سایپا

برای نخستین‌بار بیش از 2 هزار مورد اصلاح، بهبود و ارتقای کیفیت محصول در فرآیند تولید و زنجیره‌تامین قطعات را تعریف کرد و در دستور کار قرار داد که امروز نتایج عینی آن را در تمام سطوح - از زنجیره تامین تا بخش خدمات پس از فروش - شاهدیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،تیم مدیریتی جدید سایپا در همان چهار ماه نخست شروع به‌کار خود، برای نخستین‌بار بیش از 2 هزار مورد اصلاح، بهبود و ارتقای کیفیت محصول در فرآیند تولید و زنجیره‌تامین قطعات را تعریف کرد و در دستور کار قرار داد که امروز نتایج عینی آن را در تمام سطوح - از زنجیره تامین تا بخش خدمات پس از فروش - شاهدیم. همان‌طور که در بخش اول این مطلب اشاره شد، این موارد در قالب ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت درسطح زنجیره‌تامین تعریف و انجام شد که شامل ۳ پروژه درحوزه زیرساخت، ۲۹ پروژه در بخش قطعات و مجموعه‌ها، 5 پروژه دربخش فروش و خدمات پس از فروش و ۵ پروژه در فرآیند خودروسازی می‌شود. جالب است بدانیم تنها 40 نمونه از این موارد درخصوص کیفی‌ترین محصول سایپا یعنی شاهین انجام شده است که در ادامه به‌برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاهش نارضایتی مشتریان با ارزیابی‌های کیفی مجدد
محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نخستین‌ماه حضور خود در راس تیم مدیریتی سایپا درخصوص افزایش کیفیت محصولات تولیدی اظهار داشت: «به‌منظور کاهش هرچه‌بیشتر مشکلات کیفی محصولاتی که به‌صورت ناقص تولید شده‌اند و در کف پارکینگ‌ها هستند، پس از تکمیل و قبل از تحویل به‌مشتری، آن‌ها را مورد ارزیابی کیـــفی مجدد قرار می‌دهیم.» بر همیــــن اساس، انجام PDI) Pre Delivery Inspection) مجدد خودروهای‌ تکمیل‌کاری‌ برای محصولاتی که در پارکینگ‌ها در گذشته به‌صورت نیمه‌کامل تولید شده بود، در دستور کار قرار گرفت تا روند کنترل کیفی خودروها ارتقا و بهبود یابد.
درمرحله PDI (بازرسی قبل از تحویل خودرو) مواردی همچون یک‌دست بودن رنگ خودرو، عدم‌وجود آسیب فیزیکی، سلامت شیشه‌بالابرها، عملکرد چراغ‌ها، عملکرد کمربند ایمنی، روشن ‌شدن تمام چراغ‌های هشداردهنده، میزان مایعات و روانکارهای خودرو (آب رادیاتور، روغن‌موتور، روغن ترمز و شیشه‌شوی)، باز و بسته‌ شدن راحت درها، استارت خوردن خودرو، کارکرد تمام آپشن‌ها، سلامت چرخ‌ها و... کنترل می‌شود. البته چک‌لیست PDI یک برگه با گزینه‌های بسیار بلندبالاست که هریک از موارد فوق شامل چند زیرمجموعه نیز می‌شود. درصورت وجود نقص کامل یا عدم کارکرد صحیح در بخشی از این گزینه‌ها، مامور بازرسی اقدام به‌بازگرداندن خودرو به‌یک مرحله قبل می‌کند.

انجام بیش از 40 پروژه کیفی روی شاهین
چندی پیش مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: «در گذشته انصراف از خرید خودرو در سایپا بسیار زیاد بود و این لطمه زیادی به‌شبکه خدمات پس از فروش وارد می‌کرد؛ اما اکنون با انجام بیش از 40 پروژه کیفی روی محصول شاهین خوشبختانه انصراف از خرید به‌صفر رسیده که نشان از رضایت مشتریان از این خودرو دارد.» محمدعلی تیموری با بیان این‌که تولید شاهین با موتور ME16 را در دستور کار داریم، افزود: «تمام تلاش ما بر این بوده که در مسیر برطرف کردن دغدغه‌های مشتریان در بخش کیفیت اقدام کنیم و به‌همین دلیل پروژه‌های بسیار مهمی تعریف کرده و فرآیند ارتقای کیفیت را برای تمام محصولات در دست اجرا داریم تا بتوانیم رضایت مردم را حاصل کنیم.»
درهمین راستا، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا نیز گفته است: «در راستای استراتژی‌های گروه سایپا درخصوص افزایش رضایتمندی مشتریان در حوزه‌های مختلف از جمله کیفیت محصولات، برنامه‌ریزی مستمری با تعریف پروژه‌های مختلف انجام شده است.»
حسین کاظمی طرقی افزود: «نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها که با همت تمام همکاران صورت پذیرفته، سبب افزایش کیفیت خودرو شاهین شده و در آخرین نظرسنجی‌های انجام‌شده از مشتریان این خودرو، سطح رضایتمندی مشتریان 87 درصد ارتقا یافته که نشان از به‌ثمر نشستن اقدامات انجام‌شده دارد.»
در همین راستا، با انجام پروژه‌های متعدد انجام‌شده روی خودرو شاهین مانند کاهش صدای داخل کابین، اصلاح مشکل بالابر شیشه‌ها، باز و بسته شدن بهتر درها و ...، افزایش رضایت چشمگیری در تمام حوزه‌های کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش این محصول حاصل شده است. حذف صدای غیرعادی اتاق شاهین در اردیبهشت‌ماه امسال مورد تایید واحدهای کیفیت و مهندسی قرار گرفت. همچنین با تعویض صندلی‌های شاهین و استفاده از طراحی و ارگونومی صندلی زانتیا و سیتروئن سی 3، ایرادهای آن که موجب خستگی و ناراحتی سرنشینان می‌شد، برطرف شده است.
بدین ترتیب، فضای مناسب و جادار شاهین، پس از اصلاح صندلی‌ها راحت‌تر از قبل شده است و سرنشینان آن می‌توانند حتی در مسافت‌های طولانی بدون احساس ناراحتی با این خودرو سفر کنند. درمجموع می‌توان گفت مواردی همچون کاهش صدای پیشرانه و کابین، تغییر ارگونومی صندلی‌ها، رفع نقص شیشه‌بالابرها و اصلاح درهای شاهین، تنها نمونه‌هایی از 40 پروژه کیفی اجراشده برای اصلاح، بهبود و ارتقای کیفی این خودرو بوده است.
گرچه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از ارتقای قوای محرکه شاهین در نسخه‌های بعدی این خودرو خبر داده است، اما باید اذعان داشت که موتور فعلی شاهین یعنی M15GSI توربوشارژ نیز به‌خوبی امتحان خود را در نسخه پایه این خودرو پس داده و گارانتی طولانی سایپا برای موتور توربوشارژ شاهین، خیال خریداران را بابت این موتور راحت کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =