خطیبی

بهمن‌ماه سال گذشته بود که مهدی خطیبی سکان مدیریت ایران‌خودرو را در دست گرفت و امروز این گروه صنعتی در نقطه‌ای است که گفته می‌شود درصورت ادامه روند کنونی و با برنامه‌ریزی و هماهنگی با شبکه تامین، در سال آینده رکورد بی‌سابقه‌ای را درتولید تجربه خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،بهمن‌ماه سال گذشته بود که مهدی خطیبی سکان مدیریت ایران‌خودرو را در دست گرفت و امروز این گروه صنعتی در نقطه‌ای است که گفته می‌شود درصورت ادامه روند کنونی و با برنامه‌ریزی و هماهنگی با شبکه تامین، در سال آینده رکورد بی‌سابقه‌ای را درتولید تجربه خواهد کرد. ایران‌خودرو تا پیش از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ با چالش‌هایی نظیر تولید با کسری، خودروهای ناقص، افزایش بهای تمام‌شده، قیمت‌گذاری تکلیفی، مشکلات تامین قطعات و نیز حاشیه بازار و تقاضای واسطه‌ای مواجه بود.

استارت در اسفند، تیک‌آف در خرداد
در اسفندماه سال گذشته و پس از بازدید رئیس‌جمهور از ایران‌خودرو و صدور فرامین هشت‌گانه و تدوین طرح تحول کیفیت ایران‌خودرو، در راستای ارتقای کیفیت محصولات و نیز تولید محصولات جدید در کنار افزایش تیراژ، در وهله اول ۲۰۶ تیپ 3 سقف شیشه‌ای در اسفندماه معرفی شد. در ادامه این مسیر و در فروردین‌ماه سال جاری، دستاوردهایی نظیر تکمیل و تجاری‌سازی بیش از 6 هزار دستگاه خودرو در یک روز، افزایش گارانتی محصولات ایران‌خودرو به سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش و ایجاد مرکز مدیریت توسعه محصول و فناوری زنجیره ارزش ایران‌خودرو کسب شد. همچنین در پی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای تولید و ارائه محصولات جدید و به‌روز که از تاکیدات ریاست‌جمهوری بود، طراحی هم‌زمان نسخه بنزینی و برقی خودرو کراس‌اوور ری‌را در اردیبهشت‌ماه کلید خورد. همچنین قوی‌ترین موتور 3 ‌سیلندر داخلی که از دستاوردهای متخصصان ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود در نمایشگاه موتور تهران معرفی شد. سپس در اقدامی بزرگ و مهم، در خردادماه امسال خودرو ناقص از فرآیند تولید ایران‌خودرو حذف شد. در این ماه رکورد چهارساله تولید کامل در ایران‌خودرو شکسته شد و تفاهم‌نامه اتحاد استراتژیک دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا نیز به‌امضا رسید.

شاسی‌بلندهای ملی و مونتاژی؛ از تیرماه تا آبان‌ماه
پس از معرفی محصول «ری‌را» به‌عنوان کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو در تیرماه امسال، مرحله نخست طرح ویژه جهش کیفیت و خدمات درحوزه موتور و گیربکس کلید زده شد و به‌فاصله کوتاهی، عبور از مرز 3 هزار دستگاه تولید روزانه محقق شد. در مردادماه نیز خودروهای ناقص در سایت مرکزی ایران‌خودرو به‌صفر رسید. در شهریورماه، پس از عرضه محصولات این خودروساز در بورس کالا، از محصول ری‌را رونمایی رسمی شد و نمونه نیمه‌صنعتی تارا برقی هم معرفی شد و تفاهم‌نامه همکاری تولید مشترک خودرو اقتصادی توسط ایران‌خودرو و سایپا به‌امضا رسید و به فاصله کوتاهی، از محصول مشترک این دو خودروساز رونمایی شد. در ادامه این مسیر و در مهرماه امسال، خودروهای ناقص در تمام سایت‌های تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌اتمام رسید. در این ماه همچنین محصول TF21 ایران‌خودرو رونمایی شد و تولید دو محصول قدیمی سمند و پژو ۴۰۵ نیز متوقف شد. افزایش ظرفیت روزانه تولید موتور ملی به‌تعداد بیش از یک‌هزار دستگاه هم در همین ماه محقق شد. تولید هایما 8 اس هم در آبان‌ماه رقم خورد.

عبور از تولید نیم‌میلیون دستگاهی در دی‌ماه
آغاز تولید موتور EF7P و عبور از تولید نیم‌میلیون دستگاه در دی‌ماه امسال محقق شد. همچنین شروع صادرات 2 هزار دستگاه خودرو به‌روسیه و شکستن رکورد عرضه سال گذشته از دستاوردهای ایران‌خودرو در دی‌ماه به‌شمار می‌رود. شکستن رکورد تولید هفتگی از اسفندماه سال ۱۳۹۶ و شروع تولید دناپلاس جوانان و تارای سال نیز از دستاوردهای این خودروساز در بهمن‌ماه است. درمجموع، مقایسه عملکرد تولید کامل (تجاری‌شده) سواری و تجاری تا ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری، علاوه‌بر حذف تولید خودروهای ناقص و جمع‌آوری خودروهای کف، نشان‌دهنده تولید خودرو کامل در شرکت نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۵ درصد است. این رشد در بخش تولید خودروهای تجاری ۱۷۳ درصد بوده و رشد تولید کامل در گروه صنعتی ایران‌خودرو ۳۶ درصد بوده است. همچنین رکورد تیراژ تولید هفتگی از اسفند ۱۳۹۶ شکسته شده است. از سوی دیگر، مقایسه آمارهای تولید محصول در بهمن‌ماه سال جاری نسبت به‌بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که میانگین تعداد قطعات کسری در هر دستگاه خودرو ناقص در بهمن‌ماه سال گذشته بالا بوده است. این درحالی است که در بهمن‌ماه جاری صد درصد قطعات تامین شده و ایران‌خودرو با کسری در این بخش مواجه نبوده است؛ در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، تعداد خودروهای ناقص بیش از ۸۲ هزار دستگاه بوده؛ درحالی‌ که خودروهای ناقص در روز دهم مهرماه سال جاری در تمام سایت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌صفر رسیده و از این تاریخ تاکنون هیچ خودرویی به‌صورت ناقص تولید نشده است. همچنین سهم عبورمستقیم از تولید در بهمن‌ماه سال گذشته، ۱۲ درصد و در بهمن‌ماه امسال صد در صد بوده است.
آثار مالی تحولات ایران‌خودرو
افزایش هفت برابری تولید محصولات اقتصادی‌تر و کاهش قابل توجه تیراژ تولید محصولات غیراقتصادی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل و آثار ریالی تولید عبورمستقیم و حذف خودروهای ناقص نیز در سال نخست مدیریت خطیبی در ایران‌خودرو قابل توجه است؛ بهبود فرآیند در حوزه بازرگانی خرید به‌مبلغ ۵ هزار و 500 میلیاردتومان، حذف خواب سرمایه ناشی از تولید خودرو ناقص (از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان جمع‌آوری خودروهای کف در سال ۱۴۰۱) به‌مبلغ 5 هزار میلیاردتومان، صرفه‌جویی ناشی از اجرای پروژه عبورمستقیم و تکمیل خودروهای ناقص به‌مبلغ ۲ هزار و 800 میلیاردتومان و نیز بهبود نسبت به‌تولیدات سال گذشته از محل تولید محصولات با ترکیب بهیـــنه اقتصادی به‌مبلغ 6 هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان، از دستـــاوردهای حاصل از این اقدامات است.
در همین حال، طی ۱۰ ماهه امسال شاهد فروش یک‌میلیون و ۴۱ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور بوده‌ایم که نشان‌دهنده رشد ۳۲ درصدی نسبت به‌دوره مشابه سال گذشته است. شرکت ایران‌خودرو در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۴۷ درصد فروش خودرو سواری در کشور را به‌خود اختصاص داده است.

کسب رتبه اول خدمات پس ‌از فروش برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت‌خودرو
ایران‌خودرو در زمان سکان‌داری خطیبی، برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت‌خودرو کشور، موفق به‌کسب رتبه اول خدمات پس از فروش (قرارگیری در رده نخست) شد. یکی دیگر از اقدامات یک‌سال اخیر ایران‌خودرو، استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان و انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های متعدد با این مراکز است.
ارزش قراردادهای توسعه فناوری با شرکت‌های دانش‌بنیان در حدود ۴۰۰ میلیاردتومان برآورد می‌شود و درحال ‌حاضر نیز ایران‌خودرو با ۸۷ شرکت دانش‌بنیان برای ۴۸ عنوان فناورانه درحال مذاکره است. در این مدت، شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز از اول فروردین‌ماه تا ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری موفق به‌تولید ۱۵ هزار و ۸۷۷ دستگاه خودرو کامل شده که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل به‌رشد ۱۷۳ درصدی دست یافته است.
این خودروساز همچنین درمقایسه تولید یک سال، از نهم بهمن‌ماه سال گذشته تا هشتم بهمن‌ماه سال جاری، ۱۶ هزار و ۸۴ دستگاه خودرو کامل تولید کرده و به‌این ترتیب موفق به‌دستیابی به‌رشد ۱۵۱ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =