جایگاه‌های سوخت

حدودا دو ماه قبل مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از حضور و فعالیت چهار شرکت دانش‌بنیان و ساخت چهار مدل از تجهیزات موردنیاز سامانه هوشمند سوخت به همت این شرکت‌ها خبر داد و گفت: «بومی‌سازی این تجهیزات در دستور کار این شرکت‌ها قرار گرفته و از خردادماه تاکنون پیشرفتی مطلوب داشته است.»

اما طبق ‌گفته‌های‌ سایر دست‌اندرکاران عرضه سوخت کشور، این روزها تجهیزات مربوط به سامانه هوشمند سوخت و کارتخوان‌های هوشمند آن به شدت مستعمل شده و نیاز به نوسازی و تعمیر دارند. اتفاقی که گویا توسط برخی مسئولان مربوطه در ارگان‌های دولتی بپیگیری نمی‌شود و احتمالا همین امر به‌زودی سبب از کار افتادن این دستگاه‌ها و ایجاد اختلال در خدمت‌رسانی جایگاه‌های عرضه سوخت به مردم می‌شود.

بی‌توجهی به تجهیزات سامانه هوشمند سوخت

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور با اشاره به این که طی چند سال اخیر متاسفانه به سامانه هوشمند سوخت و به‌خصوص تجهیزات مربوطه در جایگاه‌ها توجه نشده است، به‌حدی که این دستگاه‌ها مستهلک شده‌اند، گفت: «‌هم اکنون خرابی‌های زیادی در کارتخوان‌ها داریم و همه نازل‌ها فعال نیستند.»

اسداله قلی‌زاده اظهار کرد: «بیش از 60هزار نازل عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های سوخت کشور داریم. برای کیفیت پایدار خدمات توزیع سوخت، کاهش مدت زمان سوختگیری و جلوگیری از زیان جایگاه‌داران باید همه نازل‌ها فعال باشند، ولی در اثر برخی تاخیرها و ترک فعل‌ها، شاهدیم که مردم و جایگاه‌داران با مشکل مواجهند. متاسفانه برخی مسئولان مربوطه نیز به جز بیان وعده و راهکاری تئوریک، اقدام عملیاتی مهمی در این حوزه انجام نمی‌دهند.»

وی افزود: «شاید برخی تصمیم‌گیران احساس می‌کنند خرابی‌ نازل‌ها عادی است و نیازی به بررسی آنها نیست. اما پیگیری‌های ما نشان می‌دهند هر بخش، قصور را متوجه دیگری می‌کند. همچنین به‌رغم اصراری که بر تسلط دولتی در بخش‌های سامانه هوشمند سوخت وجود دارد اما مسئولان حاضر به انجام اقدامات پایدار نیستند. برای ما سوال است آیا کسانی از وضع موجود در بخش سامانه هوشمند و کارت سوخت نفع می‌برند؟ متعجبیم که حل مساله‌ای به این سادگی چرا طولانی شده است و کسی هم پاسخگو نیست؟»

قلی‌زاده با بیان اینکه اکنون ما از مسئولان دولت سیزدهم انتظار داریم پاسخگو باشند و شفاف با مردم و بخش خصوصی صحبت کنند تا روند فعلی تصحیح شود، گفت: «هم‌اکنون در اقصی نقاط کشور بسیاری از کارتخوان‌های هوشمند خراب هستند و اصلا فراموش شده‌اند، به‌خصوص بعد از حمله سایبری، برای حل مشکل بسیار تلاش‌ کردیم ولی متاسفانه برخی نگاه بسته و تعصبی به موضوع دارند و کار پیش نمی‌رود.»

قلیزاده با بیان اینکه مردم باید بدانند جایگاه‌داران نه توان مالی بابت تعمیرات و نگهداری تجهیزات سامانه هوشمند ندارند، بلکه در این زمینه تعهدی هم ندارند و شرکت‌های تابعه وزارت نفت باید پاسخگو باشندزیرا وظیفه آنهاست که این کارتخوان‌ها را در سرویس نگه دارند، افزود: «دستگاه‌های نظارتی، جدی و بدون مماشات به این مساله ورود کنند. این مداخله می‌تواند به حل مشکل کمک کند و همه چیز شفاف شود.»

خرابی کارتخوان‌ های سامانه هوشمند سوخت

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور با اشاره به این نکته که خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت علت تشکیل صف‌ در جایگاه‌های سوخت است و این موضوع ارتباطی به کمبود بنزین ندارد، گفت: «سامانه هوشمند سوخت به‌خصوص در بخش تجهیزات نصب‌شده در جایگاه‌های سوخت، شرایط خوبی ندارد، بنابراین با خرابی‌های بسیاری در جایگاه‌ها مواجه هستیم که همین‌امر منجر به افزایش صف‌های انتظار در جایگاه‌ها برای سوختگیری شده است.»

وی ادامه داد: «در این زمینه خبرهای مختلفی در کشور منتشر می‌شود. البته تهران نسبت‌به شهرهای دیگر، شرایط بهتری دارد. در برخی شهرها پشتیبانی، تعویض و تعمیرات شاید ماه‌ها زمان ببرد و مردم آن مناطق، از این وضعیت ناراضی هستند.»

رضا نواز ادامه داد: «در چند سال اخیر، متاسفانه عمل مثبتی در این حوزه انجام نشده است. صرفا خبرهایی داشتیم که نقش مُسکن را ایفا می‌کرد، ولی به صورت عملیاتی اقدام خاصی انجام نشده است.»

وی اظهار کرد: «مجموعه صنفی جایگاه‌داران سوخت، راهکارهای مشخصی را پیشنهاد داده و برای بهبود این وضعیت، اعلام آمادگی کرده‌ایم، چراکه جایگاه‌های سوخت و مردم، از این روند آسیب می‌بینند. درخواست ما این است که دستگاه‌های نظارتی، به قصورها از چندسال اخیر تاکنون رسیدگی کنند.»

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور درباره راهکارهای ارائه شده توسط این صنف برای رفع مشکل خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت نیز توضیح داد: «معمولا بخش‌خصوصی نسبت‌به بخش دولتی، در حوزه‌های تامین مالی و تکنولوژی، توانایی بیشتری دارد. صنف ما برآوردهایی انجام داده و با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شده است، اما متاسفانه همیشه با درهای بسته روبه‌رو می‌شویم.»

بر اساس اعلام صنف جایگاه‌داران سوخت کشور، به طور میانگین 40درصد نازل‌های جایگاه‌های سوخت در ایام مختلف سال، در اثر خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت غیرفعال هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =