مری بارا

فوربس می‌گوید افراد حاضر در این فهرست زنان پیشرو و پرچم‌داری هستند که از قدرت اقتصادی و سیاسی خود برای ایجاد تحول درصنایع و حل مشکلات اجتماعی بهره می‌برند. ماری بارا رده چهارم این فهرست را به‌خود اختصاص داده که دلیل آن سکان‌داری یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا و هدایت آن به‌سمت آینده‌ برقی است

مری بارا در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله «فوربس» درفهرست قدرتمندترین زنان جهان، در رتبه ۳۵ قرار گرفت؛ اما امسال نام این شخص که برای طرفداران خودرو کاملا آشناست، درست پس از نام کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و بالاتر از نام‌هایی همچون اپرا وینفری به‌چشم می‌خورد.

فوربس می‌گوید افراد حاضر در این فهرست زنان پیشرو و پرچم‌داری هستند که از قدرت اقتصادی و سیاسی خود برای ایجاد تحول درصنایع و حل مشکلات اجتماعی بهره می‌برند.

ماری بارا رده چهارم این فهرست را به‌خود اختصاص داده که دلیل آن سکان‌داری یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا و هدایت آن به‌سمت آینده‌ برقی است. جنرال‌موتورز با هدایت بارا می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ از تسلا پیشی بگیرد و خودروهای برقی بیشتری را نسبت به‌این برند بفروشد. جنرال‌موتورز برای این کار از چندین مدل خودرو برقی جدید رونمایی کرده است.

تزریق سرمایه قابل‌توجه به‌منظور توسعه پلت‌فرم اولتیوم به‌جنرال‌موتورز اجازه تولید خودروهای برقی با بازه‌های قیمتی متنوع را داده است.

خودروهایی همچون اکوئینکس برقی که قیمت پایه آن حدود ۳۰ هزار دلار خواهد بود جزو محصولات کلیدی این خودروساز برای رسیدن به‌اهداف آینده به‌شمار می‌رود. در سمت دیگر نیز خودرویی همچون هامر برقی با قیمت ۶ ‌رقمی قرار دارد که آن‌ هم مشتریان خاص خودش را خواهد داشت.

ماری بارا از سال ۲۰۱۴ تاکنون مدیرعامل جنرال‌موتورز بوده و در دورانی که مدیران ارشد خودروسازان از تغییرات در امان نیستند، به‌خوبی توانسته این شرکت را به‌ثبات برساند. البته چالش‌های بزرگی نیز پیش روی او وجود داشته‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به‌همه‌گیری کرونا و چالش تامین قطعات اولیه اشاره کرد. برخی کارشناسان اظهار می‌دارند در سال ۲۰۲۳ اوضاع کلی حاکم بر صنعت‌خودرو بهبود خواهد یافت.

سایر رکوردهای بارا

نشریه «فورچون» در سال ۲۰۱۵ عنوان «بهترین مدیر بحران سال» را به‌مری بارا، مدیرعامل گروه خودروسازی جنرال‌موتورز اختصاص داد.

در ماه دسامبر ۲۰۱۶ بارا به‌یک انجمن تجاری مهم راه یافت که در آن زمان دونالد ترامپ انجمن را تشکیل داده بود تا مشاوره‌های استراتژیک درمورد مسائل اقتصادی در آن ارائه شود.

همچنین در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از ۱۰۰ فرد برگزیده و پرنفوذ جهان انتخاب شد. مری بارا در شهر میشیگان به‌تحصیل پرداخت.

پس از پایان تحصیلات دبیرستان درحالی‌ که ۱۸ سال بیشتر نداشت، در شرکت خودروسازی جنرال‌موتورز مشغول به‌کار شد و از این طریق شهریه دانشگاهش را پرداخت می‌کرد. او مدرک کارشناسی‌اش را از انستیتوی جنرال‌موتورز (که امروزه دانشگاه کترینگ نام دارد) در رشته مهندسی برق گرفت.

مری بارا درسال ۱۹۸۸ با بورسیه کمپانی جنرال‌موتورز وارد دانشگاه استنفورد شد و در سال ۱۹۹۰ در رشته اِم‌بی‌اِی فارغ‌التحصیل شد. او از ۱۸ سالگی این شانس را پیدا کرده بود که موقعیت‌های مختلف را در جنرال‌موتورز، غول خودروسازی آمریکایی تجربه کند. او در سال ۲۰۰۸ توانست به‌سِمت معاونت جهانی مهندسی تولید این کارخانه برسد.

بارا از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ تصدی پست‌های مدیریتی مهم دیگری را تجربه کرد؛ مثل ریاست منابع انسانی، معاون اجرایی توسعه محصول و مسئولیت خرید و زنجیره‌تامین محصولات جنرال‌موتورز. سرانجام وی در ماه ژانویه ۲۰۱۴ از سوی هیات‌مدیره جنرال‌موتورز به‌سِمت مدیرعامل اجرایی این شرکت انتخاب شد.

فیلترهای استخدامی بارا

از ویژگی‌های مد نظر مری بارا هنگام مصاحبه با افراد برای جذب نیرو این است که افراد بتوانند کارها را از طریق تحت‌تاثیر قرار دادن دیگران به‌انجام برسانند و نه از طریق قدرت سازمانی و سلسله‌مراتبی. او هنگام فرآیند مصاحبه افراد را مورد آزمایش قرار می‌دهد تا از وجود این ویژگی در شخصیت آن‌ها مطمئن شود.

در کنفرانس تجزیه و تحلیل منابع انسانی وارتون که در فیلادلفیا برگزار شده بود، بارا درباره چهار ویژگی توضیح داد که حین فرآیند مصاحبه آن‌ها را مورد آزمایش قرار ‌داده است.

او گفت: «اول از همه می‌خواهم از این مطمئن شوم که فرد متقاضی بیشترین صداقت و درستی را دارد و در هر شرایطی کار درست را انجام می‌دهد؛ حتی اگر این کار سختی باشد. این ویژگی برای من از همه‌چیز مهم‌تر است.»

در ادامه بارا توضیح داد خصوصا در مواردی که او برای سِمت‌های بالای مدیریتی با افراد مصاحبه می‌کند، به‌دنبال افرادی است که خود را عضوی از تیم بدانند. برای فهم این مساله او به‌این دقت می‌کند که افراد هنگام صحبت کردن درباره جنرال‌موتورز به‌جای «شما» یا «آن‌ها» از ضمیر «ما» استفاده می‌کنند یا خیر.

«از آن‌جا که جنرال‌موتورز بنگاه بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است، ما گاه مدیرانی را استخدام کرده‌ایم که بعد از گذشت ۶ ماه یا یک سال هنوز مانند مشاوران بیرون‌سازمانی درباره کارشان صحبت می‌کنند. من به‌دنبال افرادی هستم که با ما سوار قایق می‌شوند و مشکلات و مسائل را متعلق به‌خود می‌دانند. هنگام مصاحبه می‌توان متوجه این مساله شد که این افراد از چه دسته‌ای هستند؛ زیرا آن‌ها جوری صحبت می‌کنند که گویی همین حالا در این شرکت مشغول به‌کار شده‌اند (البته به‌شیوه‌ محترمانه؛ نه این‌که چیزی را پیشاپیش فرض کرده باشند).»

ویژگی بعدی مورد نظر مری بارا این است که افراد کارها را از طریق تحت‌تاثیر قرار دادن دیگران به‌انجام برسانند و نه از طریق قدرت سازمانی و سلسله‌مراتبی. چهارمین ویژگی مورد نظر او قابلیت فنی و علاقه به‌موضوعات مربوط به‌خودروسازی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =