بیش از صد سال است موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی و دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم‌اکنون به‌اوج پیشرفت خود رسیده‌اند. درحقیقت می‌توان گفت این دسته از قوای محرکه‌ به‌اوج پیشرفت خود نزدیک شده‌اند و دیگر سطحی فراتر از آن برای پیشرفت وجود ندارد.

در مقاله‌ای خواندم کمپانی مرسدس‌بنز قرار است تا سال 2025 میلادی بیش از 60 درصد محصولاتش را به‌صورت برقی به بازار عرضه کند. علت این‌که کمپانی‌های مطرحی مانند مرسدس‌بنز به‌سمت برقی شدن متمایل شده‌اند، چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»، بیش از صد سال است موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی و دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم‌اکنون به‌اوج پیشرفت خود رسیده‌اند. درحقیقت می‌توان گفت این دسته از قوای محرکه‌ به‌اوج پیشرفت خود نزدیک شده‌اند و دیگر سطحی فراتر از آن برای پیشرفت وجود ندارد. از طرفی تمام موتورهای احتراق‌داخلی و احتراق خارجی نیازمند سوختی هستند تا با استفاده از آن نیروی لازم را برای به‌حرکت در آوردن وسیله‌نقلیه فراهم کنند. سوخت‌های مصرفی موتورهای احتراق‌داخلی و خارجی از نوع فسیلی هستند که پیش‌بینی می‌شود تا کمتر از 50 سال دیگر می‌توان از این نوع سوخت‌ها استفاده کرد. از سوی دیگر هرساله دمای کره زمین به‌واسطه تولید گازهای گلخانه‌ای که از اگزوز خودروهای سوخت فسیلی تولید می‌شود، افزایش می‌یابد. این امر سبب گرم‌تر شدن کره زمین و از بین رفتن محیط‌زیست می‌شود. بر این اساس اتحادیه‌اروپا قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای کاهش آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها تدوین کرده که کمپانی‌های خودروساز باید از این قوانین تبعیت کنند. باتوجه به این مساله که هرساله قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای انواع وسیله‌نقلیه با موتور احتراق داخلی تدوین می‌شود، خودروسازان برای رسیدن به‌هدف کاهش آلاینده‌ها، از نیروی الکتریکی در خودروها استفاده می‌کنند. می‌توان گفت تنها نیرویی که کمترین میزان آلاینده و آلودگی زیست‌محیطی را ایجاد می‌کند، نیروی الکتریکی است. بر این اساس، تمام خودروسازان از سال 2005 میلادی به‌بعد با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بخش استفاده از نیروی الکتریکی، سعی در گسترش سبد محصولات پاک برقی خود دارند. در این مسیر، در گام نخست خودروهای هیبرید و بعد از آن مدل‌های هیبرید متوسط و درنهایت خودروهای تمام‌برقی در دستور تولید خودروسازان بزرگ قرار گرفت. این سیاست سبب شده است میزان تولید آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروها تا حد بسیار زیادی در کلانشهرهای مهم جهان کاهش یابد. اما درپاسخ به‌بخش دوم سوال شما باید گفت بسیاری از خودروسازان مطرح جهان برای کنترل و کاهش آلودگی‌های تولیدشده توسط پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی اقداماتی را انجام داده‌اند؛ اما استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، در حد نسبتا کمی در کاهش این آلاینده‌ها اثرگذار بوده است. بنابراین خودروسازان مطرح هریک با استفاده از نیروی الکتریکی، سعی در تولید خودروهای هیبرید یا ملاید هیبرید (هیبرید متوسط) داشته‌اند تا بتوانند آلاینده‌های تولیدشده توسط خودروها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. به‌عنوان مثال بیش از یک سال است اسپرت‌سازانی مانند لامبورگینی و فراری به‌کمک نیروی الکتریکی درصدد تولید سوپراسپرت‌های قدرتمند اما هیبرید برآمده‌اند. علت این مساله نیز کاهش آلودگی و در مقابل افزایش چشمگیر توان و گشتاور موتور است. زیرا این نکته را نباید فراموش کرد که پیشرانه‌های احتراق‌داخلی تا حد مشخصی می‌توانند توان و گشتاور تولید کنند. اگر توان و گشتاوری فراتر از استانداردها از پیشرانه‌های احتراق‌داخلی دریافت شود، این موضوع منجر به‌افزایش خرابی و استهلاک در آن‌ها می‌شود. از ویژگی‌های موتورهای الکتریکی، عدم‌ایجاد استهلاک و درنهایت افزایش توان و گشتاور موتور است. موتورهای الکتریکی این قابلیت را دارند که توان و گشتاور بالایی را به‌ارمغان آورند و به‌راحتی هم با موتورهای احتراق‌داخلی هماهنگ می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

آخرین اخبار