michelin plr

گاه شرکت‌هایی که کار آن‌ها به صنعت‌خودرو ارتباطی ندارد خودروهای جذابی می‌سازند و برای مدت‌ها در ذهن ماندگار می‌شوند. در این نوشتار به‌برخی از جذاب‌ترین خودروهای شرکت‌های متفرقه اشاره شده است.

گاه شرکت‌هایی که کار آن‌ها به صنعت‌خودرو ارتباطی ندارد خودروهای جذابی می‌سازند و برای مدت‌ها در ذهن ماندگار می‌شوند. در این نوشتار به‌برخی از جذاب‌ترین خودروهای شرکت‌های متفرقه اشاره شده است. از خیاطی گرفته تا تولید اسلحه، تلویزیون و هواپیما، کمپانی‌هایی وجود دارند که قبل از ورود به عرصه خودروسازی محصولات متنوعی ساخته‌اند. اگرچه برخی از خودروسازان در طول چند دهه گذشته کاملا شناخته شده‌اند؛ اما برخی نیز از یادها رفته‌اند.

در ادامه می‌خواهیم به‌خودروهایی از شرکت‌هایی همچون سونی، زیمنس و حتی کلاشنیکف اشاره کنیم؛ کمپانی‌هایی که کار اصلی آن‌ها چیز دیگری بوده است.

سونی ویژن S

سونی در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۰ از کانسپت جذابی برای رقابت با تسلا که ویژن S نام داشت، رونمایی کرد. این شرکت اعلام کرد برنامه‌ای برای تولید کانسپت یادشده ندارد؛ اما همین چند ماه پیش بود که در همان رویداد CES از ویژن S 02 به‌عنوان شاسی‌بلندی جدید که بر پایه نسخه سدان S تولید شده است، رونمایی کرد.

این قدبلند 7 ‌نفره از دو پیشرانه برقی که هریک ۲۶۸ اسب‌بخار قدرت دارند، استفاده می‌کند. سونی می‌گوید به‌دنبال بررسی شرایط ورود به‌بازار خودروهای برقی است و البته در این وادی تنها نیست؛ چراکه سامسونگ نیز از دهه ۹۰ میلادی و قبل از فروخته شدن به‌رنو مشغول تولید خودرو بوده است.

استینوی دایملر

در سال ۱۸۸۸ ویلیام استینوی اهل نیویورک که به‌کار تولید پیانو مشغول بود، شرکت دایملر موتور را با مجوز نام گوتلیب دایملر ثبت کرد. سه سال پس از آن بود که خودرویی که می‌شناسیم متولد شد و دایملر به‌نخستین خودروساز اروپایی در آمریکا تبدیل شد. استینوی در سال ۱۸۹۶ و قبل از آن‌که بتواند خودرویی بسازد، از دنیا رفت و سهامش در دایملر به‌ جنرال‌الکتریک فروخته شد. در سال ۱۹۰۴ بود که نخستین مرسدس آمریکایی سرانجام تولید شد و درواقع نسخه‌ای از مرسدس با ۴۵ اسب‌بخار بود که تا سال ۱۹۰۷ در خط‌تولید قرار داشت.

اوت اسپن مینی

اوت اسپن شرکتی در آفریقای جنوبی است که به‌کار تولید و فروش پرتقال می‌پردازد. در اوایل دهه ۷۰ میلادی بود که اوت اسپن به‌شرکت برایان تویتس در ساسکس سفارش تولید خودرویی تبلیغاتی برای اروپا را دارد. این خودرو که بر اساس یک مینی تولید شده بود، بسیار شبیه پرتقال بود و از بافتی شبیه آن سود می‌برد. از میان ۶ مدل تولیدی هنوز ۳ نمونه آن باقی مانده‌اند. وقتی وارد کابین این خودرو شوید، فضای فانتزی‌مانند نوجوانان دهه ۷۰ میلادی را مشاهده خواهید کرد. هیچ‌کدام از شیشه‌های اوت اسپن مینی باز نمی‌شوند و به‌همین خاطر دمای داخل آن می‌تواند به‌شدت بالا برود.

بوئینگ پورشه

در سال ۲۰۱۹ بوئینگ و پورشه اعلام کردند برای تولید یک کانسپت خودرو پرنده برقی با یکدیگر همکاری خواهند کرد و این امر نیز رخ داد. البته هیچ‌یک از طرفین توافق اعلام نکردند چنین کانسپتی چه‌زمانی می‌تواند از روی زمین بلند شود، اما تحقیقات پورشه در سال ۲۰۱۸ نشان داده بود بازار حمل‌ونقل هوایی شهری شاید از سال ۲۰۲۵ شروع به‌کار کند و رقبای زیادی در این زمینه حضور داشته باشند.

وویسین C5

گابریل وویسین (۱۸۸۰ تا ۱۹۷۳) قبل از آن‌که خودرویی بسازد به‌خاطر اهداف هوانوردی خود شناخته می‌شد. این پیشتاز هوانوردی فرانسوی نخستین هواپیمای سرنشین‌دار را تولید کرد و اولین تولیدکننده انبوه هواپیما در دنیا نیز به‌شمار می‌رود؛ اما پایان جنگ جهانی اول به‌معنی افت شدید تقاضا برای هواپیماها بود و به‌همین خاطر وویسین شروع به‌تولید دوچرخه‌های برقی و سپس خودرویی دونفره کرد. خودرو مورد بحث که توسط آندره سیتروئن طراحی شده بود در سال ۱۹۱۹ و با نام M1 ساخته شد؛ اما مدلی که در تصویر دیده می‌شود C5 نام دارد که بین سال‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۸ ساخته شد و حداکثر سرعتش به ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. خودروهای وویسین جزو لوکس‌ترین محصولات زمان خود بودند و حالا نیز قیمت بسیار بالایی دارند.

زیمنس الکتریک ویکتوریا

زیمنس که به‌خاطر اختراعاتی همچون تلگراف در سال‌های ۱۸۴۰ میلادی مشهور شد و امروز نیز سازنده تجهیزات پزشکی و تکنولوژی است، در سال ۱۹۰۵ خودرویی برقی ساخته بود. الکتریک ویکتوریا با سقف سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت و شعاع حرکتی ۶۰ کیلومتری جزو محصولات نادر این شرکت محسوب می‌شود. الکتریک ویکتوریا با سه نوع بدنه کانورتیبل چهارنفره، وانت پیکاپ و ون تولید شد؛ هرچند در کل حدود ۵۰ دستگاه از آن به‌دست مشتریان رسید. زیمنس در سال ۲۰۱۰ کپی عملکردی از همان خودرو را تولید کرد؛ اما متاسفانه این محصول در آلمان دچار حادثه شد و مسئول پروژه جان خود را از دست داد.

روبو ریس با پردازنده انویدیا

این خودرو مسابقه‌ای بدون راننده از چیپ تولید شده و توسط غول پردازنده‌های گرافیکی یعنی انویدیا هدایت می‌شود. هر روبو ریس از ۱۰ تیم با خودروهای مشابه که به‌ چیپ‌درایو PX2 انویدیا مجهز هستند تشکیل می‌شود و به‌جای تمرکز روی مهارت و تنظیمات، رقابتی بین برتری نرم‌افزاری تیم‌هاست.

گوگل فایرفلای

ویمو شاخه خودرویی گوگل محسوب می‌شود و از سال ۲۰۰۹ مشغول توسعه سیستم‌های خودران بوده است. محصول مشهور این شرکت فایرفلای است که خودرو بدون راننده جالب فاقد فرمان و پدال‌ بوده و در اطراف مقر اصلی گوگل به‌وفور دیده شده است. البته سال ۲۰۱۹ این پروژه لغو شد؛ هرچند ویمو همچنان به‌توسعه تکنولوژی خودران با استفاده از خودروهای دیگر خودروسازان ادامه می‌دهد.

میشلن PLR

در دهه ۷۰ میلادی میشلن پروتوتایپی را برای تست لاستیک‌های خود تولید کرد. این خودرو که بر اساس سیتروئن DS شکل گرفته از دو پیشرانه بلوک بزرگ شورولت استفاده می‌کرد و جالب‌ترین ویژگی‌اش نیز وجود ۱۰ چرخ بود. PLR ابعادی در حد و اندازه یک کامیون داشت و وزنش ۹۵۰۰ کیلوگرم بود. سرعت خودرو برای تست لاستیک مورد بحث به‌حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =