تصادفات اتوبان‌ های تهران

ازجمله دلایل اصلی تصادفات در بزرگراه‌ها می‌توان به عدم‌توجه به جلو ناشی از استفاده از تلفن‌همراه و سرعت غیرمجاز اشاره کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس آمار اعلام‌شده، ۶۹درصد تصادفات در دی‌ماه، در بزرگراه‌های شهر تهران اتفاق افتاده است. ازجمله دلایل اصلی تصادفات در بزرگراه‌ها می‌توان به عدم‌توجه به جلو ناشی از استفاده از تلفن‌همراه و سرعت غیرمجاز اشاره کرد. همچنین ناامن‌ترین بزرگراه‌های تهران که تصادفات بیشتری در آنها اتفاق می‌افتد؛ بزرگراه‌های آزادگان، امام‌رضا (ع) و امام علی (ع) هستند.

راکبان موتورسیکلت؛ رتبه‌دار تصادف در بزرگراه‌ها
کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، درباره آمار تصادفات در سال جاری اظهار کرد: «درمجموع 41درصد فوتی‌ها، 63 درصد جرحی‌ها و حدودا 11درصد تصادفات خسارتی از کل تصادفات در 9ماهه امسال مربوط به تصادفات موتورسیکلت‌سواران بوده است.» سرهنگ جوانبخت در ادامه بیان کرد: «متاسفانه بیشترین سهم تصادفات موتورسواران به بزرگراه‌های شهر تهران تعلق دارد. زیرا جایی که انتظار تردد موتورسیکلت‌ها را نداریم، تردد می‌کنند اما چون موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند، شاهد حوادث تلخی شاهد هستیم.» این کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: «بیش‌از ٥۰‌درصد تصادفات در معابر بزرگراهی شهر تهران مربوط‌به تصادفات موتورسواران است و آنها رتبه‌دار تصادفات در بزرگراه‌ها هستند.» سرهنگ جوانبخت افزود: «رتبه اول تصادفات را بزرگراه امام علی (ع) دارد زیرا در این محدوده موتورسواران ایمن رانندگی نمی‌کنند و ترددهای زیادی نیز دارند. بعد از آن و از نظر تصادف‌خیزی، منطقه 14 تهران است و در ادامه، بزرگراه‌های غربی پایتخت بیشترین میزان تصادفات موتورسیکلت را دارند.» وی گفت: «نکته جالب اینجاست که بیشترین میزان ترددها را در مناطق 11 و 12 داریم، ولی شاهد کمترین میزان و درصد تصادفات فوتی در این محل‌ها هستیم و گویای این است موتورسوارانی که در این محل‌ها تردد می‌کنند به‌گونه‌ای حرفه‌ای‌تر هستند و با سرعت‌های کمتری می‌رانند و از کلاه ایمنی نیز استفاده می‌کنند.» این کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ یادآور شد: «معابر بزرگراهی به دلیل بالا بودن سرعت‌، برای تردد موتورسیکلت‌ طراحی نشده‌اند بنابراین راکبان موتورسیکلت نباید در بزرگراه‌ها تردد کنند، چرا که در حوادث رخ‌داده در بزرگراه‌ها، شدت خسارات بالا می‌رود و متاسفانه شاهد حوادث تلخی در این معابر هستیم.» در ادامه سرهنگ جوانبخت افزود: «عابران پیاده هم نباید در بزرگراه‌ها تردد کنند، ولی متاسفانه نه‌تنها اقدام به این کار می‌کنند بلکه تردد آنها غیر ایمن است و منجر به وقوع 43‌درصد از تصادفات شده است.»
بلای سرعت و سبقت غیرمجاز
چندی قبل سرهنگ احسان مومنی درباره آمار و میزان تصادفات از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون گفت: «روزانه حدود ۱۷۰۰ خبر تصادف از طرف شهروندان به سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده می‌شود و همکاران من در صحنه تصادف حضور می‌یابند و تصادفات را بررسی می‌کنند.»
وی افزود: «از این ۱۷۰۰ تصادف، در ۲۰۰ مورد کروکی خسارتی و حدود ۶۰مورد نیز کروکی جرحی ترسیم می‌شود.» سرهنگ مومنی افزود:«روزانه بین ۶۵ تا ۷۰ نفر در حوادث رانندگی در سطح معابر شهر تهران مصدوم می‌شوند و متاسفانه هر دو روز، سه نفر از شهروندان به علت بی‌احتیاطی و رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در سطح معابر شهر تهران جان خود را از دست می‌دهند.»
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: «در سال جاری ۴۴درصد متوفیان را عابران‌پیاده تشکیل داده‌اند. نیمی از تصادفات عابران‌پیاده در محورهای بزرگراهی به علت عبور عرضی و غیرمجاز از بزرگراه است. این افراد به جای تردد از پل‌های عابرپیاده، از عرض بزرگراه عبور می‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند.» وی گفت: «حدود ۴۳درصد متوفیان، راکبان موتورسیکلت هستند و برخی از آنها به‌دلیل شدت ضربه و استفاده نکردن از کلاه ایمنی، در محل حادثه فوت کرده‌اند.» وی افزود: «رانندگان خودرو و سرنشین خودرو حدود ۱۳درصد از تصادفات فوتی را تشکیل می‌دهند که این آمار غالبا مربوط به محورهای بزرگراهی بوده و دلیل آن سرعت و سبقت غیرمجاز است.» وی ادامه داد: «منطقه پنج، بیشترین سهم متوفیان حوادث رانندگی در سال جاری را با ۱۲ درصد از کل تصادفات به خود اختصاص می‌دهد و پس از آن منطقه ۱۵ و منطقه ۱۸ قرار دارند. از ۲۲ منطقه شهرداری، این سه منطقه یک‌سوم متوفیان حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند. مناطق 5 و 7 و ۱۲ بیشترین افزایش متوفیان در سال جاری را داشته‌اند. این یک تذکر جدی است که نشان‌ می‌دهد مسئولان شهری باید توجه بیشتری به اصلاحات هندسی، آشکارسازی‌ها و هوشمندسازی معابر به‌ویژه نصب دوربین‌های کنترل سرعت، کنترل تخلفات و عبور از چراغ قرمز داشته باشند.»
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: «پلیس راهور تهران بزرگ به‌صورت ویژه، با افزایش تیم‌ها و برخورد با تخلفات سعی دارد در ماه‌های آتی حوادث در این مناطق را کاهش دهد. سرعت و سبقت غیرمجاز یکی از عوامل حوادث رانندگی است. اگر رانندگان سرعت مجاز را در هر محور رعایت کنند، حتی در صورت وقوع تصادف، شدت آن بسیار کاهش خواهد یافت، تصادف بیشتر به صورت خسارتی خواهد بود و احتمال وقوع تصادف جرحی و فوتی کمتر
خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =