پژو 206 یا مدل نسبتا به‌روز آن، یعنی 207 در میان هاچ‌بک‌های ساخت داخل از شتاب بهتری برخوردارند. این موضوع را نباید تنها به‌دلیل قدرت پیشرانه این خودرو دانست. زیرا پژو 206 و 207 هر دو دارای موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی 16 سوپاپ هستند که موتور پرتوانی محسوب نمی‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،شتاب و سرعت در خودرو دو مولفه بسیار متفاوت از یکدیگر بوده که هر یک به‌پارامترهای خاصی وابسته هستند. اگر علاقه‌مند به‌مباحث فنی خودرو باشید، شاید خوانده یا دیده باشید که خودرویی از حجم موتور بسیار پایینی برخوردار است؛ اما در مقابل می‌تواند شتاب عالی را در اختیار راننده بگذارد. این موضوع به‌هماهنگ بودن قوای محرکه خودرو و سیستم انتقال قدرت آن مربوط می‌شود.
اگر بخواهیم با یک مثال ساده این موضوع را بهتر بیان کنیم، باید گفت پژو 206 یا مدل نسبتا به‌روز آن، یعنی 207 در میان هاچ‌بک‌های ساخت داخل از شتاب بهتری برخوردارند. این موضوع را نباید تنها به‌دلیل قدرت پیشرانه این خودرو دانست. زیرا پژو 206 و 207 هر دو دارای موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی 16 سوپاپ هستند که موتور پرتوانی محسوب نمی‌شود. اما سیستم انتقال قدرت این خودروها از چرخ‌دنده به‌اصطلاح دنده‌ریز، با فواصل کوتاه‌تر برخوردار است.
همین طراحی منجر به‌تسریع شتاب در این نوع خودروها شده است. اگر کمی تخصصی‌تر بخواهیم به‌این مساله بپردازیم، باید گفت در زمان تولید توان و گشتاور از پیشرانه خودرو، باید سیستمی وجود داشته باشد که بتواند این نیرو را به‌چرخ‌ها منتقل کند. همین موضوع سبب به‌حرکت در آمدن خودرو می‌شود. بنابراین سیستم انتقال قدرت که شامل گیربکس و مجموعه دیفرانسیل و حتی چرخ‌ها می‌شود، وظیفه انتقال توان و گشتاور تولیدی از موتور به‌چرخ‌ها را برعهده دارد و با توجه به‌نیروی دورانی ایجادشده، خودرو به‌حرکت در می‌آید. حال اگر سیستم انتقال قدرت طوری طراحی شده باشد که توان و گشتاور لازم را با اتلاف بیشتری به‌چرخ‌ها برساند، درنهایت شاهد شتاب ضعیف‌تری از خودرو خواهیم بود. بر این اساس گیربکس با توجه به‌ماهیتی که دارد (چرخ‌دنده‌هایی درون آن تعبیه شده تا با ضریب خروجی مشخصی، انتقال قدرت را انجام دهند) می‌تواند در تسریع تعویض دنده و شتاب تاثیرگذار باشد.
ساختار به‌اصطلاح دنده‌ریز و با فواصل کوتاه، در زمان تعویض دنده و انتقال قدرت یک موضوع بسیار مهم در تسریع شتاب هستند. با توجه به‌این مساله، هر زمان که دورموتور افزایش یابد، به‌همان میزان شتاب بهتری برای خودرو فراهم می‌شود. در این حالت گیربکس با چرخ‌دنده ریز و با فواصل کوتاه بسیار تاثیرگذار است. هرچند ضریب خروجی با تناسب عالی دنده‌پینیون و کرانویل در تسریع بخشیدن به‌شتاب خودرو بسیار مهم است، اما این نکته را فراموش نکنید که تنها قدرت و گشتاور بالای موتور در ایجاد شتاب بالاتر اهمیت دارد. تولید توان و گشتاور بالا در کنار یک سیستم انتقال قدرت مناسب برای توزیع بهتر توان تولیدشده میان چرخ‌ها، از مهم‌ترین بخش‌های طراحی خودرو است. نمونه بارز هماهنگی عالی میان موتور و گیربکس، در محصولات ب‌ام‌و مشاهده می‌شود. به‌عبارت دیگر اگر خودرو ب‌ام‌و 328i را با مرسدس‌بنز C200 W204 مقایسه کنید، در بحث شتاب، قدرت و گشتاور یک سر و گردن بالاتر است که این موضوع به‌دلیل تطابق بالای موتور و گیربکس با هم به‌وجود آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =