شاهین

مدیرعامل گروه سایپا همچنین از تولید و عرضه شاهین‌پلاس با جعبه‌دنده خودکار 6 ‌سرعته در سال آینده خبر داده است

آخرین اخبار اعلام‌شده از سوی مدیرعامل گروه سایپا درخصوص واریانت‌سازی خودرو شاهین در سال آینده، حاکی از عرضه این خودرو با موتور خودرو جدید P90 یعنی ME16 است.

به‌گفته محمدعلی تیموری روی خودرو شاهین‌پلاس، قوای محرکه خودرو تارا (TU5) نیز نصب شده که مراحل کالیبراسیون آن به‌انجام رسیده و تنها تست تصادف آن باقی مانده است که باید در خارج از کشور انجام شود.

مدیرعامل گروه سایپا همچنین از تولید و عرضه شاهین‌پلاس با جعبه‌دنده خودکار 6 ‌سرعته در سال آینده خبر داده است. در این خودرو شاهد دستگیره‌ها، جلوپنجره و گارنیش پشت خودرو کروم‌کاری‌شده خواهیم بود و داشبورد داخلی نیز به‌صورت دو رنگ طراحی شده است. درحالی ‌که نمونه‌هایی از «شاهین‌ اتوماتیک» با موتور M15 توربو و گیربکس CVT ساخت شرکت «پانچ» بلژیک تولید شده، شاهین‌پلاس اتوماتیک از جعبه‌دنده 6 ‌سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE و لندای بهره خواهد برد. بنا بر اعلام معاونت فنی و مهندسی گروه سایپا، تست‌های صحه‌گذاری این محصول هم انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تمام آزمون‌ها و فرآیند شماره‌گذاری این خودرو انجام شود.

شاهین G

سایپا شاهین G خودرویی است که هم‌اکنون در اختیار مشتریان سایپا قرار دارد. این خودرو نمونه فول‌آپشن دنده‌ای شاهین به‌حساب می‌آید و با تیپ G در بازار شناخته می‌شود. شاهین G پیشرانه M15 توربو و جعبه‌دنده 5 سرعته دستی 5F18 را دارد.

گرچه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از ارتقای قوای محرکه شاهین در نسخه‌های بعدی این خودرو خبر داده است، اما باید اذعان داشت موتور فعلی شاهین نیز به‌خوبی امتحان خود را در نسخه پایه این خودرو پس داده و گارانتی طولانی سایپا برای موتور توربوشارژ شاهین، خیال خریداران را بابت این موتور راحت کرده است.

پیشرانه 110 اسبی شاهین، گشتاور 178 نیوتون‌متر را تولید می‌کند و این درحالی است که دیگر خودروهای داخلی دارای اسب‌بخار و ابعاد مشابه (فراتر از 4.4 متری داخلی) حداکثر گشتاورشان به‌حدود 142 تا 158 نیوتون‌متر می‌رسد.

سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور نور، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور فشار باد تایرها، استارت دکمه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، زیر آرنجی جلو، نمایشگر لمسی، نمایشگر و راهنمای تعویض دنده GSI، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک‌فرمان چرمی، آینه‌های تاشو برقی، دو کیسه هوا و ... از جمله امکانات تیپ G این سدان سایپا به‌حساب می‌آید.

شاهین اتوماتیک CVT

شاهین اتوماتیک CVT خودرویی است که تولید آن کلید خورده و در نمایشگاه‌های متعدد خودرو به‌نمایش درآمده است و از سال ۱۴۰۲ به‌فروش خواهد رسید. این خودرو هم به‌پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو M15 مجهز است و جعبه‌دنده اتوماتیک CVT کمپانی پانچ روی آن نصب می‌شود.

در بحث ظاهری، این خودرو CVT به‌دستگیره‌های کرومی، رینگ‌های آلومینیومی مشکی، دکوراتیو جدید کابین، زه درِ صندوق کرومی، جلوپنجره کرومی و... مجهز است.

شاهین CVT در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به‌سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور نور، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور فشار باد تایرها، استارت دکمه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، زیرآرنجی جلو، نمایشگر لمسی، نمایشگر تعویض دنده GSI، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک‌فرمان چرمی، آینه‌های تاشو برقی، دو کیسه هوا، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، حالت رانندگی اسپرت و برفی، حالت تیپ ترونیک 6 سرعته مصنوعی، تریم چرم مصنوعی جدید صندلی‌ها و... مجهز است.

شاهین پلاس

یکی از پروژه‌های سایپا، تولید شاهین پلاس است. آن‌طور که گفته می‌شود، شاهین پلاس پیشرانه ۱.۶ لیتری ME16 را خواهد داشت و جعبه‌دنده 6 ‌سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE و لندای روی آن نصب می‌شود. البته همان‌طور که اشاره شد، گزینه دیگری هم برای پیشرانه شاهین‌پلاس وجود دارد و آن قوای محرکه خودرو تارا (TU5) است که روی این خودرو نصب شده و مراحل کالیبراسیون آن به‌انجام رسیده و تنها تست تصادف آن باقی مانده است که باید در خارج از کشور انجام شود. اما با این‌ حال به‌نظر می‌رسد تولید شاهین‌پلاس با این موتور محدود باشد.

چراکه گزینه نهایی موتور شاهین‌پلاس پیشرانه خودرو پروژه P90 (ال90 ایرانی) یا همان ME16 است. شاهین‌پلاس از نظر امکانات رفاهی و ایمنی درجایگاه بالاتری نسبت به‌سایر تیپ‌های شاهین بوده و در کنار سایر امکانات موجود در تیپ G و CVT به‌ویژگی‌هایی مانند صندلی‌های برقی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسههای هوای جانبی (درمجموع 4 کیسه هوا)، شیشه‌های عقب دودی، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی و... مجهز خواهد شد.

شاهین با امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بیشتر

در کنار این تیپ‌ها، مرکز تحقیقات سایپا پروژه‌های مختلفی را برای افزایش آپشن‌های شاهین در دستور کار دارد و در همین راستا، نمونه‌هایی از آپشن‌های جدید را روی خودروهای شاهین در اختیار این مرکز نصب کرده است. درحال حاضر خودرو تشریفات سایپا که در اختیار مدیرعامل این خودروساز است، به‌امکانات بیشتری مانند گرمکن صندلی‌های جلو، دوربین ۳۶۰ درجه و... مجهز است.

همچنین پروژه ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار نقطه کور، کیسه‌هوای پرده‌ای، جلوآمپر دیجیتال و اخطار پیشگیری از تصادف هم از جمله امکاناتی است که مرکز تحقیقات سایپا، تجاری‌سازی آن‌ها را برای واریانت‌های گران‌تر شاهین در دست انجام دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 1
    سلام بتحویل ماشین شاهین برای ما برج ۳ هست آیا موتور آن tu5 خواهد بود یا نه؟
    • علیرضا IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      2 0
      عزیزم این شاهین با اون شاهین تومنی سنار تفاوت داره میگه اتوماتیک به همراه موتور tu5پلاس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =