوس‌های کشور نیازمند نوسازی هستند. از طرفی خودرو فرسوده، راننده و راه را هم فرسوده می‌کند و هزینه‌هایی از قبیل مصرف سوخت، استهلاک و هدررفت زمان را افزایش می‌دهد.» وی اعتبار لازم برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور را 30 هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: «در بخش راهداری حدود 220هزار راه آسفالت در کشور وجود دارد که برای نگهداری از این راه‌ها حدود 160هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما فقط حدود 10درصد آن تامین می‌شود.» البته به تازگی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز درباره این موضوع گفت: «اگر نوسازی در ناوگان حمل‌ونقل، به‌ویژه در حوزه جاده‌ای رخ ندهد، آسیب های ایمنی و زیست‌محیطی زیادی خواهیم داشت.» شهریار افندی‌زاده سن متوسط کامیون‌های ناوگان حمل‌ونقل را ۱۵ تا ۲۰ سال عنوان کرد و افزود: «اگر نوسازی رخ ندهد، هم آسیب‌های زیست‌محیطی به دلیل افزایش مصرف سوخت و هم آسیب‌های ایمنی خواهیم داشت.» افندی‌زاده با بیان اینکه توسعه و نوسازی این ناوگان از سال‌های گذشته مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته است، ادامه داد: «در این حوزه اول باید تولیدات داخلی را با همان استانداردهای موجود در کشور تقویت کنیم. بر اساس قانون مجلس، کامیون‌های تا ۳سال ساخت می‌توانند وارد کشور شوند و این قانون همچنان پابرجاست.» شهریار افندی‌زاده افزود: «تاکنون حدود ۲۰ هزار کامیون از این سیستم ثبت‌سفارش شده که ۱۵ هزار کامیون ترخیص و ۶ هزار دستگاه کامیون نیز پلاک شده‌اند.» معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: «شرکت‌های خودروساز و افراد حقیقی دارای کارت بازرگانی می‌توانند به واردات کامیون بر اساس استانداردها و شرایط اعلام‌شده اقدام کنند، اما باید حتما خدمات پس از فروش داشته باشند. البته باید ترکیبی از واردات و استفاده از تولید داخلی را در توسعه ناوگان داشته باشیم و وزارت صمت هم باید در این خصوص هماهنگی‌ها را انجام دهد.»

ملاک اسقاط، معاینه‌فنی است نه سن فرسودگی!
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده نیز در پاسخ به این پرسش که حذف سن فرسودگی از اسقاط تاکنون چه تاثیری بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده داشته است، گفت: «سن فرسودگی در قانون هوای پاک معیار کاملا روشنی برای اسقاط بود که با رأی دیوان عدالت اداری لغو شد. بر اساس قانون هوای پاک، هر خودرویی که به عدد فرسودگی می‌رسید، الزام به اسقاط داشت؛ اما در حال حاضر اعمال مرز سن فرسودگی موجب حذف معیار سن فرسودگی و تبدیل آن به معاینه فنی شده است.» محمود مشهدی افزود: «اگر خودرو به مرز سن فرسودگی رسیده باشد، مالک می‌تواند با اخذ معاینه فنی به تردد ادامه دهد. یعنی ملاک اسقاط، معاینه فنی است نه سن فرسودگی! » رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت:«باتوجه به اینکه مراکز معاینه‌فنی سختگیری‌های متفاوتی دارند، امکان اخذ گواهی معاینه فنی به سهولت امکان‌پذیر است و معاینه‌فنی، الزامی برای اسقاط ایجاد نمی‌کند.» مشهدی‌شریف با اشاره به اینکه در قانون ساماندهی صنعت خودرو، سن مرز فرسودگی نیامده، بلکه از عبارت سن فرسودگی یاد شده است، تصریح کرد: «تصویب این قانون سه سال طول کشید تا سرانجام در 21 خرداد 1401 ابلاغ رسمی آن صورت گرفت، اما هنوز اجرایی نشده است.» وی در پاسخ به این پرسش که در مراکز اسقاط، از میان مرز فرسودگی و سن فرسودگی کدام یک ملاک عمل قرار می‌گیرد و اجرایی می‌شود، گفت: «آنچه در مراکز اسقاط ملاک‌عمل بوده، اطلاعاتی است که ازسوی ستاد راهور ناجا در اختیار ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت قرار می‌گیرد. براساس این اطلاعات سن مرز فرسودگی معیار اسقاط نیست، بلکه اگر خودرو به سن فرسودگی برسد، می‌تواند در سامانه ستاد ثبت‌نام کند. درست است قانون ساماندهی صنعت خودرو اکنون اجرایی نشده اما به دلیل اینکه در گذشته سن فرسودگی ملاک اسقاط بود، درحال‌حاضر این سن، ملاک ثبت‌نام در ستاد حمل‌ونقل سوخت بوده و سراغ بررسی وضعیت دریافت معاینه فنی نمی‌روند.» رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده بیان کرد: «درحال‌حاضر از هر دو قانون سن فرسودگی و مرز فرسودگی می‌توان استفاده کرد. در سن مرز فرسودگی، بحث اسقاط براساس گواهی معاینه‌فنی مطرح است به طوری که خودرو در کمتر از سن مرز نیز قابل‌اسقاط خواهد بود. اما سن فرسودگی تنها برای تردد در کلانشهرها معتبر است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =