بازار خودرو

بازار خودرو روز گذشته و در نخستین روز کاری هفته، با ثبات قیمت در اغلب خودروها و همچنین کاهش و افزایش بها در برخی دیگر از محصولات داخلی، چینی و خارجی همراه بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو روز گذشته و در نخستین روز کاری هفته، با ثبات قیمت در اغلب خودروها و همچنین کاهش و افزایش بها در برخی دیگر از محصولات داخلی، چینی و خارجی همراه بود. جایی که در خودروهای داخلی شاهد کاهش قیمت یک تا 3 میلیون‌تومانی و در طرف دیگر افزایش قیمت یک تا 17 میلیون‌تومانی بودیم. البته شاید شاخص‌ترین تغییر نرخ خودرو در روز گذشته را باید به‌نام هیوندای آزرا ثبت کرد که با افزایش 250 میلیون‌تومانی، بیشترین تغییر قیمت را در بازار خودرو رقم زد و 5 میلیارد تومانی شد. البته برخی گمانه‌زنی‌ها در بازار خودروهای داخلی، از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی با ورود شورای رقابت به‌قیمت‌گذاری خودرو حکایت دارد. برخی کارشناسان معتقدند به‌دلیل این‌که قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی مدتی است تغییر نکرده، با ورود شورای‌رقابت برای تعیین دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو، احتمالا باید منتظر افزایش رسمی قیمت انواع خودروهای داخلی در کارخانه باشیم. همچنین فروش خودرو در بورس کالا که مدتی است در کش‌وقوس نظر موافقان و مخالفان این شیوه عرضه قرار دارد، با مصوبه اخیر شورای‌رقابت برای ورود به‌مرحله تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو انجام شده، وارد چالش جدیدی شده است. از طرف دیگر درحالی که قیمت کارخانه‌ای خودرو در سال جاری تغییری نداشته، طبیعی است خودروسازان به دلیل افزایش هزینه‌ها و تورم، قیمت محصولاتشان را افزایش دهند و به‌همین دلیل هم از وزارت صمت خواسته‌اند مجوز افزایش قیمت را صادر کند اگرچه گفته می‌شود این وزارتخانه هنوز با این خواسته خودروسازان موافقت نکرده است. اما از طرف دیگر زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برای جبران بخشی از زیان انباشته خودروسازان وزارت صمت فعلا موافقت کرده که تا سقف 30 درصد خودروها در بورس کالا، با قیمتی بالاتر از بهای کارخانه و پایین‌تر از نرخ بازار عرضه شوند. 70 درصد مابقی هم قرار است به‌شیوه قرعه‌کشی و با قیمت کارخانه به‌فروش برسد.
خودروهای داخلی در روز گذشته افزایش قیمت یک تا 17 میلیون‌تومانی و افت بهای یک تا 3 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ارزش تارا اتومات با 17 میلیون‌تومان افزایش به 740 میلیون‌تومان و پارس TU5 موتور جدید با 13 میلیون‌تومان افزایش به 635 میلیون‌تومان رسید. از طرفی بهای پژو 207 سقف‌قرمز MC با 3 میلیون‌تومان کاهش به 653 میلیون‌تومان رسید. همچنین در ارتباط با خودروهای چینی، شاهد افزایش قیمت 10 تا 80 میلیون‌تومانی و افت بهای 4 تا 40 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که جک J7 با 80 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 800 میلیون‌تومان و لاماری ایما با 50 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 50 میلیون‌تومان قیمت خوردند. از طرفی بهای دیگنیتی ریسپکت با 40 میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و 290 میلیون‌تومان رسید. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد رشد بهای 30 تا 250 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هیوندای آزرا با بیشترین تغییر و با افزایش قیمت 250 میلیون‌تومانی، 5 میلیاردتومان خریدوفروش شد. همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز در روز گذشته ثبات قیمت را در پیش گرفتند و تغییر بهای خاصی را تجربه نکردند. روز گذشته نوسان نرخ ارز سبب تغییراتی در بازار خودرو شد. قیمت دلار در بازار روز شنبه با 40 هزار و 950 تومان کار خود را آغاز کرد و پس از آن‌که در یک روند نزولی بهای آن به 40 هزار و 800 تومان رسید، در پایان روز با قیمت 40 هزار و 850 تومان به‌کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =