بازار خودرو

در شرایطی که ترمز کاهش قیمت خودروهای داخلی در نخستین روز کاری هفته کشیده شد و این خودروها بعد از چند هفته در بازار آزاد روند صعودی را تجربه کردند، اما در مورد مدل‌های چینی و خارجی همچنان شاهد ریزش بها در بازار آزاد بودیم.

از طرفی انتشار خبر قطعی شدن و تصویب واردات خودروهای کارکرده توسط یکی از نمایندگان مجلس در روز گذشته، سر و صدای زیادی به‌راه انداخت و به‌خودی خود سبب شد خودروهای خارجی ریزش بهایی تا ۵۰۰ میلیون‌تومان را تجربه کنند. این کاهش قیمت درحالی اتفاق افتاد که روز گذشته جلال رشیدی کوچی، نماینده دوره یازدهم مجلس شورای‌اسلامی و نماینده مردم مرودشت استان فارس با انتشار ویدئویی، از رأی‌گیری لایحه واردات خودروهای کارکرده در صحن علنی مجلس شورای‌اسلامی در هفته دوم خرداد خبر داد.

او با اشاره به‌مناظره انجام‌شده در رسانه ملی، از خبر خوب درباره واردات خودروهای کارکرده پرده برداشت و اعلام کرد که در هفته آینده مصوبه واردات این خودروها تصویب خواهد شد.

همین مساله سبب شد بازار خودروهای خارجی افت قیمت نسبتا خوبی را تجربه کند. از طرفی افزایش قیمت خودروهای داخلی بدون هیچ منطقی به‌یک‌باره جریان بازار را تغییر داد.

این اتفاق درحالی رخ داد که روز گذشته، خبرهایی از حذف روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند خودرو منتشر شد.

شورای‌رقابت در آخرین مصوبه خود بند ۷ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای‌رقابت (تنظیم بازار خودروهای سواری) مورخ ۱۱ بهمن سال ۱۴۰۱ مبنی بر «عرضه‌کننده خودرو موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به‌مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو را اتخاذ و اجرا کند» حذف کرد.

اتفاقی که انتظار می‌رفت به‌دلیل نبود خودرو در رهن و فروش راحت‌تر خودروهای ثبت‌نامی، سبب کاهش قیمت انواع خودرو شود؛ اما بازار به این خبر واکنش عکس نشان داد و روند کاهش بها در بازار خودرو متوقف شد.

اتفاقی که در چند هفته اخیر شاهد آن نبودیم و در بازار، به‌طور مطلق شاهد ریزش قیمت‌ها بودیم. از طرف دیگر، خودروهای چینی نیز در برخی مدل‌ها افزایش قیمت و در اغلب خودروها ریزش بها را تجربه کردند.

محصولات مدیران‌خودرو با ثبات‌ترین خودروهای بازار

روز گذشته که اغلب خودروهای داخلی و چینی نوسان قیمت را تجربه کردند، محصولات مدیران‌خودرو با ثبات‌ترین خودروها در بازار آزاد بودند. جایی که خودروهایی مانند تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲)، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲)، فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) و فونیکس تیگو ۸ پرومکس (۱۴۰۲) در برابر نوسان قیمت مقاومت کرده و بدون تغییر بها در بازار آزاد به‌کار خود ادامه دادند.

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۲۵ میلیون‌تومانی و کاهش قیمت یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۵ میلیون‌تومان و دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۸ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. از طرفی پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۸ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۹۴ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۱۰ و ۲۰ میلیون‌تومانی و ریزش بهای ۲۰ و ۳۰ میلیون‌تومان برخی خودروها بودیم. جایی که بهای جک S۳ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۹۱۰ میلیون‌تومان‌ رسید.

از طرفی هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۷۰ میلیون‌تومان و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم.

جایی که ارزش پژو ۲۰۰۸ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسید.

درعین حال خودروهای خارجی لوکس افت بهای ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون‌تومان را تجربه کردند. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۵۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، مرسدس‌بنز E۲۰۰ (چهارکلید) با ۴۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =