گواهینامه موتور

اخذ گواهینامه موتور لازمه استفاده از یکی از بهترین وسایل نقلیه برای تردد در شهرهای شلوغ است. براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بیش‌از ۶میلیون نفر از موتورسواران فاقد گواهینامه هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،اخذ گواهینامه موتور لازمه استفاده از یکی از بهترین وسایل نقلیه برای تردد در شهرهای شلوغ است. براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بیش‌از ۶میلیون نفر از موتورسواران فاقد گواهینامه هستند. اما خبرها حاکی از آن است که این افراد می‌توانند طبق قوانین جدید، یک روزه گواهینامه بگیرند. در ادامه این گزارش به بررسی جزییات بیشتر این موضوع می پردازیم.

اخذ گواهینامه آسان موتورسیکلت در یک روز!
این روزها طرح دریافت گواهینامه آسان، به‌صورت آزمایشی در برخی مناطق تهران ازسوی پلیس راهور درحال اجراست. موتورسوارانی که فاقد گواهینامه هستند، می‌توانند در یک روز گواهینامه خود را دریافت کنند. در این دوره، امتحان آیین‌نامه حذف شده و هزینه گواهینامه موتورسیکلت نیز 60 درصد کاهش یافته است. بدین‌ترتیب کسی که صبح مراجعه می‌کند، درصورت قبولی، تا غروب همان روز، گواهینامه‌اش صادر می‌شود. در این زمینه رئیس پلیس راهور فراجا در جمع خبرنگاران گفت: « این طرح در حال اجراست و زیرساخت‌های آن وجود دارد؛ برای افرادی که موتورسیکلت دارند و از آن استفاده می‌کنند اما گواهینامه ندارند، طرح دریافت گواهینامه آسان درنظر گرفته شده است. موتورسواران با هزینه‌ای بسیار کمتر از آنچه امروز بر اساس مصوبات دریافت می‌شود، می‌توانند به مراکز مربوطه مراجعه و اقدام به دریافت گواهینامه کنند، البته فعلا فقط در تهران این کار انجام می‌شود اما به‌زودی در مراکز استان‌ها هم این امکان فعال خواهد شد.» سردار سیدکمال هادیانفر همچنین گفت: «هدف از چنین طرحی این است که موتورسواران بدون گواهینامه در شهر تردد نداشته باشند. هزینه دریافت این گواهینامه 320هزار تومان است.»
افزایش تعداد متقاضیان برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت
رئیس هیات‌مدیره کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور درخصوص طرح پلیس مبنی‌بر صدور گواهینامه آسان موتورسیکلت اظهار کرد: «پلیس با هدف کاهش فرآیند صدور گواهینامه موتورسیکلت و ارائه تخفیف به متقاضیان، آموزشگاهی را تحت عنوان آموزشگاه سروش در شهرک آزمایش راه‌اندازی کرده و در آنجا بدون گرفتن آزمون اقدام به صدور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت می‌کند. این در حالی است که این طرح مغایر با سیاست‌های کلی اصل 44 و آیین‌نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی مصوبه هیات وزیران در سال 97 است، زیرا پلیس براساس قانون صرفا موظف به اخذ آزمون پس از صدور گواهی آموزش از آموزشگاه‌های رانندگی است.» وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سوی دیوان عدالت اداری نیز ابطال شده است، افزود: «این اقدام پلیس 18 آموزشگاه تعلیم رانندگی موتورسیکلت در سطح شهر تهران را به تعطیلی کشانده و موجب بیکاری نیروی انسانی و هدررفت سرمایه آموزشگاه‌ها شده است. به‌رغم مکاتباتی که با پلیس، وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها مبنی بر غیرقانونی بودن این طرح داشته‌ایم، اما طرح موردنظر همچنان در حال اجراست.» فرهاد حقیقی با اشاره به تفاوت خدمات آموزشگاه‌های بخش خصوصی با خدمات آموزشگاه دولتی سروش بیان کرد: «آموزشگاه‌های رانندگی به ازای 20ساعت آموزش 600 هزار تومان و پلیس بدون ارائه خدمت 325هزار تومان از متقاضیان دریافت می‌کند؛ در حالی که مردم مشکلی با هزینه آموزش ندارند و به ازای دریافت خدمات بهتر حاضرند هزینه بیشتری پرداخت کنند.» وی افزود: «پلیس در حالی اقدام به راه‌اندازی آموزشگاه سروش در شهرک آزمایش کرده است که آیین‌نامه اجرایی مصوبه هیات وزیران به صراحت می‌گوید تاسیس آموزشگاه رانندگی در نزدیکی اماکن نظامی ممنوع است. ضمن اینکه شواهدی مبنی‌بر صدور یک روزه گواهینامه توسط پلیس وجود ندارد.»

سوءاستفاده برخی افراد از طرح صدور گواهینامه آسان موتورسیکلت
رئیس هیات‌مدیره کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور در ادامه تصریح کرد:«اگرچه اجرای این طرح موجب افزایش تعداد متقاضیان دریافت گواهینامه موتورسیکلت شده است، اما باید به این نکته توجه داشت که طرح آموزش در آموزشگاه‌های رانندگی از سال 80 و با هدف تمرکززدایی، رانت‌زدایی، تکریم ارباب‌رجوع و کاهش سفرهای درون‌شهری به اجرا درآمده؛ طرح جدید پلیس مغایر با اصل 44 قانون اساسی و اهداف مذکور است.» وی یادآور شد: «اگرچه کاهش هزینه و مدت زمان صدور گواهینامه ظاهری جذاب برای متقاضیان دارد اما موجب تمرکز متقاضیان و ایجاد صف‌های طویل در شهرک آزمایش شده و عده‌ای سودجو از این فرصت سوءاستفاده کرده و اقدام به فروش نوبت می‌کنند.» فرهاد حقیقی تاکید کرد: «اگر این طرح به نفع مردم و فرهنگ ترافیک رانندگی در کشور است، 180 آموزشگاه رانندگی بخش‌خصوصی در سطح کشور حاضر به اجرای این طرح با نظارت پلیس هستند، اما اگر قرار است در فرآیند صدور گواهینامه تغییری ایجاد شود، نیاز به قانون‌گذاری، مصوبه هیات‌وزیران یا بررسی این طرح توسط وزارت کشور دارد.» رئیس هیات‌مدیره کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور در پایان تصریح کرد: «ازیک‌سو آمار اعلام‌شده ازسوی رئیس پلیس راهور فراجا مبنی‌بر اینکه 8درصد تولید ناخالص داخلی مصروف تصادفات رانندگی می‌شود و احتمال افزایش تعداد جانباختگان به 20 هزار نفر نیز تا پایان سال وجود دارد و آمار پلیس راه مبنی‌بر اینکه تعداد جانباختگان در تصادفات طی 8ماهه امسال 15 درصد افزایش داشته است ازسوی‌دیگر با اجرای طرح دریافت آسان گواهینامه موتورسیکلت در تناقض است، زیرا زمانی می‌توان روند صدور گواهینامه را تسهیل کرد که ارتقای فرهنگ ترافیک موجب کاهش آمار تصادفات در کشور شده باشد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =