استراحتگاه

نوروز 1402 نزدیک است و زمان سفرهای نوروزی فرا می‌رسد اما در کنار شادی این تعطیلات، حجم زیادی از تصادف‌ نیز در راه است. این تصادف‌ها هر سال در ایام نوروز منجر به مرگ و صدمه به تعداد زیادی از هموطنان می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،نوروز 1402 نزدیک است و زمان سفرهای نوروزی فرا می‌رسد اما در کنار شادی این تعطیلات، حجم زیادی از تصادف‌ نیز در راه است. این تصادف‌ها هر سال در ایام نوروز منجر به مرگ و صدمه به تعداد زیادی از هموطنان می‌شود. باتوجه به این ایام، مسئولان برای کم خطر کردن سفرهای نوروزی امسال چه برنامه‌هایی دارند؟

آمار ناخوشایند تلفات جاده‌ای
روز گذشته وزیر کشور با تاکید بر لزوم کاهش آمار تصادفات رانندگی از ارائه تذکرات و پیشنهادهای لازم به استانداران در این حوزه خبر داد. احمد وحیدی در حاشیه برگزاری نشست استانداران که با حضور وزیر راه و شهرسازی دیروز در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: «سفرهای نوروزی از جمله اتفاقات خوش است و مردم در انتهای سال برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی می‌کنند و به تبع آن دستگاه‌های مختلف ذیربط نیز در این امر برنامه‌ریزی‌هایی خواهند داشت تا سفر خوبی برای شهروندان رقم بخورد.» وی افزود: «در جلسه دیروز که با استانداران و با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، موضوع تصادفات و حوادث جاده‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. متاسفانه به دلایل مختلف آمار تلفات جاده‌ای خوشایند و موردقبول نیست و باید کاهش پیدا کند. بی‌تردید برای داشتن سفری خوب این موضوع در کمیسیون ایمنی وزارت راه مورد بررسی قرار می‌گیرد. به تبع آن جلسه مشترکی با استانداران برگزار شد تا علاوه‌بر مرور آمارها و توجه به آنها پیشنهادهای لازم نیز ارائه شود. همچنین اقداماتی که در حوزه پلیس راهور و ایجاد آمادگی در نیروهای هلال احمر و اورژانس نیز موردنیاز است، انجام شود. درهمین‌زمینه تذکرات اساسی و توجهات لازم در این حوزه داده شد.» وزیر کشور همچنین در نشست استانداران سراسر کشور با تاکید بر ضرورت حضور فعال و میدانی استانداران در مدیریت سفرهای نوروزی و کنترل ترافیک جاده‌ای گفت: «استانداران باید درصد قابل‌توجهی را برای کاهش تصادفات و مرگ‌ومیر جاده‌ای هدف‌گذاری کنند.» وحیدی تصریح کرد: «تحقق این امر مهم و خطیر با همبستگی و هماهنگی دستگاه‌ها و مردم قابل‌تحقق است.» وی در ادامه گفت: «مانند نوروز امسال، استانداران در ورودی و خروجی‌ شهرها به مسافت ۳۰‌کیلومتر امکان استراحتگاه برای رانندگان فراهم کنند. براساس تجربه این اقدام تاثیر مثبتی بر کاهش تصادفات و تلفات ناشی‌از آن دارد.»
راه‌اندازی چت‌آنلاین پلیس راهور با مردم تا نوروز
چندی پیش، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در مراسم افتتاحیه مرکز پاسخگویی پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: «در این مرکز بسترهای ارتباطی تلفنی و اینترنتی برای ارتباط زودتر و سریع‌تر با مردم وجود دارد.» سرهنگ احمد شیرانی افزود: «سه شماره «120»، «88288888» و «88255555» برای تماس شهروندان با پلیس راهور در نظر گرفته شده‌اند.» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور بیان کرد: «شهروندان می‌توانند سوالات مربوط به شماره‌گذاری، اجرائیات، صدور گواهینامه، وضعیت ترافیکی محورها و هر موضوع دیگری را که مربوط به راه و رانندگی است، با این سه شماره با پلیس درمیان بگذارند.» سرهنگ شیرانی با اشاره به اینکه افتتاح این مرکز 70درصد از نارضایتی‌های مردم از خدمات پلیس راهور را کاسته است، گفت: «روزانه بیش از 3 هزار تماس تلفنی در این مرکز پاسخ داده می‌شود.» همچنین در ادامه این مراسم فرمانده کل انتظامی، از پلیس راهور قول گرفت چت‌آنلاین پلیس راهور با مردم تا نوروز راه‌اندازی شود. فرمانده کل انتظامی با بیان اینکه نرم‌افزار موبایلی چت آنلاین پلیس راهور با مردم تا نوروز راه‌اندازی می‌شود تا مخاطبان بیشتری بتوانند در لحظه با پلیس ارتباط داشته باشند، افزود: «پلیس راهور باید زودتر از سایر پلیس‌های تخصصی هوشمندسازی را به مرحله اجرا در آورد.»

برگزاری پویش نوروز 1402 بدون سوانح ترافیکی
رئیس پلیس راهور فراجا نیز ضمن اشاره به نقش مهم هلال‌احمر در کاهش تلفات رانندگی، گفت: «برگزاری این نشست‌ها برای هم‌افزایی و همدلی بسیار ضروری بوده، بررسی سوابق در کشورهای دیگر نیز حاکی از آن است علاوه‌بر کار عملی به جلسات همفکری توجه بسیاری شده که سبب کاهش تصادفات شده است.» سردار سیدکمال هادیانفر ادامه داد: «در سال ۸۵ که من جانشین پلیس راهنمایی رانندگی بودم، حدود ۲۸هزار کشته و سالانه ۵۰۵ هزار مجروح و معلول ناشی از حوادث رانندگی داشتیم اما طی 10 تا 15 سال این آمار کاهش محسوسی داشت و دلیل آن چیزی نبود جز آگاه شدن مسئولان نسبت‌به مسئولیت‌های خود، البته باید اشاره کنم ۳۲دستگاه در حوزه کاهش تصادفات نقش دارند اما بعضی از این دستگاه‌ها نقش خود را فراموش کرده‌اند و درحال‌حاضر حدود هشت دستگاه نقش مستقیم دارند.» وی با بیان اینکه در کشور حدود ۳۸میلیون وسیله نقلیه تردد می‌کند، گفت: «سالانه بیش‌از ۱۹میلیارد تردد در شهر و جاده ها ثبت می‌شود و افزایش تردد رابطه مستقیمی با تعداد تصادفات دارد، به‌گونه‌ای که در نوروز مشاهده می‌کنیم افزایش ترددها باعث جهش تصادفات جاده‌ای می‌شود.» رئیس پلیس راهور با بیان اینکه سالانه حدود ۹ تا ۱۱درصد بودجه کشور صرف تصادفات می‌شود، ادامه داد: «اگر در این زمینه بتوان مدیریت خوبی داشت، صرفه جویی ارزی و مالی خوبی برای کشور خواهد بود زیرا به‌طور متوسط هر فوتی برای کشور حدود ۵ میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم دارد و بیمه‌ها سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت می‌کنند که عدد بسیار بالایی است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =