سیدامیر احمدی ، دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور

سیدامیر احمدی * دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور

به‌رغم اینکه طبق ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو قرار بود به ازای واریز ۱/۵ درصد مبلغ خودرو به صندوق تحقیق و توسعه وزارت صمت، آیین‌نامه‌ای برای اجرای طرح‌های نوسازی ازسوی این وزارتخانه تدوین شود اما این موضوع تاکنون اجرایی نشده است.

پس از اعلام مرحله‌دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در سامانه یکپارچه فروش خودرو و همچنین راه‌اندازی سامانه ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اطلاعات تعدادی از مالکان خودروهای فرسوده که در طرح جایگزینی قبلی شرکت کرده بودند، پایش شده‌اند و اطلاعات متقاضیان اسقاط خودرو در سامانه سازمان راهداری به سامانه جدید انتقال یافته است.

ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده همواره در تلاش برای رفع نواقص سامانه قبلی و ارائه خدمات به متقاضیان بوده و خوشبختانه با پیگیری و اقدام جهادی این ستاد طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سرعت بیشتری نسبت‌به قبل پیدا کرده و تنها چالش مراکز اسقاط بازدیدهای پلیس راهور برای تاییدیه نهایی اسقاط خودروهای فرسوده است.

گواهی اسقاط به میزان نیاز در مراکز موجود است اما به‌رغم مشقتی که مراکز برای تولید گواهی اسقاط به دوش می‌کشند، وزارت صمت تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت را ملزم‌به واریز ۱،۵درصد از مبلغ خودرو و موتورسیکلت به صندوق تحقیق و توسعه این وزارتخانه کرده این در حالی است که طبق قانون تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در صورت نبود گواهی اسقاط ملزم به واریز مبلع تعیین‌شده به صندوق وزارت صمت هستند و در واقع امتناع از اجرای این قانون فعالیت مراکز اسقاط را با رکود مواجه کرده است.

طی پنج ماه گذشته ۳۵هزار میلیارد تومان ازسوی تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت به صندوق وزارت صمت واریز شده است. طبق ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مقرر شد وزارت صمت ظرف مدت قانونی دوماهه به ازای مبالغی که از ۱۰‌بهمن‌ماه سال گذشته برای اسقاط خودروها به صندوق تحقیق و توسعه وزارت صنعت واریز می‌شود، آیین‌نامه‌ای را در راستای اجرای طرح‌های نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده تدوین کند اما متاسفانه بعد از گذشت ۵ماه هنوز طرحی در این زمینه ارائه نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =