رانا پلاس

استانداردهای جدید، خودروسازان داخلی را ملزم کرده است از دی‌لایت به‌عنوان یک آپشن استاندارد بهره بگیرند. به‌این ترتیب، ایران‌خودرو نیز خودرو پژوپارس را به‌آپشن چراغ روشنایی در روز تجهیز کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،استانداردهای جدید، خودروسازان داخلی را ملزم کرده است از دی‌لایت به‌عنوان یک آپشن استاندارد بهره بگیرند. به‌این ترتیب، ایران‌خودرو نیز خودرو پژوپارس را به‌آپشن چراغ روشنایی در روز تجهیز کرده است. در استانداردهای جدید، دیگر دی‌لایت یک آپشن نیست و به‌یک استاندارد لازم‌الاجرا بدل شده است. به‌این ترتیب شاهد آن هستیم که گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز به‌ترتیب تمام محصولاتش را به این موارد تجهیز می‌کند.

پژوپارس؛ از تداوم تولید تا تجهیز به آپشن‌های جدید
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌تازگی ضمن تاکید بر ادامه تولید خودرو پارس اعلام کرده است این محصول موفق شده است آزمون ایمنی عابر پیاده را با موفقیت پشت سر بگذارد. محسن رضایی‌منش محصول پژوپارس را محصولی راهبردی برای ایران‌خودرو و مورد توجه و علاقه‌مندی مشتریان و بازار دانسته و گفته است: «این خودرو که در سبد محصولات ایران‌خودرو در سایت‌های فارس، خزر، کرمانشاه و خراسان با ظرفیت روزانه بیش از ۶۰۰ دستگاه تولید می‌شود، با بررسی‌های مهندسی و محاسبات CAE و ایجاد تغییرات لازم، آزمون‌های مرتبط ایمنی عابرپیاده را در مرکز آزمون بین‌المللی با موفقیت پشت سر گذاشت تا همچنان جایگاه خود را برای سال‌های آینده در سبد محصولات ایران‌خودرو حفظ کند.»
گرچه تغییرات ظاهری پژوپارس طی سال‌های تولیدش محدود به‌آینه‌های کناری و حذف راهنماهای روی گلگیر بوده، اما در بحث فضای داخلی در سال‌های گذشته داشبورد کاملا جدیدی طراحی شده است که در بازار به‌داشبورد سوناتایی معروف است. همچنین نمونه‌های مختلف این خودرو اعم از ELX و سفارشی و... به امکانات متفاوتی هم مجهز هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به‌سنسور نور و باران، مانیتور، تهویه‌مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل، تنظیم برقی پشتی صندلی‌ها و.‌.. اشاره کرد. حال نیز کد کلاس‌های جدید این خودرو در وب‌سایت شرکت ایران‌خودرو مانند راناپلاس به‌چراغ روز مجهز شده که در بخش مه‌شکن این خودرو تعبیه شده است.

پوزیشن‌لایت؛ یک استاندارد جدید دیگر برای پارس
علاوه‌بر دی‌لایت، استاندارد پوزیشن‌لایت نیز به پژوپارس افزوده شده است. پوزیشن‌لایت استاندارد جدیدی است که درواقع قابلیت روشن بودن دائمی چراغ‌های عقب محسوب می‌شود. در کد کلاس‌های ۲۸۵۲۹، ۳۵۱۰۶، ۳۵۱۰۷ و ۳۵۱۰۸ از این خودرو، چراغ روز و پوزیشن‌لایت جزو اقلام استاندارد ذکر شده‌اند. پژوپارس کد کلاس ۲۸۵۲۹ یک کد از پارس LX محسوب می‌شود و در این نسخه از پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 بهره گرفته شده است. پیشرانه پارس قادر به‌تولید بیشینه قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و بیشینه‌گشتاور ۱۴۲ نیوتون‌متر است و یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت تولیدی پیشرانه را برعهده دارد. تیپ دیگر این خودرو هم به پیشرانه XY7 پلاس با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی‌سی با حداکثر قدرت و گشتاور ۹۷ اسب‌بخار و ۱۴۶ نیوتون‌متر مجهز و جعبه‌دنده آن هم از نوع 5 سرعته دستی است.

آپشن‌های جدی راناپلاس
گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین در راستای اجباری شدن برخی ویژگی‌های ایمنی، راناپلاس و راناپلاس پانوراما را با آپشن جدید معرفی کرد. از این پس این سدان اقتصادی کلاس B با کد کلاس‌های ۶۱۰۱۷ و ۶۱۵۰۸ به‌دست خریداران می‌رسند. ایران‌خودرو در فاز اول ارتقای ویژگی‌های ایمنی راناپلاس در سال ۱۴۰۲ قابلیت چراغ روشنایی روز و پوزیشن‌لایت را به‌این خودرو اضافه کرده است. برای همین از این پس راناپلاس TU5 و راناپلاس پانوراما با چراغ روشنایی روز و قابلیت روشن ‌بودن دائمی چراغ‌های عقب (Position Lamp) به‌دست مشتریان می‌رسند. چراغ روشنایی روز (Day Light) راناپلاس نیز مانند پژوپارس‌های جدید در کاسه‌چراغ مه‌شکن جلو قرار دارد. درحال‌ حاضر راناپلاس ۶۱۰۱۷ به‌پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 مجهز است که ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۲ نیوتون‌متر تولید می‌کند. جعبه‌دنده 5 سرعته توان پیشرانه یورو 5 راناپلاس را به‌چرخ‌های جلو می‌رساند. در این خودرو اقتصادی کلاس B امکاناتی مانند فرمان هیدرولیک، کروزکنترل، تهویه دستی، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تریم داخلی پارچه، رینگ فولادی، ترمز کاسه‌ای عقب و ترمز دیسکی جلو، ترمز ABS و EBD، دو کیسه هوا، سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، روشن‌ بودن چراغ‌های عقب و... دیده می‌شود. راناپلاس با کد ۶۱۵۰۸ هم به‌پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 پلاس مجهز است. این پیشرانه با قابلیت زمانبندی متغییر سوپاپ‌های ورودی می‌تواند ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۴ نیوتون‌متر تولید کند.
جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی هم توان را به‌چرخ‌های جلوی این تیپ راناپلاس می‌رساند. فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، سقف پانوراما با کاور دستی، دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای عقب، ترمز ABS و EBD، تریم داخلی پارچه‌ای، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه دستی، رینگ فولادی، سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، روشن بودن چراغ‌های عقب و... از جمله امکانات راناپلاس پانورامای جدید است. براساس قوانین جدید، خانواده راناپلاس باید تا پایان سال ۱۴۰۲ به‌سنسور نور، سنسور فشار باد تایرها و سامانه کنترل پایداری الکتریکی نیز مجهز شود. با توجه به‌زیرساخت این قطعات در گروه صنعتی ایران‌خودرو، تیپ‌های بعدی راناپلاس به‌صورت استاندارد به‌سنسور نور، سنسور باران، سنسور فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز خواهند شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
    2 0
    سلام ای کاش مهندسان ایران خوردرو به جای استاندارد چراغ دیلایت کیفیت پارس رو میبرد بالا واقعا تو پارسای ۱۴۰۰ دیگه گند زدن بدنه از جنس قوتی هلبی هست
  • ناشناس IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
    2 0
    چراهرچی اضاف میکنیدهزینشو ازمشتری میگیریدمگه شما نباید خودرواستانداردبسازید
  • محسن IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    2 0
    یعنی خدا لعنت تون کنه من برج ۱۱سال ۱۴۰۱پول کامل ریختم تا الان تحویلم ندادن که هیچ باز اللن ۲۵ملیون گفتن بریز برای استاندار ها خدا لعنتتون کنه خدا ازتون‌نگذره
  • حسین IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    3 1
    یه چراغ روز جلو عقب ۵ میلیون چه خبره
  • چراغ روز که استاندارد نیست! IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    0 0
    چراغ روز که استاندارد نیست! مگه توی کشور یخبندان و سرما و ... زندگی میکنیم که نیاز باشه چراغ روز داشته باشیم؟ واقعا مشکلتون چیه؟ اگه پول میخواین بگین مردم واستون واریز میکنن ، این گدا بازیا چیه؟ این پول والا اگه شرع سرتون میشه حرومه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =