کوییک

برخلاف تصور عمومی، کیفیت پایین و عیوب خودروها، سهم نخست را در علل تصادفات نوروزی ندارند. بنا بر مشاهدات پلیس راهور، علت بیشتر تصادفات در نوروز به‌ترتیب سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم‌توجه به‌جلو، خستگی و خواب‌آلودگی و استفاده از تلفن‌همراه است.

به گزارش «اخبار خودرو»،آغاز تعطیلات نوروزی همیشه فرصت مناسبی برای مسافرت رفتن است. بدین منظور، برخی افراد از وسایل حمل‌ونقل همگانی استفاده می‌کنند و برخی ترجیح می‌دهند با خودرو شخصی خودشان به‌چاک جاده بزنند. اما متاسفانه همیشه این سفرها به‌مقصد نمی‌رسند. در نورز سالی که هفته‌های پایانی‌اش را پشت سر می‌گذاریم، تصادفات جاده‌ای یک‌هزار و ۱۰۱ نفر را به‌کام مرگ فرستاد. این درحالی بود که پس از همه‌گیری ویروس کووید-19 در کشور و ایجاد محدودیت تردد بین شهری، آمار سفرهای نوروزی کاهش یافت و طبیعی بود که درچنین شرایطی با کاهش آمار تصادفات روبه‌رو شویم. اما با انجام واکسیناسیون عمومی و برداشته‌ شدن محدودیت‌های تردد، پیش‌بینی افزایش مسافرت‌ها چندان کار سختی نبود و میزان تردد بین شهری به ۵۰۹ میلیون تردد رسید. این افزایش به‌معنی رشد ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی در سال ۱۴۰۱ به‌نسبت سال گذشته، ۲۴۲ درصد نسبت به‌سال ۹۹ و بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۸ است.

آمارهای دردناک تصادفات جاده‌ای نوروز ۱۴۰۱
بنابر اعلام پلیس راهور فراجا، متاسفانه در سفرهای نوروزی سال جاری، یک‌هزار و ۱۰۱ نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خودشان را از دست دادند که از این تعداد ۷۸۷ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بوده‌اند. بنابر آمار منتشرشده، به‌طور متوسط هر ساعت ۲.۲ نفر، یعنی ۵۵ از هموطنان‌مان به‌این دلیل جان باختند. این درحالی است که این رقم سال گذشته روزانه ۴۹ نفر ثبت شده بود. بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، بیشترین آمار کشته‌های حوادث رانندگی نوروز امسال در روز جمعه پنجم فروردین‌ماه با ثبت ۸۰ فوتی و کمترین آن با ۲۵ فوتی در روز ۱۴ فروردین ثبت شده است. بررسی آمار کشته‌شدگان بر اساس مسیرهای تردد نشان می‌دهد ۸۰۰ نفر در محورهای برون‌شهری، ۲۳۱ نفر در مسیرهای درون‌شهری، ۶۰ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان باخته‌اند.

سهم خودروهای داخلی در تصادفات جرحی و فوتی
برخلاف تصور عمومی، کیفیت پایین و عیوب خودروها، سهم نخست را در علل تصادفات نوروزی ندارند. بنا بر مشاهدات پلیس راهور، علت بیشتر تصادفات در نوروز به‌ترتیب سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم‌توجه به‌جلو، خستگی و خواب‌آلودگی و استفاده از تلفن‌همراه است. در نوروز امسال حدود ۳۲ درصد از تصادفات رانندگی به‌علت واژگون شدن خودرو اتفاق افتاده است که بیشترین علت آن خستگی و خواب‌آلودگی عنوان شده است. گرچه افزایش میزان تردد در تعطیلات نوروزی و همچنین قانون‌گریزی برخی رانندگان و خطاهای انسانی در بالا رفتن میزان تصادفات نقش مهمی دارد، اما این را نیز باید در نظر داشت که ۸۶ درصد از خودروهایی که تصادف با آن‌ها در نوروز امسال منجر به‌جرح و فوت شده است داخلی بوده‌اند. بنا بر آمار ارائه‌شده از سوی پلیس راهور انتظامی کشور، رکورددار تصادفات پژو 405، پژو پارس، پژو 206 و پراید هستند. در این زمینه نیز برخلاف تصور همگانی، خانواده محصولات داخلی پژو، رکورددار تصادفات بوده‌اند، نه خودرو پراید. در این خصوص هم نیز باید اذعان داشت که گرچه سهم نزدیک به 90 درصدی این خودروها در تصادفات منجر به‌جرح و فوت، به‌سهم بالای محصولات داخلی از خودروهای در حال تردد در جاده‌ها برمی‌گردد، اما درهر حال با فرض جایگزینی تمام خودروهای حاضر در این تصادفات با خودروهای ایمن‌تر داخلی مانند شاهین و تارا یا خودروهای خارجی، میزان جرحی و فوتی تصادفات نوروزی و سالانه جاده‌ای تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، بنابر آمار اعلام‌شده در سال‌های اخیر، بیشترین علت فوت ناشی از تصادف در اثر ضربه به سر اتفاق افتاده است که این امر اهمیت توجه به افزایش ایمنی خودرو نظیر افزایش کیفیت بدنه، بهبود عملکرد کیسه هوا و... را پررنگ‌تر می‌کند.

کاهش تصادفات «جرحی و فوتی» با جایگزینی کوییک به‌جای پراید
بنا بر اعلام خودروسازان، افزایش کیفیت خودروهای داخلی همچون شاهین و کوییک در سال‌های اخیر و بالا رفتن سهم محصولاتی مانند کوییک از خودروهای در حال تردد در جاده‌ها، سبب ایجاد شرایط مناسبی در کاهش تصادفات جرحی و فوتی شده است. با افزایش تولید و عرضه خودرو کوییک، مشتریان و متقاضیان ثابت پراید، با توجه به‌تفاوت اندک قیمت تیبا و کوییک و نیز چهره به‌روزتر، امکانات و ارتفاع بیشتر و کیفیت و ایمنی بالاتر کوییک، این خودرو و برخی دیگر نیز بر اساس نیاز به‌خودرو صندوق‌دار، نسخه صندوق‌دار آن یعنی ساینا را برای خرید برگزیدند. تا جایی که کوییک در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سال 2021 به‌تفکیک مدل، به‌جایگاه ممتازی دست یافت. در فهرست 100 خودرو پرفروش جهان در سال گذشته میلادی، خودرو سایپا کوییک که سال 2020 در رتبه 98 جهان بود، با رشد چشمگیر 60 درصدی خود را در رتبه 45 خودروهای پرفروش جهان قرار داد. حضور کوییک به‌عنوان تنها خودرو ایرانی در این فهرست، خود به‌معنای جایگزینی بلامنازع آن با خودرو پراید در ایران است. این خودرو که بدنه ضخیم‌تر و محکم‌تری نسبت به‌پراید و همچنین نسبت به‌برخی محصولات مورد اشاره خانواده پژو دارد، از تجهیزاتی همچون سنسور پارک دنده‌عقب، مه‌شکن‌های جلو و عقب، کیسه‌هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD ، هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی، سیستم ضد سرقت، برف‌پاکن و گرمکن شیشه عقب، ریموت‌کنترل و قفل مرکزی، قابلیت تاشوندگی و برخورداری از نگهدارنده صندلی کودک در صندلی‌های عقب و... بهره می‌برد. به‌این تجهیزات در برخی مدل‌های کوییک مانند کوییک S یا کوییک‌پلاس اتوماتیک، امکانات دیگری مانند کروزکنترل، دوربین دنده‌عقب، نمایشگر کنترل فشار باد تایر (TPMS)، فرمان برقی، دی‌لایت و... نیز بر حسب تیپ و مدل اضافه می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 1
    اتفاقا تصور عمومی، که خودرو ها بی کیفیت هستند و در تصادفات نقش بسزایی دارند درست هست مثلا اگر خودرو باکیفیت باشه و تصادف کنه فرد جانش رو از دست نمیده ولی اگر خودرو بی کیفیت باشه و تصادف کند فرد میمیره و همین جوری آمار کشته ها زیاد میشه اگر خودرو پیشرفته باشه به صورت هوشمند فاصله اش رو با خودروی جلویی تنظیم می کنه و تصادف رخ نمیده ویژگی خودرو امنیت بالا و پیشرفته بودن هم خیلی مهم هست در کم شدن تصادفات .
  • علی IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    باور کنید رانندگی بد و جاده بد سهم بیشتری داره ولی ماشین خوب رانندگی بد را اصلاح میکند مثلا همین هشدار کمربند خودش چند درصد از زخمی تصادفات را کاهش داده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =