هر دو خودرو مذکور مدل‌های دست‌دوم با کارکرد بالایی هستند. مهندسان خودرو می‌گویند عمر مفید هر خودرویی در هر کلاس و سگمنت و با هر مشخصات فنی، حداکثر 8 سال یا 150 هزار کیلومتر است.

به گزارش «اخبار خودرو»،هر دو خودرو مذکور مدل‌های دست‌دوم با کارکرد بالایی هستند. مهندسان خودرو می‌گویند عمر مفید هر خودرویی در هر کلاس و سگمنت و با هر مشخصات فنی، حداکثر 8 سال یا 150 هزار کیلومتر است. بر این اساس اگر خودرویی بیشتر از این بازه کار کرده باشد، به‌لحاظ استهلاک درسطح بالایی قرار داشته و همچنین به‌لحاظ هزینه نگهداری نیز جزو پرخرج‌ترین خودروها محسوب می‌شوند.
هر دو خودرو مذکور که مورد نظر شما برای خرید است به‌اصطلاح دیگر مرده‌اند. زیرا پیشرانه هر دو خودرو با خرابی‌های متعددی مواجه خواهند بود و سازه بدنه آن‌ها دیگر توان جذب ارتعاشات را نخواهد داشت. همچنین باید در زمان خرید هر خودرویی بدانید که خدمات پس از فروش، امکان تامین قطعات و تعمیرکار مناسب برای آن خودرو وجود داشته باشد.
اگرچه این دو خودرو نسبت به‌بسیاری از تولیدات خودروسازان داخلی به‌نسبت ایمن‌تر هستند، اما این نکته را نباید فراموش کرد که عمر مفید هر دو خودرو به‌پایان رسیده است. از سوی دیگر تامین قطعات برای محصولات دوو بسیار سخت و دشوار است. همچنین اگر قطعات محصولات قدیمی تویوتا نیز در بازار پیدا شوند، قیمت‌ بسیار بالایی دارند.
ناگفته نماند که تعمیرکار تخصصی چندانی برای این دو خودرو وجود ندارد؛ هرچند که به‌تعداد انگشتان یک دست می‌توان در کل کشور تعمیرکار تخصصی برای این دو خودرو پیدا کرد. بنابراین خرید دوو ریسر و تویوتا کرونا تنها برای افرادی که علاقه‌مند به‌خودروهای کلکسیونی هستند، مناسب است. بنابراین خرید هیچ‌یک از این دو خودرو توسط روزنامه «دنیای‌خودرو» پیشنهاد نمی‌شود. این مساله را نیز در نظر داشته باشید که یک خودرو علاوه‌بر خرابی در بخش موتوری، می‌تواند در بخش بدنه نیز با خرابی‌های بسیاری مواجه شود. بر این اساس هرگز خودرویی که حدود دو دهه قبل تولید شده، از شاسی و بدنه سالمی برخوردار نخواهد بود. زیرا طی این مدت‌زمان نسبتا زیاد، شاسی و بدنه خودرو در معرض رطوبت و دمای محیط قرار گرفته و در گذر زمان، دچار پوسیدگی و فرسایش زودهنگام در شاسی و بدنه شده است.
همچنین شاید این‌طور به‌نظر برسد که کرونا (سدان باکیفیت و محبوب تویوتا) از ایمنی بالایی برخوردار است. ایمنی این خودرو در زمان تولید آن مناسب بوده، اما در شرایط فعلی چندان کارآیی ندارد. امروزه ایربگ و سیستم ترمز ABS و EBD و ESP به‌عنوان سه کنترل‌کننده الکترونیکی، جزو استاندارد خودروسازی است؛ اما هر دو خودرو مذکور از سیستم‌های ایمنی به‌روز برخوردار نیستند. بنابراین خرید این دسته از خودروها ریسک بالایی برای سرنشینانش دارد. از سوی دیگر خرید خودروهای قدیمی و کارکرده که به‌اصطلاح از رده خارج شده‌اند، تنها درکشور ما و شاید چند کشور دیگر جهان با استقبال مواجه است. از سوی دیگر خرید هر نوع خودرو تولیدشده در دهه‌های 70، 80 یا 90 میلادی به‌دلیل هزینه سرسام‌آور نگهداری آن‌ها به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین در کشورمان خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود؛ اما فروش این خودروها به‌این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست و این خرید از نظر اقتصادی نیز کاملا اشتباه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =