کد خبر: 243960
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱

قانون جدید خرید بیمه شخص ثالث خودروها چیست؟

تهیه بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه موتوری ضروری است

در میان انواع طرح‌های بیمه‌ای که شرکت‌های بیمه در حال فروش هستند، بیمه شخص ثالث از پرمخاطب‌ترین بیمه‌نامه‌ها است. یکی از دلایل مهم خرید این بیمه‌نامه به طور حتم قانون اجباری بودن آن است و می‌دانید که در صورت عدم خرید بیمه شخص ثالث، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودرو و موتور را توقیف کرده و به پارکینگ منتقل کند. البته که نداشتن بیمه شخص ثالث می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را هم به دنبال داشته باشد.

سوالی که پیش می‌آید این است که بیمه شخص ثالث چه پوشش‌هایی دارد، علت نام گذاری آن چیست و نرخ حق بیمه شخص ثالث 1401 چقدر است؟

در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد با ما همراه باشید.

علت نام گذاری بیمه شخص ثالث

قانون جدید خرید بیمه شخص ثالث خودروها چیست؟

بیمه شخص ثالث خسارات وارد شده به افراد زیان دیده را جبران می‌کند

در این بیمه‌نامه به شخص اول بیمه‌گزار، به شخص دوم بیمه‌گر و به شخص زیان دیده شده در حادثه شخص ثالث گفته می‌شود. همانطور که از اسم این بیمه‌نامه مشخص است، خسارت‌های وارد شده به افراد زیان دیده در حادثه جبران خواهد شد.

به طور مثال اگر در یک تصادف رانندگی فردی دچار حادثه شود، هزینه درمان، فوت و خسارت وارد شده به اموال زیان دیده جبران خسارت خواهد شد و تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار می‌گیرد. البته که راننده مقصر به تازگی جزئی از بیمه شخص ثالث است تنها با این تفاوت که فقط تحت پوشش خسارت جانی است و در برابر خسارت‌های مالی خسارتی پرداخت نمی‌شود.

بیمه شخص ثالث را شرکت‌های مختلف بیمه ارائه می‌کنند و تنها تفاوت آن‌ها را می‌توان نرخ بیمه و کیفیت ارائه خدمات دانست که رابطه مستقیم با میزان رضایتمندی بیمه‌گزارها دارد.

محاسبه بیمه شخص ثالث در سال 1401

نرخ بیمه شخص ثالث با توجه به یکسری از عوامل مشخص می‌شود که به شرح زیر است.

حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی

اساس تعیین حق بیمه شخص ثالث و پوشش‌های جانی و مالی که شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌کنند، با توجه به مبلغ دیه کامل یک انسان مسلمان است و این مبلغ دیه را قوه قضاییه به بیمه مرکزی در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. در سال 1401 دیه کامل در ماه حرام 800 میلیون تومان و در ماه‌های غیر حرام مبلغی معادل 400 میلیون تومان است.

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

در سال 1400 قانون تخفیف بیمه شخص ثالث تغییر کرده و بعد از خرید یک خودرو، تخفیف‌ها متعلق به مالک قبلی است و به خریدار منتقل نمی‌شود. با این قانون می‌توان تخفیف‌های خود را برای خودرو جدید داشته باشید و همین موضوع در نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ تاثیر گزار است.

کاربری خودرو

کاربری خودرو یکی از تعیین کننده‌های میزان ریسک در حادثه و میزان هزینه معمول در یک حادثه رانندگی است. همچنین به طور مستقیم بر نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ تاثیرگزار است. بدین گونه که خودروهایی مانند تاکسی، آمبولانس یا خودروهای آموزش رانندگی با توجه به اینکه بیشتر در معرض حوادث هستند باید حق بیمه بیشتری نسبت به خودروهای دیگر بدهند. تاکسی‌های موظف هستند که 20 در صد حق ثالث بیشتری نسبت به خودروهای دیگر پرداخت کنند.

کاربری خودروها به دسته بندی‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • خودروهای صنعتی
  • آمبولانس
  • آتش نشانی
  • بارکش
  • تاکسی

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

قانون جدید خرید بیمه شخص ثالث خودروها چیست؟

عدم پرداخت بیمه شخص ثالث باعث افزایش حق بیمه و جریمه می‌شود

هر چقدر تخفیف‌های بیمه شخص ثالث باعث کاهش حق بیمه می‌شوند، دیرکرد تمدید بیمه‌نامه باعث افزایش حق بیمه خواهد شد و در حقیقت نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ را افزایش می‌دهد. همانطور که می‌دانید خرید بیمه شخص ثالث اجباری بوده و جریمه دیرکرد به صورت روزشمار باعث افزایش قیمت بیمه‌نامه خواهد شد.

میزان پوشش‌های بیمه‌ای

میزان پوشش‌ها یکی دیگر از موارد تاثیر گزار بر روی تعیین حق بیمه است. پوشش به معنای تعهد مالی شرکت بیمه برای جیران خسارت‌های به وجود آمده تحت پوشش بیمه‌نامه است. پوشش مالی تعیین شده از سوی بیمه مزکری برای سال 1401 مبلغ 20 میلیون تومان است. بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر پوشش مالی بالاتری را انتخاب کند.

در سال‌های گذشته بیمه مرکزی هر ساله حداقل و حداکثر حق بیمه را اعلام می‌کرد و شرکت‌های بیمه‌ای در بازه قیمتی مشخص شده بیمه‌نامه را در اختیار بیمه‌گزار قرار می‌دادند. اما در حال حاضر برخی از شرکت‌های بیمه‌ای به صورت دوره‌ای بر روی نرخ حق بیمه خود تخفیفات مختلفی را در نظر می‌گیرند. از این تفاوت در نرخ حق بیمه شرکت‌های مختلف دیده می‌شود.

نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱

با افزایش نرخ حق بیمه سال 1401 و مطابق با اعلام بیمه مرکزی نرخ حق بیمه در سال جدید نسبت به سال قبل میزان .... درصد افزایش داشته است. همانطور که گفته شد، تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث به عواملی مانند: نوع خودرو، تعداد سیلندر، کاربری ماشین، تخفیف عدم خسارت، سقف تعهدات بیمه‌نامه ثالث و جریمه دیرکرد بیمه‌نامه بستگی دارد. هر کدام از این عوامل به تنهایی می‌تواند نرخ حق بیمه را افزایش یا کاهش دهند.

نرخ خودرو سواری شخصی به شرح زیر است:

  • کمتر از چهار سیلندر: 23440000 تومان
  • پیکان، پراید و سپند: 27760000 تومان
  • سایر چهار سیلندرها: 32630000

خرید بیمه شخص ثالث از سامانه های خرید آنلاین بیمه

همانطور که در این مطلب اشاره شد، خرید بیمه شخص ثالث که ویژگی‌های و پوشش‌های مناسبی داشته باشد، یکی از دغدغه‌های راننده‌ها و افراد است. از این رو باید برای استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه زمان زیادی را صرف کرد. از جمله تغییرات مثبتی که در صنعت بیمه رخ داده و شرایط خرید بیمه‌نامه را تسریع کرده است، آنلاین شدن پروسه خرید، صدور و پرداخت خسارت بیمه و حذف نسخه فیزیکی بیمه‌نامه است که کارگزاری آنلاین بیمه دات کام یکی از معتبرترین و فعال‌ترین سامانه‌های استعلام، مقایسه و خرید بیمه است و با همکاری شرکت‌های بیمه‌ای سراسر کشور در کوتاه‌ترین زمان بیمه‌نامه شما را درب منزل تحویل می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =