ایران خودرو دیزل

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل از شکسته شدن رکورد تولید ماهانه این تجاری‌ساز بزرگ کشور در آذر ماه سال جاری خبر داد هاست. این در حالی است که پیش از این ایران‌خودرودیزل در شهریور ماه سال 1401 توانسته بود رکورد جدیدی از تولید ماهانه را به ثبت برساند و تعداد تولید سال گذشته خود را پشت سر بگذارد.‌

به گزارش «اخبار خودرو»،ایران‌خودرودیزل به‌عنوان بزرگ‌ترین تجاری‌ساز کشور در سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری در زمینه تولید همراه بود که این شرکت را به زیان‌ده‌ترین تولیدکننده خودروهای تجاری در کشور تبدیل کرده بود. با این‌حال، این تجاری‌ساز زیرمجموعه ایران‌خودرو، در دو سال گذشته به سمت افزایش تولید حرکت کرد تا آن‌جا که توانست رکود تولید را پشت سر بگذارد و رفته‌رفته خود را به سودده‌ترین تجاری‌ساز کشور تبدیل کند. این تجاری‌ساز در دوره‌های متوالی از شهریورماه امسال موفق شده است رکورد تولید ماهانه را بشکند. حال مدیرعامل ایران‌خودرودیزل از شکسته شدن رکورد تولید ماهانه این تجاری‌ساز بزرگ کشور در آذر ماه سال جاری خبر داد هاست. این در حالی است که پیش از این ایران‌خودرودیزل در شهریور ماه سال 1401 توانسته بود رکورد جدیدی از تولید ماهانه را به ثبت برساند و تعداد تولید سال گذشته خود را پشت سر بگذارد.‌ ایران‌خودرو دیزل همچنین از رونق مجدد تولید و پایان رکود و خروج از ورشکستگی خود خبر داده و باتوجه به گزارش‌های منتشرشده در بازار سهام از زیان‌ده‌ترین شرکت خودروساز تجاری کشور، به سودده‌ترین آن‌ها در سال ۱۴۰۰ و شش‌ماهه اول ۱۴۰۱ تبدیل شده است. ادامه این روند برای سهام‎داران این شرکت بورسی بسیار مناسب خواهد بود و آن‌ها می‌توانند در پایان سال مالی آینده حتی از سود کسب‌شده توسط این شرکت بهره‌مند شوند. این در شرایطی است که بسیاری از شرکت‌های گروه خودرویی بازار سرمایه طی سال‌های اخیر زیان‌ده بوده و سودی میان صاحبان سهام خود تقسیم نکرده‌اند.
رکوردزنی تاریخی تولید ایران‌خودرودیزل در آذرماه
مدیرعامل ایران‌خودرودیزل از شکسته‌شدن رکورد تولید ماهانه این شرکت در آذرماه امسال خبر داد. ایران‌خودرودیزل توانست با تولید ۲۰۱۵ دستگاه، رکورد تولید ماهانه قبلی خود را که مربوط به شهریورماه امسال بود، پشت سر بگذارد. جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرودیزل در این باره گفت: «۲۰۱۵ دستگاه محصول تولیدشده در آذرماه سال ۱۴۰۱ شامل تولید ۷۷۵ دستگاه کامیون، ۷۱۷ دستگاه کشنده، ۶۶ دستگاه اتوبوس، ۲۸۸ دستگاه ون و ۱۶۹ دستگاه وانت پیکاپ است که توانستیم با تولید آن‌ها رکورد قبلی شرکت که در شهریورماه امسال بود را پشت سر بگذاریم.» این میزان تولید در ایران‌خودرودیزل طی یک ماه در حالی رقم می‌خورد که این تعداد طی سال‌های گذشته معادل تولید چند ماه این شرکت بوده است. حال اما روند روبه‌رشد تولید و فروش انواع محصولات در ایران‌خودرو دیزل نوید رفع نیاز بازار در سال‌های آینده را می‌دهد. ایران‌خودرو دیزل علاوه بر تنوع تولید، بحث کیفی‌سازی محصولات را هم پیش می‌برد.

رشد 3برابری فروش و 2.8 برابری تولید طی یک سال

مدیرعامل ایران‌خودرودیزل تصریح کرد: «در ۹ماهه امسال بیش از ۱۲هزار دستگاه خودرو فاکتور و از این تعداد، ۱۰۲۷۵ دستگاه تحویل مشتریان شده، در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته این عدد 3هزار و ۷۰۶ دستگاه بوده که رشد حدود 3 برابری را تجربه کرده است.» وی با اشاره به برنامه تولید ۲۵هزار دستگاهی امسال ایران‌خودرودیزل، تاکید کرد: «با توجه به تدارک و برنامه‌ریزی انجام‌شده و با همت مجدانه مجموعه کارکنان، به‌طور جدی به دنبال محقق کردن این هدف هستیم.» توسلی‌مهر همچنین بیان کرد: «مجموع تولید ایران‌خودرودیزل در ۹ماهه امسال ۱۲هزار و ۷۴۲ دستگاه خودرو تجاری سنگین و نیمه‌سنگین است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲.۸برابری را تجربه کرده است. این در حالی است که مجموع تولیدات این شرکت در سال گذشته 7هزار و 7 دستگاه بوده است.»

رشد تولید شش‌ماهه و عبور از رکورد تولید سالانه
پیش از این، مدیرعامل ایران‌خودرودیزل اعلام کرده بود که تیراژ تولید این شرکت در شش‌ماهه منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۹ با رشد ۴۰۰ درصدی و توقف تولید خودروهای ناقص همراه بوده است. براساس اعلام این شرکت، مقایسه بازه زمانی شش‌ماهه نخست سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ بیانگر رشدی تا ۵۰۰ درصد تیراژ تولید در ایران‌خودرودیزل و زیرمجموعه‌های آن بوده است. به گفته مدیرعامل این شرکت، تیراژ تولید محصولات ایران‌خودرودیزل طی شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، در حالی به میزان۲۲۰ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۴۰۰ درصد رشد داشته که این شرکت موفق شده است در شش ماهه نخست امسال رکورد تولید سال گذشته خود را بشکند.» توسلی‌مهر در این خصوص بیان کرده بود: «تیراژ تولید محصولات این شرکت از ۲۲۵۵ دستگاه طی شش‌ماهه نخست سال گذشته با رشد ۲۲۰ درصدی به ۷۲۰۵ دستگاه در پایان شهریورماه امسال رسیده است. همچنین رکورد بالاترین تولید ماهانه در سوابق شرکت ایران‌خودرودیزل با تولید ۲۰۱۴ دستگاه خودرو در شهریورماه ۱۴۰۱ شکسته شده و سرانه تولید در این گروه خودروسازی از ۰.۲۶ دستگاه‌به‌نفر در شش‌ماهه ۱۳۹۱ به ۱.۳۴ دستگاه‌به‌نفر در شش‌ماهه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و هدف‌گذاری سرانه تولید تا پایان سال جاری چهار دستگاه‌به‌نفر است.

تحقق وعده شکستن رکورد تولید ماهانه 60‌ساله
به‌نظر می‌رسد ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی برای این تجاری‌ساز بزرگ، حاصل خروج این شرکت از زیان‌دهی و ورشکستگی و دستیابی به وضعیت سوددهی است. همچنین مدیرعامل ایران‌خودرودیزل پیش‌تر با ارائه گزارشی درخصوص روند تولید و دستاوردهای حاصله این شرکت اعلام کرده بوده که «درحال‌حاضر ایران خودرودیزل از زیان‌ده‌ترین به سودده‌ترین شرکت خودروساز کشور تبدیل شده است و در آینده نزدیک دستاوردهای بزرگ‌تری را در این مجموعه شاهد خواهیم بود.» حالا به نظر می‌رسد ثبت رکورد تازه درخصوص تولید ماهانه این شرکت در آذرماه سال جاری، یکی از همان دستاوردهای بزرگ این شرکت باشد. توسلی‌مهر در شهریورماه سال جاری با اشاره به روند افزایش تولید در این شرکت، رمز اصلی موفقیت‌های این خودروساز را تنها در تولید دانست و گفت: «به همت کارکنان و با افزایش تیراژ به‌زودی شاهد شکستن رکورد تولید ماهانه تاریخ 60ساله ایران‌خودرودیزل خواهیم بود.» مدیرعامل ایران‌خودرودیزل با تاکید بر سرعت در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و تنوع سبد محصولات این شرکت، خاطرنشان کرد: «با تکیه بر تولید، ایران‌خودرودیزل توانسته است گام‌های خوبی در اشتغال‌زایی و به‌کارگیری جوانان و نیروی جوان بردارد.»

خروج از زیان و دستیابی به سودده‌ترین تجاری‌سازی

همان‌طور که اشاره شد؛ یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در یک سال اخیر، دستیابی به وضعیت سوددهی در کنار خروج از رکود بوده است. مدیرعامل ایران‌خودرودیزل در این خصوص اظهار کرده بود که «برای اصلاح وضعیت شرکت ایران‌خودرودیزل هدف‌گذاری و تحقق شاخص‌های هشت‌گانه رشد تیراژ تولید، افزایش سهم بازار، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، توسعه محصولات، بهبود وضعیت سود و زیان و اصلاح ساختار مالی، جذب نیروی انسانی و احیای بازارهای صادراتی مد نظر قرار گرفت.» آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد؛ شاخص‌های هشت‌گانه برای این شرکت مثبت بوده و توانسته است شرایط مطلوبی را برای این تجاری‌سازی رقم بزند. مقایسه عملکرد ایران‌خودرودیزل طی دوره زمانی ۱۳۹۹ تا پایان نیمه نخست ۱۴۰۱ بیانگر بهبود شاخص‌های کمی و کیفی این شرکت ازجمله افزایش فروش، تنوع سبد محصولات، کاهش تعهدات معوق، رشد تحویل خودرو به مشتریان، ارتقای کیفیت محصولات و بهبود وضعیت نیروی انسانی است. بررسی وضعیت شرکت ایران‌خودرودیزل نشان می‌دهد؛ این شرکت که پیش‌تر با زیان انباشته بالا مواجه بوده، موفق شده است ظرف مدت کوتاهی با اصلاح ساختار مالی، افزایش تیراژ تولید و عدم تولید خودروهای ناقص به سوددهی برسد. این شرایط همچنین موجب شده است زیان انباشته این شرکت به صفر نزدیک شده و بازده سهام شرکت افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =