دوربین‌های سطح شهر

 بعضی دوربین‌های کنترل نامحسوس، وظیفه ثبت تخلفات را برعهده دارند و برخی دیگر وضعیت ترافیکی خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر را به صورت زنده دریافت می‌کنند و با انتقال به مراکز کنترل ترافیک در دسترس کاربران قرار می‌دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال‌ها پیش اگر با وسیله‌نقلیه خود مرتکب تخلفی می‌شدیم، افسر راهنمایی‌ورانندگی به روش‌های سنتی به استقبال ما می‌آمد و قبض جریمه را یا به دست‌مان می‌داد یا آن را زیر برف‌پاک‌کن خودرو می‌گذاشت! اما پیشرفت تکنولوژی نشان داد ثبت تخلفات می‌تواند راه ساده‌تری هم داشته باشد. شیوه‌ای که حتی کوچک‌ترین تخلفات هم از چشم مجریان قانون دور نمی‌ماند و نیازی به حضور افسران پلیس نیز نخواهد بود. در همین رابطه، دوربین‌های نصب‌شده در جاده‌ها و خیابان‌ها تخلف رانندگان را ضبط و در پرونده‌ سوابق آنها درج می‌کنند.

جریمه‌هایی که بخشیده نمی‌شوند
بعضی دوربین‌های کنترل نامحسوس، وظیفه ثبت تخلفات را برعهده دارند و برخی دیگر وضعیت ترافیکی خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر را به صورت زنده دریافت می‌کنند و با انتقال به مراکز کنترل ترافیک در دسترس کاربران قرار می‌دهند. تخلفات رانندگی مانند سرعت لحظه‌ای خودروها، سرعت میانگین، عبور از چراغ قرمز، پارک در محل غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و... ازجمله کارهای رایج هنگام رانندگی هستند اما به منظور ثبت هر تخلف، سامانه استانداردی وجود دارد. رئیس اجرائیات پلیس راهور در این باره گفت: «اگر سرعت غیرمجاز بین ۳۰ تا ۵۰کیلومتر در ساعت باشد، راننده متخلف علاوه‌بر جریمه ۲۰۰ هزار تومانی، پنج نمره منفی نیز دریافت می‌کند. همچنین سرعت غیرمجاز تا بیش‌از ۳۰ کیلومتر در ساعت ۶۰ هزار تومان جریمه دارد.» او در ادامه افزود: «جریمه‌های ثبت‌شده توسط دوربین‌های کنترل سرعت قابل بخشش نیستند. همچنین جرایم ثبت‌شده توسط دوربین‌ها شامل قانون دو برابر شدن جریمه در صورت عدم پرداخت نمی‌شوند و فقط جرایم تسلیمی و الصاقی دو برابر می شوند.»

دوربین‌های ثبت‌تخلف گول نمی‌خورند!
اگر شما هم با مشاهده دوربین‌های کنترل سرعت اقدام به کم کردن سرعت خودرو می‌کنید و پس از عبور از این دوربین‌ها دوباره با سرعت غیرمجاز می‌رانید باید بدانید این شیوه یعنی دور زدن دوربین‌های ثبت تخلف، به پایان رسیده است! دوربین‌های هوشمند، تخلفات رانندگی را به شکل جدیدی ثبت می‌کنند. در این شیوه جدید، رانندگانی که با مشاهده دوربین، سرعت خود را کاهش داده و پس از عبور از دوربین، مجددا اقدام به رانندگی با سرعت غیرمجاز می‌کنند، جریمه می‌شوند. چند ماه است که سامانه تشخیص سرعت متوسط، فعالیت خود را آغاز کرده است و دوربین‌های ثبت تخلف، میانگین سرعت حدفاصل دوربین‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. با سیستم جدید، پس از عبور یک خودرو از نخستین دوربین، ثبت ساعت و سرعت انجام و تا دوربین بعد، محاسبه زمان عبور بر اساس سرعت قانونی لحاظ می‌شود. بنابراین اگر راننده با مشاهده پلیس یا دوربین بعدی، سرعت خود را کاهش دهد و مجددا افزایش سرعت غیرقانونی در فاصله بین دوربین‌ها داشته باشد، سامانه تشخیص سرعت متوسط، میانگین سرعت را محاسبه می‌کند. دوربین‌های ثبت تخلف، علاوه‌بر محاسبه فاصله بین دوربین، مسافت مبدأ تا مقصد را نیز محاسبه می‌کنند. به طور مثال اگر فاصله 100 کیلومتری بین شهر الف تا ب در کمتر از یک‌ساعت که حدمجاز سرعت 100کیلومتر بر ساعت است،‌ طی شود، ثبت تخلف و اعمال قانون برای راننده متخلف صورت می‌گیرد. به‌گفته سردار سیدکمال هادیانفر (رئیس پلیس راهور) این سامانه در محور تهران ـ خراسان‌رضوی و استان‌های اصفهان، قم، شیراز، قزوین، زنجان و آذربایجان‌شرقی عملیاتی شده و هر روز نیز در حال توسعه است.

باید هرچه زودتر به سمت الکترونیکی شدن پیش برویم!
همچنین رئیس پلیس راهور بندرعباس هدف از نصب دوربین‌ها را نظارت بر تخلفات رانندگی و حفظ امنیت برشمرد و گفت: «ضبط تخلفات توسط دوربین‌ها می‌تواند گامی موثر در جهت کاهش تخلفات و مرگ‌ومیرها باشد و یکی از عوامل بازدارنده موثر به نظر می‌رسد.» سرهنگ حیدری افزود: «استفاده از دوربین‌های ثبت‌تخلف عاملی بازدارنده خواهد بود و می‌توان امید داشت با کمک این تجهیزات دیگر نیازی به حضور فیزیکی و مستمر پلیس در معابر نباشد. همچنین امیدواریم با افزایش دوربین‌های ثبت تخلف در آینده‌ نزدیک، دیگر نیازی به حضور ماموران پلیس‌ راهور در معابر نداشته باشیم، به همین دلیل هرچه دوربین‌ها متمرکزتر مورداستفاده قرار بگیرند، در پیشگیری از جرایم موفق‌تر می‌توان عمل کرد.» این مقام مسئول تاکید کرد: «باید هرچه زودتر به سمت الکترونیکی شدن پیش برویم.» در ادامه سرهنگ حیدری بیشترین تصادفات در بندرعباس را هنگام شب دانست و گفت: «این موضوع نشان‌دهنده‌ زنده‌بودن شهر است اما کنترل کلانشهر به‌صورت فیزیکی و با گماردن چند نیرو دیگر امکان‌پذیر نیست.» وی افزود: «اگر خیابان‌های شهر مکانیزه نشوند جوان‌ها درخطر هستند. ازسوی‌دیگر اگر خیابان‌ها مجهز به دوربین شوند، این موارد قابل‌کنترل است.» رئیس پلیس راهور بندرعباس ادامه داد: «لازم است شهرداری به هر طریق ممکن نسبت‌به خرید و نصب دوربین‌های ترافیکی و نظارتی در تمامی نقاط شهر به ویژه بلوارهای اصلی اقدام کند.» رئیس پلیس راهور بندرعباس ادامه داد: «در تلاش هستیم به شهروندان نشان بدهیم پلیس در هرلحظه و در هر حال مشغول رصد کردن آن‌هاست؛ بنابراین باید با دقت و احتیاط کافی رانندگی کنند و از داشتن سرعت زیاد هنگام تردد در معابر و بزرگراه‌ها بپرهیزند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =