اشکودا

پس از اعلام ورشکستگی قدیمی‌ترین خودروساز خارجی که در چین فعالیت می‌کرد «گک به‌عنوان نماینده جیپ» حالا نوبت به‌یکی از برندهای گروه فولکس‌واگن به‌نام اشکودا از کشور جمهوری چک رسیده است تا به‌خاطر رقابتی شدن بازار چین، هزینه‌های حضور در این کشور را متوقف کرده و به‌دنبال سودآوری از سایر نقاط دنیا باشد.

اشکودا در حال حاضر در حال ارزیابی برای خروج کامل از چین، بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان به‌دلیل رقابت شدید قوی است. چنین اقدامی به‌گروه فولکس‌واگن کمک می‌کند حضور برند اصلی فولکس‌واگن را در چین تقویت کند و به‌اشکودا اجازه دهد تا بر بازارهای سودآور دیگر تمرکز کند.

این خودروساز جمهوری چک از کاهش شدید فروش در چین رنج برده است؛ چینی که زمانی بزرگ‌ترین بازار آن‌ها بود و بیش از ۳۰ درصد از فروش جهانی اشکودا را به‌خود اختصاص می‌داد. این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۱۳ درصد کاهش یافت و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ حتی بیشتر از این کاهش یابد.

در سه‌فصل اول سال، فروش اشکودا ۳۱ درصد در چین و ۲۲ درصد درسطح جهانی کاهش یافت. براساس گزارش اتومبیل‌ویچه آلمان (Automobilwoche) کلاوس زلمر (Klaus Zellmer)

مدیرعامل اشکودا گفت: «ما به‌همراه شریک سرمایه‌گذاری مشترک چینی خود به‌چگونگی ادامه کار در آن‌جا توجه خواهیم داشت.»

شرایط حضور اشکودا در چین

اشکودا درحال حاضر چندین مدل خاص چینی را در بین محصولات خود دارد؛ از جمله انواع با سری «GT» از کودیاک و کامیک به‌علاوه یک نسخه شاسی‌بلند از اوکتاویا به‌نام اوکتاویا پرو.

تمام آن‌ها در کارخانه‌های سرمایه‌گذاری مشترک گروه فولکس‌واگن در چین تولید می‌شوند. اگر اشکودا به‌نفع ترک یا کم‌اهمیت جلوه دادن حضور خود در بازار چین تصمیم بگیرد، این سرمایه می‌تواند به‌سایر مناطق جهان هدایت شود. این خودروساز مسئول عملیات گروه فولکس‌واگن در بازار رو به‌رشد هند است؛ درحالی که برای توسعه بازار ویتنام نیز برنامه‌ریزی می‌کند.

به‌گفته اشکودا بازار ویتنام دارای پتانسیل فروش سالانه تا ۴۰ هزار دستگاه است؛ به‌همین دلیل به‌طور جدی به‌دنبال افتتاح یک کارخانه جدید است که در آن خودروها می‌توانند از سال ۲۰۲۴ مونتاژ شوند. چنین اقداماتی می‌تواند موانع مالی پس از خروج گروه فولکس‌واگن از روسیه را کاهش دهد؛ جایی که اشکودا نیز مسئول عملیات محلی آن‌ها بود.

زلمر درمورد این موضوع گفت: «ادغام گروه فولکس‌واگن روسیه در نتایج مالی ما طبیعتا چالش خاصی را برای اشکودا ایجاد می‌کند و تاثیر منفی بر نتیجه فعالیت سال گذشته به‌میزان میلیون‌ها میلیون دلار دارد.»

اشکودا تنها خودروسازی نیست که با رقابت شدید خودروسازان داخلی در چین مواجه است. اخیرا سرمایه‌گذاری مشترک GAC-FCA که برای ساخت مدل‌های جیپ در چین استفاده می‌شد، اعلام ورشکستگی کرد. همچنین تسلا و مرسدس‌بنز مجبور شده‌اند قیمت خودروهای برقی خود را در چین به‌شدت کاهش دهند تا بتوانند با خودروسازان چینی رقابت بیشتری داشته باشند.

زمانی برای خداحافظی جیپ

استلانتیس رسما ورشکستگی جوینت‌ونچر GAC-FCA در چین را طی ماه آبان اعلام کرده و خبر از پایان تولید خودروهای جیپ در این کشور داده بود.

این شرکت در جولای گذشته پس از یک دوره طولانی کاهش فروش و تنش با شریک خود، گک از جوینت‌ونچر خارج شد؛ بنابراین حضور جیپ در بازار چین از این‌ پس صرفا به‌واردات محدود خواهد شد. این درحالی است که جیپ یکی از نخستین برندهای خارجی بود که وارد بازار این کشور شد.

البته استلانتیس اطمینان داده است که به‌ارائه خدمات باکیفیت به‌خریداران کنونی و آینده جیپ در چین ادامه خواهد داد. از سوی دیگر، گک هم اعلام کرده است ورشکستگی این جوینت‌ونچر تاثیر زیادی روی فعالیت شرکت نخواهد داشت. البته بدهی‌های این جوینت‌ونچر ۷.۳ میلیارد یوآن معادل یک میلیارد دلار بوده که ۱۱ درصد از دارایی‌های آن بیشتر است.

داستان جیپ در چین درسال ۱۹۸۴ آغاز شد؛ یعنی زمانی که AMC (آمریکن‌موتورز، مالک سابق جیپ) نخستین جوینتونچر برای تولید خودرو توسط یک برند آمریکایی در چین را ایجاد کرد.

مالکان آینده جیپ یعنی کرایسلر، FCA و استلانتیس نیز این رویه را ادامه دادند؛ اما عملکرد مالی جوینت‌ونچر طی سال‌های اخیر کاملا ناامیدکننده بوده است.

در سال ۲۰۲۱، فروش جیپ در چین با ۵۰ درصد کاهش به ۲۰ هزار و ۳۹۶ دستگاه رسید و این به‌تعطیلی کارخانه تولید انجامید. این مشکل در سال ۲۰۲۲ بدتر شد و تا پیش از اعلام ورشکستگی جوینت‌ونچر، جیپ کمتر از ۲ هزار دستگاه خودرو درچین فروخته بود.

در ابتدا استلانتیس قصد داشت سهم خود در جوینت‌ونچر با گک را از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد افزایش دهد؛ اما چند ماه بعد به‌دلیل عدم‌همکاری گک و مداخلات سیاسی، تصمیم به‌خروج از توافق گرفت.

از سوی دیگر، گک هم استلانتیس را متهم کرد که به‌خریداران چینی بی‌احترامی می‌کند و شریک قابل ‌اعتمادی نیست. از جمله مدل‌هایی که توسط جوینت‌ونچر FCA-GAC از سال ۲۰۱۰ در چین تولید می‌شد، می‌توان به رنگید، کامپس، چروکی و گرند کُماندر اشاره کرد که آخری به‌طور خاص برای بازار این کشور طراحی شده بود. حال باید دید استلانتیس چه‌مدل‌هایی را به‌صورت وارداتی در چین عرضه خواهد کرد.

آکورا هم نتوانست در بین رقبای چینی سودآوری کند

برند لوکس و ژاپنی آکورا که زیرمجموعه خودروسازی هوندا محسوب می‌شود، به‌دلیل کاهش چشمگیر میزان فروش در سال‌های اخیر از بازار چین خارج شد. آکورا به‌عنوان برند پریمیوم و ژاپنی متعلق به‌هوندا، دیگر نه در چین خودرویی خواهد ساخت و نه در این کشور محصولات خود را به‌فروش می‌رساند! این خبر توسط گروه خودروسازی گوانگژو موسوم به‌گک (GAC) اعلام شده و این شرکت خروج کامل آکورا از چین را تایید کرده است.

«رویترز» با اشاره به‌بیانیه گک اعلام کرد که ارائه خدمات پس از فروش به‌مشتریان کنونی آکورا در چین با به‌کارگیری شبکه‌های نمایندگی و خدمات پس از فروش این شرکت ادامه خواهد یافت.

توقف حضور آکورا درچین نیز هیچ تاثیری روی عملکرد هوندا در این کشور ندارد و هوندا همچنان به‌تولید و فروش محصولات خود با همکاری گک در کشور چین ادامه می‌دهد. آکورا از ابتدای سال ۲۰۱۶ وارد بازار چین شد و میزان فروش آن در سال ۲۰۱۹ به‌اوج خود رسید.

این شرکت در سال یادشده موفق به‌فروش ۱۴ هزار و ۷۰۱ دستگاه خودرو شده بود. هنوز اطلاعاتی در رابطه با میزان فروش آکورا در سال ۲۰۲۲ و در بازار چین منتشر نشده است. اما درسال ۲۰۲۱ آگورا تنها ۶ هزار و ۵۵۴ دستگاه خودرو فروخت که نسبت به‌سال ۲۰۲۰ حدود ۴۵ درصد کاهش یافته بود.

آکورا تنا دو مدل CDX و شاسی‌بلند RDX را درچین عرضه کرده و آن‌ها را رقبای برندهای لوکس آلمانی می‌دانست.

نخستین‌بار اخبار خروج احتمالی آکورا از بازار چین در آوریل سال ۲۰۲۲ انتشار یافت. در آن زمان آکورا با صدور اطلاعیه‌ای به‌نمایندگی‌ها و مشتریان خود در چین اعلام کرد که به‌زودی فعالیت خود در چین را متوقف می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =