کد خبر: 243399
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

بررسی پرداخت هزینه انتقال سند

اگر شما نیز در فکر خرید خودرو هستید، احتمالا به هزینه سند خودرو فکر کرده‌اید. در واقع مرحله آخر خرید و فروش ماشین، انتقال سند به‌نام مالک جدید است. مثل همه خدمات خرید و فروش خودرو، برای انتقال سند نیز باید هزینه‌ای پرداخت شود. از این رو هزینه سند خودرو یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید هنگام انتقال سند ماشین در نظر گرفته شود. اگر قصد خرید خودروی دست دوم را دارید، باید بدانید که شرایط انتقال سند و مراحل ثبت سند چگونه انجام می‌شود و هزینه آن بر عهده کیست. اگر مایل به اطلاع از نرخ جدید هزینه سند خودرو هستید، در این مطلب کلیه موارد مرتبط را ذکر کرده‌ایم. فقط کافی است چند دقیقه از وقتتان را به خواندن مقاله پیش‌رو اختصاص دهید.

هزینه سند خودرو با کیست؟ فروشنده و خریدار

علاوه‌بر پیگیری کارت خودرو، یکی از مهم‌ترین مراحل هنگام خرید ماشین، پرداخت هزینه انتقال سند است. اولین سوالی که هنگام پرداخت هزینه انتقال سند خودرو برای بیشتر افراد مطرح می‌شود این است که پرداخت این هزینه بر عهده چه کسی است؟ معمولا بخشی از هزینه سند ماشین بر عهده فروشنده و بخش دیگر بر عهده خریدار خواهد بود.

هزینه‌هایی که بر عهده فروشنده خودرو هستند، عبارت‌اند از:

  • پرداخت خلافی خودرو
  • تسویه عوارض سالیانه شهرداری خودرو
  • هزینه صدور وکالت‌نامه (در صورت نیاز)

هزینه‌هایی که بر عهده خریدار هستند عبارت‌اند از:

  • هزینه انتقال سند خودرو در دفترخانه
  • هزینه تعویض پلاک
  • هزینه کارشناسی یا همان سلامت فنی و ایمنی خودرو

به‌صورت‌کلی نیز هزینه مربوط به دولت باید توسط فروشنده پرداخت شود و هزینه دفترخانه نیز بر عهده دو طرف قرارداد است. البته این بخش باتوجه‌به توافق بین فروشنده و خریدار خواهد بود.

پرداخت هزینه انتقال خودرو در دفترخانه

بررسی هزینه انتقال سند خودرو در مراکز پلیس راهنمایی رانندگی

هزینه انتقال خودرو در مرکز راهنمایی رانندگی شامل هزینه تعویض پلاک و صدور برگ سبز است. عموما پرداخت این هزینه بر عهده خریدار خواهد بود و تعرفه‌های مختلفی بر اساس مدل خودرو دارد.

هم‌چنین برای تعویض پلاک باید مالیات ماشین هم پرداخت شود که این مبلغ در انتقال سند و صدور برگ سبز برای ماشین‌های ساخت داخل، ۱ درصد ارزش خودرو و برای ماشین‌های وارداتی، ۲ درصد از ارزش خودرو خواهد بود. پس از فروش خودرو نیز، فروشندگان و صاحبان قبلی ماشین، می‌توانند برای استعلام پلاک فعال با کد ملی اقدام کرده و سپس وضعیت و تاریخ فک شدن را همراه با جزئیات از طریق سامانه آیتول مشاهده کنند.

هزینه نقل و انتقال خودرو صفر و کارنکرده

هزینه سند خودرو برای خودروهای صفر و کارنکرده که تولید کارخانه داخل کشور هستند باتوجه‌به ارزش معاملاتی آن‌ها و قیمت روز کارخانه محاسبه خواهد شد. مالیات خودروهای داخلی که باید خریدار برای پرداخت آن اقدام کند، یک درصد است. البته اگر فرد خریدار قصد استفاده از بیمه شخص ثالث برای خودرو را نیز داشته باشد، باید هزینه جداگانه‌ای برای آن بپردازد.

هزینه انتقال سند خودروهای خارجی چگونه محاسبه می‌شود؟

هنگام محاسبه برای هزینه‌ انتقال سند خودروهای خارجی باید مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی را باتوجه‌به نوع خودرو محاسبه کرد. هم‌چنین مقدار مالیات ثبت سند خودرو طبق مدل خودروهای وارداتی 2 درصد قیمت ارزش‌گذاری تعیین می‌شود. این مالیات باید در ابتدای فرآیند نقل و انتقال محاسبه و پرداخت شود.

سند زدن خودرو با پرداخت مالیات و هزینه انتقال

جدیدترین فرمول محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو

باتوجه‌به قیمت انواع خودروها، ارزش معاملاتی آن‌ها متفاوت است و هزینه انتقال سند ماشین، یک عدد مشخص و ثابتی نیست. در واقع هزینه نقل و انتقال خودرو فرمول مشخصی دارد که طبق موارد زیر است:

در ابتدا نیم درصد ارزش معاملاتی اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی به‌عنوان حق ثبت، برای ثبت سند ماشین موردنظر محاسبه می‌شود. سپس درصورت ثبت سند در دفترخانه، باید حق التحریر دفاتر اسناد رسمی را نیز بر اساس جدول اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، به هزینه‌ها اضافه کنیم. 9 درصد از حق‌التحریر هم به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود. درضمن 1 درصد ارزش معاملاتی خودروهای داخلی و 2 درصد ارزش معاملاتی خودروهای خارجی نیز باید مالیات نقل و انتقال پرداخت کنیم. در نهایت هم مبلغی بابت صدور سند رسمی الکترونیک از طرفین معامله گرفته می‌شود که سالانه این مبلغ متفاوت خواهد بود.

آیتول؛ معتبرترین مرجع برای پرداخت هزینه و مالیات نقل و انتقال خودرو

در این مقاله به‌طورکامل به نحوه محاسبه هزینه سند خودرو پرداختیم. هم‌چنین در مطلب فوق گفتیم که هزینه‌های انتقال سند خودرو باید بر عهده خریدار باشد یا فروشنده. در نهایت نیز به‌عنوان توصیه به شما خواهیم گفت که پیش از هر معامله، از توقیفی نبودن خودرو و سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل کنید. هم‌چنین اگر سوال یا ابهامی درباره هزینه انتقال سند ماشین دارید که در این متن به آن اشاره نشده است، با مراجعه به سایت itoll.ir می‌توانید اطلاعات خود را تکمیل کنید.

آیتول معتبرترین مرجع برای پرداخت هزینه و مالیات نقل و انتقال خودرو است. برای استفاده از خدمات آیتول وارد سایت itoll.ir شده و خدمات موردنظر خود را انتخاب کنید. علاوه‌بر این، پشتیبانی ۲۴ ساعته آیتول از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =