احسان ارکانی

صنعت خودرو به دلیل فقدان دانش‌فنی در تولید برخی قطعات نیازمند واردات است، بر همین اساس به‌منظور رفع این وابستگی باید امکان مشارکت این شرکت‌ها در ساخت قطعات فراهم شود

اهمیت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو و تهیه ملزومات آن از نظر کارشناسان تنها راه برون‌رفت از شرایط کنونی در خودروسازی است. احسان ارکانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت: «باید به سمتی حرکت کنیم تا مشارکت دانش‌بنیان‌‎ها با بخش تولید و صنعت خودروسازی کشور عملیاتی شود.»

برای فراهم‌شدن امکان مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت قطعات های‌تک، نیازمند تبادل اطلاعات فنی میان این شرکت‌ها و بنگاه‌های خودروسازی هستیم، شرکت‌های دانش‌بنیان در چه زمینه‌هایی می‌توانند به صنعت خودرو کمک کنند؟

صنعت خودرو به دلیل فقدان دانش‌فنی در تولید برخی قطعات نیازمند واردات است، بر همین اساس به‌منظور رفع این وابستگی باید امکان مشارکت این شرکت‌ها در ساخت قطعات فراهم شود. ضمانت اجرایی تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای منعقده میان خودروسازان و شرکت‌های دانش‌بنیان با مفاد تفاهم‌نامه‌ها و استحکام آن مرتبط است به‌نحوی که موجب پایبندی طرفین به تعهدات مندرج شود. اقدامات حمایتی و ثمربخش نهادهای حاکمیتی در اجرای تفاهم‌نامه‌ها ضروری است. حمایت‌هایی نظیر پرداخت تسهیلات، ارائه مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

آیا مسیر سرمایه‌گذاری و همکاری خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق تسهیلات دولتی هموار است؟

درحال‌حاضر سرمایه‌گذاری از طریق تسهیلات دولتی فراهم نیست هرچند دولت باید تسهیلات موردنیاز برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت خودرو را فراهم کند اما تاکنون شاهد اقدامی ازسوی دولت در این حوزه نبوده‌ایم.

باتوجه به اینکه کارشناسان صنعت خودرو معتقدند شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه لازم جهت حضور موثر در صنعت خودرو را ندارند، پیشنهاد شما برای عملیاتی شدن حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت خودرو چیست؟

باید کمبود نقدینگی خودروسازان و عدم توانایی مالی دانش‌بنیان‌ها در سرمایه‌گذاری برطرف شود. استفاده از مجموعه‌های دانش‌بنیان در صنعت خودرو درحال‌حاضر فاقد ضمانت اجرایی است و صرفا جنبه شعاری دارد، به همین دلیل باید به سمتی حرکت کنیم تا این موضوع از شعار به واقعیت تبدیل شود که نیازمند اراده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =