ب‌ام‌و

ب‌ام‌و گزارش کرد حاشیه‌سود بالاتری را در کلاس خودروهای سواری ثبت کرده است.

ژرمن‌ها می‌گویند حاشیه‌سود ۱۲.۱ درصدی آن‌ها در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری میلادی رشد قابل‌توجهی را نسبت به‌حاشیه سود ۸.۹ درصدی مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. ب‌ام‌و از قیمت‌گذاری پایدار و نسبتا بالای خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده نهایت استفاده را می‌برد.

این خودروساز البته می‌گوید درآمدهای حاصل از اعمال مالیاتی آن از ۱۲.۲ میلیاردیورو سال قبل به ۵.۱ میلیاردیورو کاهش ‌یافته که دلیل آن تقویت کامل جوینت‌ونچر کاملش در چین یعنی ب‌ام‌و برلیانس اتوموتیو است. ژرمن‌ها همچنین چشم‌انداز آینده خود را به‌خاطر هزینه‌های بالای تولید و رقابت تغییر نداده‌اند.

نیکولاس پیتر، مدیرمالی ارشد ب‌ام‌و با انتشار بیانیه‌ای گفته است: «وضعیت ژئوپولیتیکال و اقتصادی هنوز غیرقابل‌ پیش‌بینی و در تنش هستند. تورم و نرخ بهره در بازارهای کلیدی نیز بالا بوده و همین موضوع درباره قیمت مواد خام نیز صدق می‌کند.» فروش این خودروساز آلمانی در اروپا و چین به‌ترتیب ۱.۹ و ۶.۶ درصد کاهش یافته که دلیل آن را می‌توان تورم و عوارض ناشی از همه‌گیری کرونا دانست. البته خود ب‌ام‌و می‌گوید در ماه‌های آینده روند مثبت فروش محصولاتش تاثیر خود را نشان خواهد داد.

همچنین ب‌ام‌و انتظار دارد در اروپا، آمریکا و چین با رشد فروش مواجه شود.

برندهای لوکس ثابت کرده‌اند در موقعیت‌های افت تقاضا، تورم مستمر و هزینه‌های بالای مواد خام مقاوم‌تر هستند. اگرچه شرایط تامین قطعات وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد اما ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز، فولکس‌واگن و باقی خودروسازان هنوز هم با سیل سفارش‌های دریافت‌نشده روبرو هستند. ب‌ام‌و نیز همانند رقیب خود مرسدس‌بنز سرمایه زیادی را صرف توسعه و بازاریابی محصولات گران‌تر کرده تا به‌این ترتیب بتواند تمرکز بالایی روی خودروهای برقی داشته باشد.

خودروساز مورد بحث رشد فروش قابل‌ توجهی را برای مدل‌های پرفورمنس M ثبت کرده؛ درحالی ‌که فروش محصولات کامپکت مینی کاهش یافته است. البته فروش خودروهای فوق لوکس رولزرویس نیز افزایش یافته است. با بهبود روند تولید و افزایش عرضه به‌بازار خودروسازان با فشارهای فزاینده کاهش قیمت‌ها روبرو می‌شوند.

تسلا هم با جنگ قیمتی خود به‌این فشارها دامن زده است. دنیل روسکا، کارشناس شرکت تحقیقاتی برنشتین می‌گوید شاید خریداران این سوال را داشته باشند که چرا ب‌ام‌و چشم‌انداز خود در زمینه حاشیه سود به‌دست آمده را بهبود نبخشیده است؟ او در این زمینه می‌گوید: «ب‌ام‌و همیشه به‌خاطر پیش‌بینی‌های بسیار محافظه‌کارانه شناخته می‌شود. سوال اصلی بسیاری از سرمایه‌گذاران این است که آیا تخمین‌ها از حاشیه‌سود و درآمد شرکت در ادامه سال باید بهبود یابد یا خیر؟»

مرسدس‌بنز هفته قبل توانست عملکرد مالی بهتری نسبت به‌تخمین‌ها داشته باشد. این برند می‌گوید انتظار حاشیه‌سود بالاتری را برای پایان سال دارد و میزان ۱۲ تا ۱۴ درصد را اعلام کرده؛ هرچند در ادامه افزوده که این رقم را افزایش نخواهد داد. کسب‌وکار مالی و لیزینگ ب‌ام‌و نیز تحت‌تاثیر نرخ بهره بالا و افزایش قیمت‌ها قرار گرفته و حجم آن ۱۴ درصد و درآمدهایش نیز ۶.۲ درصد کاهش یافته است.

این خودروساز برتر آلمانی با افزایش سود سه‌ماهه سوم پیش‌بینی‌ها را شکست؛ زیرا قیمت‌های بالاتر خودرو کاهش حجم فروش ناشی از مشکلات زنجیره‌تامین، از جمله کمبود تراشه‌های نیمه‌هادی را که تولید خودروسازان را درسطح جهانی کاهش داده است، جبران کرد. نیکلاس پیتر، مدیر امور مالی ب‌ام‌و عنوان کرد که انتظار دارد حرکت مثبت اخیر تا سال آینده ادامه یابد. او گفت اگرچه فروش سال ۲۰۲۲ کمی کمتر از سال ۲۰۲۱ خواهد بود، اما فروش خودروهای تمام‌الکتریکی باید دو برابر شود.

اما او اضافه کرد که افزایش تورم و نرخ‌های بهره احتمالا بر سفارشات تاثیر می‌گذارد. پیتر در یک کنفرانس تلفنی به‌خبرنگاران گفت: «این سبب بدتر شدن شرایط برای مصرف‌کنندگان می‌شود که بر رفتار آن‌ها در ماه‌های آینده تاثیر می‌گذارد.» او گفت که چشم‌انداز اقتصادی سال آینده برای ایالات‌متحده و چین بهتر از اروپاست که می‌تواند به‌جبران تاثیر رکود احتمالی کمک کند.

بر اساس گزارش Refinitiv، درآمد سه‌ماهه سوم ب‌ام‌و با جهش ۳۵.۳ درصدی به ۳۷.۱۸ میلیاردیورو (۳۶.۴۹ میلیارددلار) رسید که بالاتر از میانگین پیش‌بینی تحلیلگران ۳۵.۳۲ میلیاردیورویی بود. این خودروساز مستقر در مونیخ، ۴.۱ میلیارد یورو سود قبل از مالیات کسب کرد که بالاتر از پیش‌بینی ۳.۴ میلیارد یورو بود و حاشیه‌سود عملیاتی خودرو در تمام سال خود را ۷ تا ۹ درصد حفظ کرد.

براساس گزارش «رویترز» خودروساز شماره سه جهان، استلانتیس نیز از افزایش شدید درآمدهای سه‌ماهه سوم خبر داد. ب‌ام‌و اعلام کرد هزینه‌های تحقیق و توسعه آن در ۹ ماهه سال به ۴.۹ میلیارد یورو رسیده که ۱۲.۶ درصد نسبت به‌سال قبل افزایش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =