تایر

بسیاری‌از تایرهای فعلی مخصوص خودروهای بنزینی و دیزلی هستند اما با افزایش خودروهای برقی در خیابان‌ها، کمپانی‌های بزرگ لاستیک‌سازی درحال تولید تایرهای مخصوص این خودروها هستند

به گزارش «اخبار خودرو»،بسیاری‌از تایرهای فعلی مخصوص خودروهای بنزینی و دیزلی هستند اما با افزایش خودروهای برقی در خیابان‌ها، کمپانی‌های بزرگ لاستیک‌سازی درحال تولید تایرهای مخصوص این خودروها هستند. این مدل‌ها ویژگی‌های متفاوتی نسبت‌به مدل‌های درون‌سوز دارند و استفاده از تایرهای معمولی می‌تواند عملکرد آنها را به شکل منفی تحت‌تاثیر قرار دهد. خودروهای الکتریکی به خاطر ماهیتی که دارند، چالش‌های متفاوتی ایجاد می‌کنند. با وجود این، تلاش‌های محققان منتج‌به ارائه یک راهکار برای هر چالش جدید می‌شود و با ترکیب راهکارها، می‌توان به نتیجه‌ای ایده آل رسید.
به عبارت دیگر، تکنولوژی همواره درحال پیشرفت است و دانشمندان برای غلبه بر هر مشکل راهکاری نوین پیدا می‌کنند. درحال‌حاضر تایرهای مخصوص خودروهای برقی گران‌تر از تایرهای معمولی هستند و قیمت برخی از آنها در هر حلقه حتی فراتر از 300 دلار (تقریبا 12میلیون تومان در لحظه نگارش مطلب) است. این رقم معادل تایرهای مخصوص خودروهای سوپراسپرت یا مدل‌های اشرافی است. چنین قیمت بالایی درحالی است که این تایرها زودتر از نمونه‌های معمولی فرسوده می‌شوند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که استفاده از تایرهای معمولی برای یک خودرو برقی، ممکن است عواقب و خطراتی داشته باشد. کاهش قدرت ترمزگیری، خوردگی سریع‌تر و درنتیجه احتمال ترکیدگی ازجمله این موارد هستند که هر یک از آنها می‌تواند به سوانحی مرگبار ختم شود. با این تفاصیل، شاید برخی استفاده از تایرهای پنچررو (Run-Flat) را برای خودروهای برقی پیشنهاد دهند.
این تایرها اگرچه مانند تایرهای مخصوص خودروهای برقی دیواره مقاوم‌تری دارند، اما ساختار داخلی آن‌ها برای تحمل وزن بالا در مسافت‌های طولانی طراحی نشده است، ضمن اینکه در تایرهای پنچررو معمولا کمپانی‌ها میزان سطح تماس و چسبندگی را در اولویت قرار نمی‌دهند. با درنظرگرفتن همه جوانب، باید گفت چنانچه مالک یک خودرو برقی با انتخاب تایرهای عادی بخواهد به فکر صرفه‌جویی و ملاحظات مالی باشد، اما قطعا خود را در معرض خطرات بزرگی قرار خواهد داد. البته باید این را نیز پذیرفت که خودروهای الکتریکی هنوز در ابتدای راه خود هستند و با گذشت زمان از قیمت آنها و لوازم مصرفی مربوطه کاسته خواهد شد. بنابراین در آینده نه‌چندان دور و با افزایش رقابت بر سر تولید تایرهای مخصوص خودروهای برقی، قیمت آنها پایین تر از ارقام کنونی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =