نفت سپاهان

در مجمع عمومی عادی سال مالی ۱۴۰۱ شرکت نفت سپاهان که ۱۷تیرماه با حضور ۸۸درصدی سهامداران حقوقی و حقیقی برگزار شد، سود خالص شرکت نفت سپاهان به رقم بی‌سابقه ۴.۱۱۲ میلیارد تومان رسید که نسبت‌به سال مالی قبل از آن بیانگر رشد ۳۲درصدی (سود خالص شرکت اصلی ۳۴ درصد) است که بالاترین میزان سود شرکت در ادوار خود بوده است.

مدیرعامل نفت سپاهان در این مراسم درباره عملکرد این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ گفت: درآمد عملیاتی شرکت نفت سپاهان در سال قبل بالغ‌بر ۱۹.۰۵۳میلیارد تومان شد که نسبت به سال مالی قبل از آن ۴۳درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین سود عملیاتی به ۴.۴۷۴ میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد ۴۲درصدی است.

محمد امیر نیکوهمت افزود: سود ناخالص شرکت رقم ۵.۳۷۷ میلیارد تومان را ثبت کرد که افزایش ۴۴درصدی داشت. همچنین سود خالص شرکت به رقم بی‌سابقه ۴.۱۱۲ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال مالی قبل از آن بیانگر رشد ۳۲درصدی (سود خالص شرکت اصلی ۳۴ درصد) است که بالاترین میزان سود شرکت در ادوار خود بوده است.

وی افزود: ثبت رکوردهای فوق در حالی بود که هزینه‌ها و بهای تمام‌شده تولید رقم ۱۳.۶۷۶ میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد که در مقایسه با سال مالی ۱۴۰۰ به میزان ۴۳درصد افزایش داشته است.

نیکوهمت میزان تولید انواع روغن موتور خودرویی و صنعتی و فرآیندی و محصولات جانبی را ۷۲۱ هزارتن اعلام کرد که ۳۳درصد تولیدات چهار شرکت اصلی تولیدکننده روانکار کشور را در اختیار دارد. همچنین نفت سپاهان ۲۴درصد سهم بازار روغن موتور بنزینی و دیزلی کشور را به خود اختصاص داد.

تکمیل پایانه صادراتی نفت سپاهان در بندرعباس

این فعال صنعت روانکار افزود: استانداردهای کیفی برای برخی محصولاتی مانند گریس اخذ شده که به سودسازی بیشتر شرکت کمک می کند. همچنین در تولید ۱۵ مگاوات برق خورشیدی مشارکت داشته ایم و پایانه صادراتی شرکت در بندرعباس تکمیل شده است.

مدیرعامل نفت سپاهان تصریح کرد: حجم فروش انواع روانکار این شرکت ۷۳۲ هزار تن به ارزش ۱۸.۳۵۴ میلیارد تومان بود که در این میان ۲۷۴ هزار تن در بازار داخلی به ارزش ۹.۰۳۶ میلیارد تومان و ۴۵۸ هزار تن به ارزش ۹.۳۱۹ میلیارد تومان سهم فروش صادراتی بود.

نیکوهمت با اشاره به اینکه بازار کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان، ارمنستان و همچنین کشورهای آفریقایی و آمریکای‌جنوبی در استراتژی تنوع‌بخشی صادرات این شرکت قرار دارد، افزود: تامین خوراک، نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت خوراک و هزینه های تولید و تحریمها را از جمله ریسک های شرکت به شمار می رود.

۱۵۰میلیون دلاراعتباربرای طرح‌های نفت سپاهان

وی افزود: این شرکت اجرای پروژه‌های توسعه‌ای سه‌گانه را با ۱۵۰میلیون دلار تامین مالی در دستور کار قرار داده که با بهره‌برداری از آن انواع روغن‌های با کیفیت برتر و سازگار با محیط‌زیست‌ را مطابق بالاترین استانداردهای جهانی، تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد کرد.

این فعال صنعت روانکار گفت: در پروژه FRW هدف تبدیل محصول فعلی (وکس اسلک) به FRW با ارزش افزوده بالا همزمان با افزایش کیفی روغن پایه تولیدی به لحاظ شاخص نقطه ریزش در واحد موم گیری پالایشگاه نفت سپاهان است.

با بهره‌برداری از این پروژه، ۶۰ هزار تن به ظرفیت فعلی ۹۰هزار تنی سالانه تولید وکس نفت سپاهان اضافه شده و باعث افزایش ۲۰درصدی تولید بیس اویل و افزایش بهینه‌سازی و کیفیت و افزایش درآمد شرکت خواهد شد. پروژه FRW در تابستان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید.

تولید ۱۸ محصول جدید درنفت سپاهان

نیکو همت اعلام کرد: در پروژه HDT احداث واحد تولید روغن‌های گروه ۲ و ۳ جهت تولید روغن پایه با کیفیت از طریق محصولات فعلی شرکت نفت سپاهان برای اولین‌بار در ایران در حال اجراست که زنجیره ارتقای کیفیت و روغن های سازگار با محیط زیست را دنبال می‌کند.

فاز مهندسی پروژه HDT در پایان سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۰درصد پیشرفت داشت و در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل نفت سپاهان تصریح کرد: در پروژه TDAE هدف از اجرای آن، تولید روغن فرآیند سبز (دوستدار محیط‌زیست) از محصول جانبی اکسترکت است که در صنایع لاستیک‌سازی و تایرسازی کاربرد دارد و قرارداد EPC آن در سال گذشته منعقد شده و در سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

نیکوهمت با اشاره به اینکه ۵۰درصد جرایم گمرکی شرکت حل و فصل شده به‌گونه‌ای که تاکنون ۱۱۰ میلیارد تومان از این جرایم اصلاح شده است ادامه داد: تعداد شعب فروش شرکت پخش کیمیا اسپیدی قشم در راستای حذف واسطه ها در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۲ استان افزایش یافت. همچنین از دستاوردهای دیگر شرکت، فرمولاسیون و تولید ۱۸ محصول جدید بود که بیانگر تغییراز مونوگرید به پلی‌گرید، است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =