کد خبر: 244581
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
پمپ‌بنزین‌

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز "سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲" روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « وضعیت ناترازی بنزین » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چند روز قبل، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در خصوص وضعیت ناترازی بنزین و احتمال واردات گفت: «با کنترل شرایط فعلا توانستیم عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم. البته در برخی فصول که مصرف افزایش پیدا می‌کند، از مسیر سوآپ ناهمنام فرآورده استفاده می‌کنیم.» اما به جز واردات بنزین که عملا یک راه‌حل موقت است و ساخت پالایشگاه‌های جدید که امری زمان بر و پرهزینه است، راهکارهای دیگری هم برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین وجود دارد که البته عملی کردن آنها نیاز به عزم مسئولان و برنامه‌ریزی‌های دقیق و جدی دارد. در ادامه به چند مورد از این راهکارها اشاره می شود:

1- مسئولان می‌گویند در زمینه خودروهای سنگین، یک میلیون ناوگان دیزلی در کشور وجود دارد که سن ۶۸ درصد آنها بیش از ۲۰ سال است. این در حالی است که استانداردهای جهانی برای سن فرسودگی این خودروها، هشت تا ۱۰ سال بوده و فرسودگی، مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. مصرف گازوئیل در بخش حمل‌ونقل ۶۰ میلیون لیتر است و اگر مدیریت مصرف انجام شود، در این زمینه بین هفت تا ۱۲ میلیون لیتر صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد.

2- کارشناسان در زمینه اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده موجود در کشور می‌گویند مهم‌ترین مزیت اسقاط این خودروها، کاهش مصرف سوخت است. به ازای اسقاط 400 هزار دستگاه خودرو، حدود 500میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی می‌شود که همین امر منجر به حفظ ذخایر ارزی به واسطه وارد نکردن بنزین خواهد شد.

3- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بالا بودن مصرف بنزین در خودروهای تولیدی می گوید ‌اگر ۳۰درصد مصرف بنزین در خودروها کاهش یابد، نه تنها مشکلات این بخش حل می‌شوند، بلکه صادرکننده بنزین خواهیم بود! این مقام مسئول به درستی بیان می‌کند در حوزه تولید انرژی متولی وجود دارد، اما متولی واحد و متمرکزی برای کنترل کاهش شدت مصرف انرژی وجود ندارد. وی همچنین تاکید می‌کند وزارتخانه‌های نفت و نیرو نمی‌توانند این مسئولیت را برعهده بگیرند، زیرا با شرح وظایف آنها در تناقض است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز می‌گوید پیشنهاد مشخص مجلسی‌ها برای حل مشکل بالا بودن مصرف انرژی در ایران، آن است که بخش‌های پراکنده ذیربط مصرف انرژی تجمیع و ادغام شوند و در یک مرکز زیرنظر ریاست‌جمهوری فعالیت کنند. وی راه‌اندازی این مرکز را به اندازه‌ای لازم می‌بیند که می گوید در صورتی که دولت در این زمینه اقدام نکند، مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، نسبت به ایجاد این معاونت اقدام خواهد کرد. معاونتی که به‌نظر می‌رسد باید هرچه زودتر شکل بگیرد تا بتواند به طور دقیق و مشخص برای رسیدن به راهکارهای کاهش مصرف انرژی و به‌خصوص سوخت در کشور، تصمیم‌های مهم و سرنوشت‌ساز اتخاذ کند.

در پایان باید به این نکته مهم توجه داشت که رشد قابل‌توجه مصرف بنزین در سال گذشته باعث شد تمام پیش‌بینی‌ها با چالش مواجه شود. بر همین اساس، به نظر می‌رسد جهش مصرف بنزین در سال جاری نیز اتفاق بیفتد و با در نظر گرفتن انحرافات سال گذشته در برآوردها، میانگین مصرف بنزین در سال جاری، بین 107.8 تا 121.3 میلیون لیتر در روز پیش‌بینی می‌شود حاکی از کسری 9.4 تا 22.9 میلیون لیتری در روز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =