موتورسیکلت‌ برقی

چندی قبل سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفت  در نیمی‌از تصادفات تهران، پای موتورسیکلت‌ها در میان است. اما چرا از موتورسیکلت‌های برقی استفاده نمی‌کنیم؟

به گزارش «اخبار خودرو»،25درصد حجم آلاینده‌ها در تهران ناشی از تردد موتورسیکلت‌هاست. با استفاده از موتورسیکلت‌های برقی می‌توان میزان آلودگی هوا را کاهش داد. چندی قبل سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفت در نیمی‌از تصادفات تهران، پای موتورسیکلت‌ها در میان است. اما چرا از موتورسیکلت‌های برقی استفاده نمی‌کنیم؟ موتورسیکلت‌هایی که هم آلودگی ندارند و هم به دلیل سرعت پایین‌تر، ایمنی بیشتری دارند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز یکی از راه‌حل‌های کاهش آلودگی هوای پایتخت را استفاده از موتورسیکلت‌های برقی اعلام کرد و گفت باید هرچه سریع‌تر به سمت استفاده از موتورسیکلت برقی برویم. در ادامه گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

اهمیت تامین زیرساخت‌ها برای تولید موتورسیکلت برقی
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران درباره آخرین وضعیت تولید موتورسیکلت‌های برقی در کشور عنوان کرد: «باتوجه به عدم فرهنگ‌سازی و نبود زیرساخت‌های لازم در کشور و همچنین کاهش استقبال از موتورسیکلت‌های برقی، تولید قطعات این موتورسیکلت‌ها و سرمایه‌گذاری در این زمینه برای قطعه‌سازان توجیه اقتصادی ندارد.» وی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون بیشترین حجم تولید قطعات مربوط به موتورسیکلت‌های بنزینی و سوخت فسیلی است، یادآور شد: «در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید موتورسیکلت‌های برقی که مهم‌ترین آن تامین باتری و ایستگاه‌های شارژ است، در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با بنزینی باشیم؛ اگرچه در کنار موتورسیکلت‌های برقی، نیازمند تولید موتورسیکلت‌های بنزینی نیز خواهیم بود چراکه این موتورسیکلت‌ها مصرفی‌تر بوده و از کیفیت بهتری برخوردارند.» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران در پاسخ به این پرسش که آیا تولید کنندگان قطعات در سال جاری سفارشی هرچند محدود برای تولید قطعات موتورسیکلت‌های برقی داشته‌اند، گفت: «باتوجه به اینکه برخی موتورسیکلت‌های برقی در گمرکات و انبارها هستند و عمر باتری آنها پس از مدتی تمام ‌شده، سفارش تنها برای تامین باتری بوده که خارج از حیطه فعالیت تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت است.» صفرخانی در پایان تاکید کرد: «در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم در کشور برای تولید موتورسیکلت برقی، تولیدکنندگان قطعات آمادگی لازم برای تولید قطعات موتورسیکلت‌های برقی را دارند. در غیر این صورت سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه اقتصادی نخواهد داشت.»

برنامه‌ریزی مدیریت شهری برای توسعه موتورهای برقی اشتراکی
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران بیان کرد: «جایگزینی ٢٠ هزار دستگاه موتور برقی با بنزینی در دستور کار است؛ البته اولویت با موتورسیکلت‌های کار خواهد بود. اجرای این طرح موجب می‌شود ذرات آلاینده کمتری در طول روز تولید شود. به خریداران هم کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی برای جایگزینی داده می‌شود.‌» میثم مظفر ادامه داد: «بودجه‌ای که برای موتورسیکلت‌های برقی در نظر گرفته شده، در محدوده ٧٠٠ میلیارد تومان است. البته با پیش‌فرض پیمایش روزانه هر موتور ٦٠ کیلومتر، در مجموع جایگزینی ٢٠هزار دستگاه موتور برقی موجب کاهش ٧٣٠٠ تن ذرات آلاینده در سال می‌شود.» همچنین معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از برنامه‌ریزی‌ مدیریت شهری برای استفاده شهروندان از موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی خبر داد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: «مدیریت شهری برای استفاده شهروندان از موتور و خودروهای برقی اشتراکی در سال آینده در تهران برنامه‌ریزی کرده است.»
جلال بهرامی افزود: «خودروهای برقی دونفره اشتراکی، یکی از برنامه‌های شهرداری در حوزه توسعه حمل‌ونقل پاک است که اگر تولیدکنندگان داخلی امکان تولید آن را داشته باشند، از تولیدکنندگان داخلی آن را تامین کرده و در غیر این صورت با دولت برای واردات آن‌ها مذاکره می‌کنیم.» معاون شهردار تهران همچنین با بیان اینکه مدیریت شهری به دنبال توسعه حمل‌ونقل پاک از جمله دوچرخه است، ادامه داد: «اینکه گفته می‌شود بودجه دوچرخه در بودجه ۱۴۰۲ حذف شده، درست نیست و درحوزه حمل‌ونقل پاک، توسعه دوچرخه را هم دنبال می‌کنیم.» جلال بهرامی افزود: «در سال ۱۴۰۲ همچنین شاهد حضور اسکوتر برقی و دوچرخه برقی اشتراکی در شهر تهران خواهیم بود. از طرفی به علت اختلاف سطح زیادی که از شمال به جنوب تهران داریم، شهروندان با دوچرخه‌هایی که قبلا در شهر بود مشکلاتی داشتند و امکان استفاده از آنها برای برخی وجود نداشت. اما با دوچرخه برقی، این مشکلات کمتر خواهند شد.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص حذف دوچرخه‌های اشتراکی از سطح شهر تهران که گفته می‌شود به دلیل تاخیر در بستن قراردادهای جدید است نیز گفت: «تا امروز قراردادهای دوچرخه‌های اشتراکی به صورت پیمانکاری بوده و طرف مقابل در ازای اراده خدمات، پولی دریافت می‌کرده اما از آن‌ها خواسته‌ایم سبد ترکیبی خود را تکمیل کنند تا قرارداد به صورت اشتراکی بسته شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =