کارت سوخت

گم شدن کارت‌سوخت یکی از چالش‌ها و مشکلات مالکان خودرو است. سوالی که این مواقع ذهن صاحب کارت‌سوخت را درگیر می‌کند، این است برای یافتن کارت‌سوخت باید چه کار کرد و چقدر باید منتظر ماند؟

به گزارش «اخبار خودرو»،گم شدن کارت‌سوخت یکی از چالش‌ها و مشکلات مالکان خودرو است. سوالی که این مواقع ذهن صاحب کارت‌سوخت را درگیر می‌کند، این است برای یافتن کارت‌سوخت باید چه کار کرد و چقدر باید منتظر ماند؟ برای صدور کارت‌سوخت جدید چه مدارکی مورد نیاز است؟ در این خصوص مدیر سامانه هوشمند سوخت خبر از راه‌اندازی سامانه‌ای داده است که مردم می‌توانند با مراجعه به آن، مطلع شوند کارت‌سوخت خود را در کدام جایگاه جاگذاشته‌اند. در ادامه گزارش به بررسی جزییات بیشتری در این باره می‌پردازیم.

دلیل تاخیر در تولید کارت سوخت چیست؟
مدیر سامانه هوشمند سوخت درباره آمار صدور کارت‌سوخت در سال جاری گفت: «در سال 1401 بیش‌از 3 میلیون و 800 هزار تقاضای صدور کارت‌سوخت نوشماره و المثنی ثبت و همچنین بیش‌از 3 میلیون و 200 هزار کارت‌سوخت تولید شده که در اختیار مردم قرار گرفته است.» محمد صادقی درباره وعده تولید 900 هزار کارت‌سوخت تا پایان آبان‌ماه امسال که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مطرح کرده بود نیز توضیح داد: «از نیمه دوم آذرماه 1401 صدور کارت‌های سوخت مردم را آغاز کردیم.مابقی کارت‌ها که 350 هزار عدد هستند نیز تا نیمه اول اسفندماه تولید می‌شوند و در اختیار مردم قرار می‌گیرند.» این مقام مسئول درباره دلیل تاخیر در تولید کارت‌های سوخت بیان کرد: «تامین تراشه موجود در کارت‌های سوخت به‌دلیل وارداتی بودن، با مشکلاتی روبه‌رو شده بود که اکنون برطرف شده است.» صادقی درباره ضمانت تولید 350 هزار کارت‌سوخت باقیمانده تا نیمه نخست اسفندماه باتوجه به عملیاتی نشدن وعده‌های پیشین مسئولان این حوزه، تاکید کرد: «باتوجه به اینکه واردات تراشه‌ها با مشکلاتی مواجه بود، طبیعی است گاهی وعده‌ها عملیاتی نشوند، اما اکنون باتوجه به برنامه‌ریزی‌ها، خرید تراشه‌ انجام شده و به مرور درحال وارد شدن به کشور هستند. این قول، بی‌شک محقق خواهد شد.» وی در ادامه افزود: «نرم‌افزاری طراحی کردیم تا مشخصات کارت‌سوخت‌هایی که در سامانه جا می‌مانند، در این سامانه ثبت شود البته احتمالا به‌زودی به صورت آزمایشی در همه جایگاه‌های کشور راه‌اندازی خواهد شد.» مدیر سامانه هوشمند سوخت با اشاره به نحوه عملکرد این سامانه هم اظهار کرد: «همه کارت‌سوخت‌هایی که در جایگاه‌ها جا می‌مانند در این سامانه توسط جایگاه‌دار ثبت می‌شوند. افراد پس از ورود به این سایت کافی است مشخصات خودرو یا اطلاعات کارت‌سوخت خود را وارد کنند بدین‌ترتیب می‌توانند متوجه شوند کارت‌سوخت در کدام جایگاه مانده است.» صادقی ضمن توصیه به افراد که کارت‌سوخت خود را گم نکنند، اضافه کرد: «تولید مجدد کارت‌سوخت هم هزینه‌بر و هم زمان‌بر است.» وی در ادامه درباره دلیل ممکن نبودن انجام استعلام آخرین وضعیت سوخت‌گیری در دفاتر پلیس + 10 هم توضیح داد: «پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، یکسری الزام‌های امنیتی ازسوی دستگاه‌های دولتی تعریف شد که باید آنها را رعایت کنند. ارتباط دستگاه‌ها با سامانه هوشمند سوخت، نیازمند رعایت این الزام‌های امنیتی است که تاکنون این نیازمندی‌ها رفع نشده‌اند.»
کنترل مصرف با استفاده از سامانه هوشمند سوخت
اما یکی از کارکردهای کارت‌سوخت، مدیریت مصرف سوخت در کشور است که مرتب درحال افزایش است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره گفت: «امسال ۱۰۳میلیون‌لیتر تولید بنزین داشتیم و میانگین مصرف آن در همین سال ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است؛ یعنی تقریبا نیم‌میلیون لیتر ناترازی بین تولید و مصرف داریم.»
علی‌اکبر نژادعلی در ادامه گفت: «ناترازی‌ قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی نیز وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال ۹۷ با راه‌اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره‌خلیج‌فارس که بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در کشور است، باعث شد به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم.» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: «اواخر سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ بحث کرونا را داشتیم.
با گسترش ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفرها و کاهش مصارف بنزین در کشور بودیم و این ناترازی را که در تولید و مصرف داشتیم، بزرگ جلوه می‌داد.» وی گفت: «با راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت یک‌باره مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵درصد نسبت‌به سال قبل کاهش پیدا کرد.»
نژادعلی افزود: «در سال ۹۸ توانستیم مصرف بنزین را از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز، با به کارگیری سامانه هوشمند سوخت و سهمیه‌بندی مجدد به ۷۲میلیون لیتر در روز کاهش دهیم.» وی در پایان تاکید کرد: «به‌کارگیری ابزارهای غیرقیمتی و اعمال سیاست‌های مرتبط، بر مدیریت مصرف بنزین تاثیرگذار خواهد بود. سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد و بحث تعدیل در سهمیه‌ نرخ دوم کارت‌های هوشمند سوخت که از ۲۵۰ به ۱۵۰لیتر رسید نیز یکی از شیوه های اعمال این سیاست‌هاست. البته دولت باز هم سیاست‌های مختلفی را تبیین خواهد کرد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت، نهایت استفاده را ببریم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

آخرین اخبار