بورس کالا

هدف اصلی عرضه خودرو در بورس کالا به‌گفته مسئولان مربوطه، متعادل شدن عرضه و تقاضا و ثبات قیمت در بازار خودرو است؛ ولی متاسفانه پیچیدگی در خرید از بورس کالا باعث سردرگمی مردم شده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها بحث عرضه خودروهای مختلف در بورس کالا بسیار داغ و پرحاشیه است. سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا براساس حراج باز و باتوجه به میزان عرضه و تقاضاست که قرار است هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده منفعت داشته باشد. هدف اصلی عرضه خودرو در بورس کالا به‌گفته مسئولان مربوطه، متعادل شدن عرضه و تقاضا و ثبات قیمت در بازار خودرو است؛ ولی متاسفانه پیچیدگی در خرید از بورس کالا باعث سردرگمی مردم شده است.

افزایش عرضه خودرو در بورس هم ترمز رشد قیمت‌ها را نکشید
بررسی بازار نشان می‌دهد این روزها روند افزایش شدید قیمت خودروها همچنان ادامه دارد و افزایش عرضه خودرو در بورس کالا نیز نتوانسته است شتاب رشد قیمت‌ها را کاهش دهد. البته به‌گفته وزارت صمت، علت افزایش قیمت خودرو در بازار به دلیل میزان تولید و عرضه قطره‌چکانی خودرو ازسوی خودروسازان، سیاستگزاری‌ها و روش‌های فروش عجیب خودرو نیست، بلکه علت اصلی این اتفاق نوسانات نرخ ارز است. هرچند ازسوی دیگر قرار بود با عرضه خودرو در بورس کالا، دلالان از بازار خودرو کنار بروند و قیمت‌ها نیز واقعی شوند. به‌همین دلیل از ابتدای مهرماه عرضه خودرو در بورس شدت گرفت و در دو هفته گذشته به چندهزار دستگاه رسید. اما این بورسی شدن فروش خودرو برای بازار هم گران تمام شد. چراکه از اواسط پاییز، قیمت خودرو در بازار شروع به رشد کرد. سودی که همچنان در خرید خودرو از بورس وجود دارد، باعث شده در این میان شغل‌های کاذبی نیز ایجاد شود. اگر گشت‌وگذاری در برخی آگهی‌های فضای مجازی داشته باشید، تبلیغات خرید خودرو از بورس را مشاهده می‌کنید. آگهی‌دهندگان با دریافت مبلغ ۵میلیون تومان، ثبت‌نام را انجام می‌دهند. تفاوتی هم ندارد که قصد ثبت‌نام چه خودرویی را داشته باشید. البته برخی نیز دوره‌های آموزشی خرید خودرو از بورس را هم گذاشته‌اند. به‌عنوان‌مثال هزینه ثبت‌نام در یکی از این دوره‌ها ۴۸۰ هزار تومان اعلام شده است. پیچیدگی خرید خودرو از بورس نیز باعث می‌شود برخی افراد اقدام به پرداخت چنین مبالغی کنند.
شروط اصلی برای خرید خودرو از بورس کالا
هر فرد 18ساله دارای کارت ملی می‌تواند اقدام به خرید خودرو از طریق بورس کالا کند اما اگر از سال ۹۸ تاکنون خودرویی به‌نام داشته یا دارد، نمی‌تواند از طریق بورس کالا صاحب خودرو شود. در واقع اصلی‌ترین شرط برای خرید خودرو بورسی، داشتن کارت ملی و نداشتن خودرو از ۴سال قبل تا امروز است. الزام به داشتن کارت ملی و نداشتن خودرو طی ۴سال اخیر ازیک‌سو و حضور کسانی که شرایط خرید خودرو را دارند، اما پول آن را ندارند، می‌تواند بساط کارت‌ ملی‌های اجاره‌ای را دوباره پهن کند. اجاره کارت‌ملی برای خرید خودرو به این معنی است کسانی که سرمایه دارند از کارت ‌ملی افراد استفاده می‌کنند و خودرو می‌خرند. این اتفاق در بازار دلار نیز طی چند سال اخیر رخ داده است. در این معامله، صاحب سرمایه از کارت ملی فرد دیگری استفاده می‌کند. در اینجا به صاحب کارت ملی اجاره یا بخشی از سود داده می‌شود. در بازار ارز هر کارت ملی را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اجاره می‌دادند. از آنجا که سود خرید خودرو از بورس کالا معمولا بیش از ۵۰ میلیون تومان و در خودروهای گران‌ چند صد میلیون تومان است، احتمالا پولی که به صاحب کارت ملی داده می‌شود بیشتر از بازار ارز خواهد بود. رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران درباره محدودیت‌های خرید خودرو از بورس کالا گفت: «متقاضیان پس از اخذ کد بورس کالا، باید نسبت‌به گشایش حساب وکالتی اقدام کنند. حساب وکالتی حسابی است که به بورس کالا این امکان را می‌دهد پس از آنکه خریدار در فرآیند رقابت شرکت و کالا را خریداری کرد بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود. درحال‌حاضر هر کد ملی تنها مجاز به ثبت‌سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده است و صرفا هم امکان خرید یک دستگاه خودرو وجود دارد. همچنین صدور سند و شماره‌گذاری نیز تنها به اسم خریدار خواهد بود.» وی در ادامه اظهارکرد: «پس از انجام فرآیند حراج و نهایی شدن خریدار، یک سری هزینه‌های عوارض، شماره‌گذاری و هوشمندسازی کارت خودرو که در اطلاعیه عرضه به آن اشاره شده است، لحاظ می‌شود.» رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس کالای ایران درباره فرآیند حراج نیز عنوان کرد: «پس از نهایی شدن ثبت‌سفارش، خریداران در روزی که عرضه و فرآیند حراج صورت می‌گیرد، خریداران بر مبنای قیمت پایه در فرآیند حراج شرکت می‌کنند و در صورتی که تقاضا از عرضه بیشتر باشد، در رقابت شرکت خواهند کرد. البته مالیات بر ارزش افزوده‌ای که پرداخت خواهد شد بر مبنای قیمت نهایی بوده که خریدار در سامانه ثبت و خرید خود را نهایی کرده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =