معاینه‌ فنی

هر خودرو طی یک برنامه مدون از لحاظ آلودگی و در بعضی موارد از نطر ایمنی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا در صورت وجود نقص منجر به ایجاد خطر، افزایش مصرف سوخت و به تبع آن افزایش انتشار آلاینده‌ها  از تردد آن جلوگیری به‌عمل آید.

به گزارش «اخبار خودرو»،هر خودرو طی یک برنامه مدون از لحاظ آلودگی و در بعضی موارد از نطر ایمنی نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا در صورت وجود نقص منجر به ایجاد خطر، افزایش مصرف سوخت و به تبع آن افزایش انتشار آلاینده‌ها از تردد آن جلوگیری به‌عمل آید. معاینه‌فنی خودروها عموما در سه بخش بررسی سیستم ایمنی خودرو، بازدید چشمی و اندازه‌گیری آلاینده‌ها با استفاده از روش دستگاهی صورت انجام و عموما حدود مجاز نیز توسط مرکز معاینه‌فنی تعیین می‌شود.

افزایش 7درصدی مراجعات به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران
معاون بهره‌برداری ستاد معاینه‌فنی در مورد وضعیت مراجعات به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران در 9 ماهه سال 1401 گفت: «حدود یک میلیون و 269 هزار دستگاه خودرو در 9ماهه امسال به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات 7درصد افزایش داشته است.» مجید سلمانی ادامه داد: «در مجموع 30درصد خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه‌فنی در مراجعه اول نشدند. تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده‌اند.» وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آذر حدود 919هزار گواهی معاینه‌فنی صادر شده که از این تعداد حدود 159هزار گواهی مربوط به معاینه‌فنی برتر است، افزود: «در مجموع حدود 17درصد خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران دارای معاینه‌فنی برتر هستند.» معاون بهره‌برداری ستاد معاینه‌فنی در ارتباط با میزان مراجعات روزانه به مراکز بیان کرد: «درحال‌حاضر روزانه حدود 5000 دستگاه خودرو به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند و اکثر مراکز فاقد صف انتظار هستند. به شهروندان توصیه می‌شود با توجه به تشدید آلودگی هوا در چند روز اخیر، خارج از الزامات قانونی مرتبط با انجام سالانه معاینه‌فنی نسبت‌به کنترل وضعیت آلایندگی خودرو خود و اخذ معاینه‌فنی برتر اقدام کنند.» سلمانی در توضیح خودروهای مشمول معاینه‌فنی گفت: «هم‌اکنون خودروهای تولید داخل دی 1397 و ماقبل و خودروهای وارداتی دسامبر 2018 و ماقبل مشمول معاینه‌فنی هستند.» وی درخصوص انجام معاینه‌فنی برتر در مراکز شهر تهران افزود: «خودروها به صورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم می‌توانند نسبت‌به اخذ معاینه‌فنی معمولی یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه‌فنی برتر از تخفیف 3 درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده کنند.» وی با بیان اینکه تفاوت معاینه فنی‌برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است، در توضیح ارسال پیامک نظرسنجی به مراجعه کنندگان مراکز معاینه‌فنی شهر تهران گفت: «از چند ماه گذشته در راستای مدیریت امور مشتریان و بهبود کیفیت ارائه خدمات منطبق با نیاز مشتریان، ارزیابی و سنجش کیفیت خدمات در مراکز معاینه‌فنی شهر تهران از طریق نظرسنجی پیامکی به خدمات واحد امورمشتریان اضافه شده است. مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران یک روز پس از دریافت گواهی معاینه‌فنی از طریق پیامکی که ارسال می‌شود، می‌توانند با ورود به لینک پرسشنامه نظرات خود درباره نحوه خدمت‌رسانی آن مرکز را بیان کنند.»

روزانه بیش‌از 12هزار وسیله‌نقلیه به دلیل نداشتن معاینه‌فنی جریمه می‌شوند
در این زمینه معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود دو میلیون وسیله‌نقلیه فاقد معاینه‌فنی از سوی دوربین‌های سطح شهر مورد اعمال قانون قرار گرفته‌اند. در این مدت، 142 هزار خودرو دارای نقص فنی آشکار یا دودزا نیز از سوی ماموران مورد مشاهده قرار گرفته و اعمال قانون و جریمه شده‌اند. سرهنگ محمد رازقی در ادامه افزود: «یکی دیگر از اقدامات پلیس، فک‌پلاک خودروهای دودزاست. پلیس پلاک این خودروها را اخذ می‌کند و به آن‌ها پلاک اعزام به تعمیرگاه می‌دهد. مالک خودرو باید ظرف مدت زمان مقررشده به تعمیرگاه مراجعه و مشکل خودرو خود را برطرف و سپس پلاک وسیله نقلیه خود را دریافت کند.» وی ادامه داد: «طبق آمار، از اول سال تاکنون یک‌میلیون و دویست هزار مورد جریمه برای خودروهای فاقد معاینه‌فنی ثبت شده است.»
پیمان آرامون، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز به معاینه مستمر وضعیت فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در این استان اشاره کرد و گفت: «در سال جاری بیش از 51 هزار و 500 مورد معاینه‌فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در استان آذربایجان‌غربی انجام شده که حدود 45‌هزار مورد از آن‌ها (نزدیک‌به 89درصد کل خودروها) در بررسی‌ها قبول شده‌اند. دلایل عمده ردی معاینه‌فنی این قبیل خودروها، تست ترمز، آزمون ظاهری و آلودگی بوده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =