پراید CNG

با قطع سی‌ان‌جی، رانندگان تاکسی بیش‌از سایر مالکان وسایل نقلیه آسیب می‌بینند و هزینه بیشتری را باید صرف تامین سوخت کنند. ازسوی‌دیگر، درحال‌حاضر بخش انرژی کشور با ناترازی تولید و مصرف بنزین هم دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،افت فشار گاز ازیک‌سو و سرما و یخ‌بندان در شهرهای شمالی کشور ازسوی‌دیگر شرایط سخت و دشواری را به وجود آورده است. برای مدیریت مصرف گاز کشور در روزهای گذشته فعالیت برخی جایگاه‌های سی‌ان‌جی متوقف شد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

با قطع سی‌ان‌جی، رانندگان تاکسی بیش‌از همه آسیب می بینند

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران چند روز قبل اعلام کرد در تامین سوخت برای مازندران و خراسان‌رضوی دچار چالش هستیم. احتمال قطع گاز جایگاه‌های سوخت‌رسانی بحران جدید انرژی در کشور است و ظاهرا در جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی نیز مشکل کمبود گاز به وجود آمده است.

در این باره رئیس هیات‌مدیره انجمن سی‌ان‌جی استان تهران نیز چندی پیش گفت: «طبق اعلام رسمی قرار است گاز سی‌ان‌جی از زنجیره تامین و توزیع حذف شود. البته هنوز اقدامی صورت نگرفته و سناریوی اصلی سهمیه‌بندی است که جایگاه‌داران فعلا درخواست داده‌اند این تصمیم اجرا نشود. این صحبت‌ها در حد گفت‌وگوی تلفنی بوده و جزئیاتی از آن اعلام نشده است. شرکت ملی گاز حتی پذیرفت که فعلا سهمیه‌بندی هم صورت نگیرد.»

اردشیر دادرس درباره تبعات قطع سی‌ان‌جی توضیح داد: «به‌هرحال وقتی این نوع سوخت قطع شود، مصرف بنزین افزایش می‌یابد. زمانی هم که مصرف بنزین روند صعودی پیدا کند، به تبع آن روی آلودگی هوا تاثیر منفی می‌گذارد.»

دادرس این اتفاق را فاقد توجیه اقتصادی دانست و اعلام کرد: «با قطع سی‌ان‌جی، رانندگان تاکسی بیش‌از سایر مالکان وسایل نقلیه آسیب می‌بینند و هزینه بیشتری را باید صرف تامین سوخت کنند. ازسوی‌دیگر، درحال‌حاضر بخش انرژی کشور با ناترازی تولید و مصرف بنزین هم دست‌وپنجه نرم می‌کند.»

افزایش زیان جایگاه‌های سی‌ان‌جی درپی تعطیلی آنها

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی با بیان اینکه در روزهای اخیر حدود 30درصد جایگاه‌های سی‌ان‌جی به‌دلیل افت فشار و مدیریت مصرف گاز فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند، اظهار کرد: «با توجه به افزایش مصرف روزانه حدود 7میلیون لیتر بنزین در روزهای اخیر، زیان ناشی‌از تعطیلی جایگاه‌ها به اقتصاد کشور روزانه حدود 7 میلیون دلار برآورد می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت سوخت سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور است.»

محسن جوهری تصریح کرد: «با توجه به اینکه تعطیلی جایگاه‌ها به دلیل شرایط حاکم در کشور و جبران کمبود گاز بوده، تقاضا داریم وزارت نفت خسارت تعطیلی جایگاه‌ها را پرداخت کند.»

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی افزود: «از وزارت نفت انتظار داریم مشابه اقدام مناسبی که در پرداخت قبوض گاز و برق شهرهای شمال شرقی کشور انجام شد، خسارات وارده به جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور را که در روزهای اخیر تعطیل شده‌اند نیز پرداخت کند.»

جوهری با تاکید بر اینکه در این مدت جایگاه‌های سی‌ان‌جی متحمل خسارت زیادی شدند، گفت: «با توجه به اینکه جایگاه‌های سی‌ان‌جی با مشکلات زیادی درگیر هستند، تعطیلی این جایگاه‌ها موجب افزایش زیان انباشته آنها شده است.»

وی با اشاره به میزان خسارت جایگاه‌ها ادامه داد: «حجم خسارت جایگاه‌ها بسته به میزان تعطیلی آنها متفاوت است. در این بین فعالیت جایگاه‌های چند استان کشور چندروز به صورت کامل متوقف شده که این جایگاه‌ها متحمل خسارت بیشتری شده‌اند. البته تعطیلی جایگاه‌ها در سایر استان‌ها مقطعی بوده است و با توجه سهم حدود 2درصدی جایگاه‌های سی‌ان‌جی از گاز مصرفی روزانه کشور انتظار داریم وزارت نفت تدابیر لازم جهت جلوگیری از ادامه روند قطعی گاز جایگاه‌ها را اتخاذ کند.»

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی در ادامه گفت: «جایگاه‌های سی‌ان‌جی ‌مانند یک پالایشگاه کوچک هستند که راه‌اندازی مجدد آن‌ها بعد از مدتی تعطیلی هزینه‌های اضافه بر سازمان را تحمیل می‌کند. ممکن است بر اثر تعطیلی، برخی قطعات آسیب دیده باشند و تعویض این قطعات و سرویس‌های لازم نیز زیان جایگاه‌ها را مضاعف خواهد کرد.»

گاز جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی تهران قطع نمی‌شود

رئیس هیات‌مدیره انجمن سی‌ان‌جی با بیان اینکه گاز جایگاه‌های تهران قطع نخواهد شد، گفت: «هم‌اکنون جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان‌شمالی و رضوی قطع است.»

محسن جوهری درباره آخرین وضعیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی تهران و دیگر نقاط کشور، بیان کرد: «باتوجه به قطعی جایگاه‌های سی‌ان‌جی در بعضی استان‌ها، جایگاه‌های سی‌ان‌جی تهران تعطیل نمی‌شود.»

جوهری در ادامه با اعلام اینکه در اکثر استان‌های کشور مدیریت مصرف سوخت در جایگاه‌های سی‌ان‌جی انجام شده است، ادامه داد: «در حد امکان مصرف سی‌ان‌جی محدود شده است.» وی با بیان اینکه درحال‌حاضر آمار دقیقی از میزان کاهش مصرف سی‌ان‌جی وجود ندارد و طی هفته‌های بعد می‌توان آمار دقیق را اعلام کرد، افزود: «بیشترین آمار قطعی‌های جایگاه سوخت سی‌ان‌جی مربوط به شهرهای شمالی کشور است و البته این الگوی مصرف تا پایان دوره سرما ادامه خواهد داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =