کامیون‌ های بنز با «خلبان بزرگراه»

راننده پس از فعال‌شدن سیستم خودران می‌تواند صندلی خود را تا ۴۵ درجه بچرخاند تا بتواند کارهای دیگری را انجام دهد یا استراحت کند

باتوجه به تمایل جهانی برای کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای، سیستم‌های خودران و دستیار راننده به خودروهای تجاری ورود کرده‌اند. سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده می‌توانند پیش از هرگونه اتفاق، هشدار دهند و در صورت عدم پاسخگویی راننده از ادامه روند جلوگیری کنند. بنابراین دور از انتظار نیست که این سیستم‌ها به فناوری‌های موردنیاز برای خودروهای خودران تبدیل شده و رفته‌رفته تکامل یافته و وارد صنعت حمل‌ونقل و خودروهای تجاری شوند؛ خودروهایی که در مقایسه با مدل‌های سبک و سواری، در صورت وقوع تصادفات جاده‌ای، تلفات و خسارات بیشتری را به‌بار می‌آورند. بنابراین در سال‌های اخیر تجاری‌سازان بزرگ جهانی به دنبال توسعه تکنولوژی‌های مرتبط با فناوری‌های خودران بوده‌اند. در این میان شاید بتوان دایملر را پیشروترین تولیدکننده در این میان دانست که فناوری‌های بسیاری را به محصولات خود وارد کرده و قرار است تا سال ۲۰۲۵ آینده‌ متفاوتی را برای این محصولات رقم بزند.

تجهیز یک بنز آکتروس به سیستم «خلبان بزرگراه»

سال گذشته دایملر نشان داد چگونه می‌تواند فناوری‌های خودران و دستیار راننده را در کامیون‌های آینده مرسدس‌بنز ۲۰۲۵ توسعه دهد. به همین منظور سیستم‌های خود را برای نخستین‌بار روی یک خودرو در نمایشگاه بین‌المللی Actros ۱۸۴۵ خودروهای تجاری IAA در هانوفر در ماه سپتامبر رونمایی شد.

این خودرو بر اساس یک مرسدس‌بنز با قدرت ۴۴۲ اسب بخار (۳۳۰ کیلووات) ۲۰۱۴، مجهز به گیربکس ۱۲سرعته خودکار PowerShift۳ مرسدس‌بنز رونمایی شد.

این کشنده به یک تریلر آیرودینامیک بهینه‌سازی‌شده این شرکت متصل شده بود. این نیمه‌تریلر که در نمایشگاه IAA دو سال پیش نمایش داده شد، بیشتر توسعه یافته بود تا تغییرات مجاز در اتحادیه اروپا را برای بهبود آیرودینامیک و ایمنی ایجاد کند.

برای فعال کردن رانندگی خودکار، این وسیله نقلیه به طیف وسیعی از سیستم‌های دوربین و رادار مجهز شده است که مرسدس‌بنز آن را Highway Pilot نامیده است.

نصب دوربین‌ها و رادارهای کمکی برای شناسایی محیط اطراف

یک دوربین استریو در پشت شیشه جلو تعبیه شده است، در موقعیتی که Actros یک دوربین استاندارد را در صورت نصب سیستم اختیاری Lane Keeping Assist حمل می‌کند. دوربین فضایی تا ۱۰۰ متر جلوتر از کامیون‌ (۳۲۸ فوت) جلوتر را نشان می‌دهد و مسیر را با یک چرخش ۴۵درجه به سمت افقی و ۲۷درجه به سمت عمودی اسکن می‌کند.

کامیون‌ های بنز با «خلبان بزرگراه» می‌آیند

این دوربین برای شناسایی خطوط تک و دو لاین، عابران پیاده، اجسام متحرک و ثابت، سایر اشیای موجود در ناحیه اسکن‌شده و وضعیت سطح جاده برنامه‌ریزی شده است.

مرسدس‌بنز ادعا می‌کند دوربین هر چیزی را که با پس زمینه متضاد است، تشخیص می‌دهد و بنابراین می‌تواند فاصله‌ها را دقیقا اندازه‌گیری کند. این دوربین برای ثبت اطلاعات علائم راهنمایی‌ورانندگی نیز برنامه‌ریزی شده است. علامت‌گذاری خطوط به‌گونه‌ای تشخیص داده می‌شود که وسیله‌نقلیه می‌تواند هنگام رانندگی مستقل در خط نگه داشته شود.

Highway Pilot از یک دوربین استریو و رادار برای ترسیم محیط اطراف استفاده می‌کند و می‌تواند با وسایل نقلیه و زیرساخت‌های اطراف ارتباط برقرار کند. علاوه‌بر دوربین نصب‌شده در جلو، حسگرهای راداری نصب‌شده در کناره‌های کامیون، سطح جاده را در دو طرف خودرو کنترل می‌کنند. این حسگرها جلوتر از محور عقب کشنده در هر طرف نصب می‌شوند و برد آن‌ها ۶۰متر (۱۹۷ فوت) است و می‌توانند با زاویه ۱۷۰درجه اسکن را انجام دهند.

کامیون‌ های بنز با «خلبان بزرگراه» می‌آیند

نقشه‌راه دیجیتالی برای تشخیص خطوط و مرز جاده

دوربین و حسگرهای رادار شبکه‌ای شده‌اند تا نمای مستمری از ناحیه اطراف کامیون ارائه دهند. یک نقشه‌راه دیجیتالی سه‌بعدی نیز در شبکه گنجانده شده است که برای سیستم کنترل پیش‌بینی پیشرانه Actros استفاده می‌شود. داده‌ها توسط یک پردازنده چندهسته‌ای تجزیه و تحلیل می‌شوند. مرسدس‌بنز ادعا می‌کند که این سیستم می‌تواند لبه‌های جاده را با توجه به ویژگی‌های کنار جاده مثلا ریل‌های محافظ یا پوشش گیاهی و از طریق خطوط نشانگر و مسیر سطح تشخیص دهد. این سیستم از حالت استراحت تا حداکثر سرعت ۸۰کیلومتر در ساعت (۵۰ مایل) فعال است.

استفاده «خلبان بزرگراه» برای بازگشایی مسیر خودروهای امدادی

کامیون‌ های بنز با «خلبان بزرگراه» می‌آیند

سیستم «خلبان بزرگراه» همچنین می‌تواند برای مدت کوتاهی وسیله نقلیه را حرکت دهد تا راه را برای نزدیک شدن به وسایل نقلیه اضطراری باز کند. این سیستم از بسیاری از فناوری‌های موجود مانند دستیار حفظ بین خطوط، کروزکنترل فعال، مرسدس‌استاپ و کمک حرکت برای کارکردن کامیون در صف ترافیک و سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار استفاده می‌کند.

امکان اتصال سیستم بنز به سایر خودروهای اطراف و انتقال اطلاعات

مرسدس‌بنز Highway Pilot را برای استفاده در شبکه‌های خودرو به خودرو (V۲V) و خودرو به زیرساخت (V۲I) طراحی کرده است. این قابلیت به این معنی است که هر وسیله‌نقلیه مجهز به خلبان بزرگراه در آینده نزدیک به‌طور مداوم اطلاعات را در قالب یک پیام آگاهی شرکتی (CAM) به محیط اطراف خود ارسال می‌کند که شامل موقعیت خودرو، مدل، ابعاد، جهت حرکت و سرعت و مانورهای شتاب و ترمز و شعاع هر خودرو می‌شود.

کامیون‌ های بنز با «خلبان بزرگراه» می‌آیند

فرکانس انتقال اطلاعات بین یک پیام در ثانیه در سرعت کروز تا ۱۰ پیام در ثانیه متغیر است. داده‌های دریافتی بین یک تا ۱۰ بار در ثانیه پردازش و به محیط اطراف خودرو ارسال می‌شود. پس از توافق بین کنسرسیومی از سازندگان خودرو، تامین‌کنندگان، سازمان‌های عمومی و موسسات تحقیقاتی، ارتباطات بین خودروها نیز استاندارد خواهد شد.

برد انتقال CAM در هر شرایط آب‌وهوایی حدود ۵۰۰متر (۱۶۴۰ فوت) خواهد بود. این به وسایل نقلیه امکان می‌دهد به‌طور خودکار به حرکت وسایل نقلیه دیگر واکنش نشان دهند، مانند زمانی که وسیله نقلیه به بزرگراه می‌پیوندد.

بازخوانی شرایط جاده با استفاده از سیستم CAM

CAM همچنین می‌تواند با پیام‌های ثانویه یا اطلاع‌رسانی غیرمتمرکز محیطی (DEN) پوشانده شود. این پیام‌ها در مورد رویدادهای غیرعادی هشدار می‌دهند که می‌تواند شامل ترمز اضطراری، فعال شدن چراغ‌های هشدار خطر یا فعال شدن چراغ‌های مه‌شکن باشد.

کامیون‌ های بنز با «خلبان بزرگراه» می‌آیند

انتقال داده V۲I به این معنی است که اطلاعات همچنین به گیرندگانی مانند مراکز کنترل ترافیک ارسال می‌شود و داده‌های مربوط به مواردی مانند تعمیرات جاده نیز می‌تواند از این طریق منتقل شود. این سیستم باید توسط راننده فعال شود و همان‌طور که از نام آن پیداست برای استفاده در بزرگراه‌ها طراحی شده است.

امکان استراحت راننده با فعال شدن سیستم خودران

پس از فعال‌شدن سیستم خودران راننده می‌تواند صندلی خود را تا ۴۵درجه بچرخاند تا بتواند کارهای دیگری را انجام دهد یا استراحت کند. مرسدس یک محیط راننده جدید طراحی کرده است که شبیه یک ایستگاه کاری اداری باشد. در اینجا، راننده می‌تواند از رایانه قابل جابه‌جایی استفاده کند. از طریق این سیستم، اطلاعاتی در مورد مقصد و همچنین آنچه در اطراف کامیون می‌گذرد ارائه می‌شود.

کامیون‌ های بنز با «خلبان بزرگراه» می‌آیند

برای مثال، «خلبان بزرگراه» می‌تواند وسیله نقلیه را به طور مستقل حرکت دهد تا اجازه عبور یک وسیله نقلیه اضطراری را بدهد. از آنجاکه راننده همیشه باید بتواند کنترل خودرو را دوباره در دست بگیرد، کابین توسط دو دوربین و یک سنسور در صندلی راننده نظارت می‌شود. قبل از اینکه سیستم خاموش شود و راننده کنترل را از سر بگیرد، به راننده هشدار صوتی و تصویری داده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =