کامیون‌ الکتریکی

علاوه‌بر این شش کمپانی، «ریویان» نیز به‌عنوان یکی از تازه‌واردان در صنعت خودرو، نخستین تولیدات خود را با فناوری‌ الکتریکی‌سازی همراه کرده است

در سال‌های اخیر ورود تکنولوژی الکتریکی‌سازی وسایل‌نقلیه از سواری‌ها گرفته تا تجاری‌های فوق‌سنگین، مورداستقبال بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار گرفت. از این رو شرکت‌های بسیاری برنامه‌های خود را برای تولید مدل‌های الکتریکی اعلام کرده‌اند که در این میان برخی از بزرگان تجاری‌سازی در سراسر جهان نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند.

۱۰ شرکت در حال الکتریکی‌سازی وسایل نقلیه تجاری و ارائه راه‌حل‌های پیشگامانه برای زنجیره تامین جهانی هستند که نام آن‌ها صدرنشین این اقدام مهم برای رهایی از آلاینده‌های زیست‌محیطی است.

این ۱۰ شرکت به عنوان رهبران حوزه‌های خود در بخش تجاری تخصص خود را برای کربن زدایی صنعت لجستیک به اشتراک می‌گذارند که در این میان نام‌هایی چون ولوو، بی‌وای‌دی، بنز، ولووتراکس، داف و... از گوشه و کنار جهان به چشم می‌خورد که نشان از اهمیت ورود تولیدکنندگان خودروهای تجاری به صنعت الکتریکی‌سازی این خودروها دارد.

تعهد سه‌جانبه ولوو، دایملر و تراتون برای الکتریکی‌سازی سنگین‌ها

گروه ولوو به‌عنوان یکی از سهامداران اصلی در مشارکت سه‌جانبه با دایملر AG و گروه تراتون، خودروهای برقی را برای بازار آمریکای شمالی توسعه داده است.

مهم‌ترین محصول الکتریکی این مشارکت که با نام VNR Electric شناخته می‌شود برای استفاده منطقه‌ای در نظر گرفته شده است. از سال ۲۰۱۹، این کامیون در جاده‌ها آزمایش شده است، اما اکنون کسب‌وکارهای این منطقه در حال دریافت سفارشات خود هستند. یکی از مشتریان بزرگ این خودروها، شرکت مرسک است که در مارس ۲۰۲۲، ۱۱۰ کامیون VNR Electric سفارش داد تا به سفارش قبلی ۱۶ دستگاه اضافه شود.

این در حالی است که ولووتراکس مدل‌های دیگری را هم در این سال‌ها الکتریکی کرده که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به ولوو FM اشاره کرد. دایملر AG به‌عنوان مالک مرسدس‌بنز، نقش مهمی برای ایفای الکتریکی‌سازی وسایل نقلیه سنگین دارد. این خودروساز آلمانی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامیون در جهان است و در سال ۲۰۱۸ خودرو ۱۸ چرخ تمام الکتــــریکی خود را به نام Freightliner eCascadia معرفی کرد.

این کامیون برای پشتیبانی از عملیات بندری و حمل‌ونقل منطقه‌ای از طریق برد باتری ۲۵۰ مایلی طراحی شده است. این شرکت همچنین کامیون دیگری به‌نام Freightliner eM۲ ۱۰۶ را توزیع می‌کند که به برد ۲۳۰مایلی می‌رسد و برای شبکه‌های توزیع محلی استفاده می‌شود. گروه تراتون نیز به‌عنوان مالک اسکانیا، MAN، بخش کامیون‌سازی فولکس‌واگن، ناویستار و ریو در این مشارکت سه‌جانبه نقش مهمی در اختیار دارد.

این گروه در حالی که با دایملر AG و گروه ولوو برای برق‌رسانی کامیون‌ها همکاری می‌کند، وضعیت سایر برندهای خود از جمله مان را هم برای پیوستن به بازار کامیون‌ها و کشنده‌های الکتریکی بررسی می‌کند تا مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه را برای برق‌رسانی صنعت لجستیک تعیین کند. این شرکت همچنین در حال توسعه یک کامیون الکتریکی فولکس‌واگن است که قرار است در آمریکای جنوبی برای انجام سفرهای تحویل کوتاه‌مدت به کار گرفته شود.

رقابت سه تجاری‌ساز تازه‌کار در بازار الکتریکی‌های مدرن

تسلا به رغم‌ تازه‌کار بودن اما پیشگام در تولید یک کشنده الکتریکی جسور، قدرتمند و کارآمد است. در سال ۲۰۲۲، این شرکت تسلا Semi را با برد ۵۰۰ مایل و سرعت شارژ ۴۰۰ مایل در ۳۰ دقیقه عرضه کرد.گرچه این کشنده به دلیل رویارویی با مشکلات جهانی، دیرتر از زمان مورد انتظار عرضه می‌شود اما تسلا به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در دنیای تجاری‌های الکتریکی، انتظار دارد هر چه زودتر از رقبای خود بر این بازار تسلط یابد.

در رقابت با تسلا در بازار خودروهای برقی سواری، BYD نیز با توسعه اتوبوس‌ها و کامیون‌های برقی مشارکت دارد. در سال ۲۰۲۰، این شرکت به صنعت کالاهای مصرفی توجه داشت، اما از آن زمان، پیشنهادهای دیگری را به منظور طراحی و تولید کامیون‌ها، اتوبوس‌های عمومی و مدارس گسترش داده است.

شرکت نیکولاموتور نیز همچون بی‌وای‌دی و تسلا در این صنعت تازه‌وارد است اما توانسته پیشگام راه‌حل‌های حمل‌ونقل بدون آلایندگی در بازار خودروهای سنگین باشد و روش‌های مرسوم را کنار بگذارد.

این شرکت با بهره‌گیری از فناوری باتری الکتریکی و سلول سوختی، راه‌حل‌های پایداری را ارائه می‌دهد که تا امروز منجر به تولید مدل‌های باتری‌دار و دو کامیون نیمه پیل‌سوختی خود، TWO FCEV و TRE FCEV شده است که یکی از آن‌ها اواخر سال ۲۰۲۳ در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاری سه خودروساز بزرگ بر تجاری‌های سبک الکتریکی

ریویان نیز به عنوان یکی از تازه‌واردان در صنعت خودروسازی، نخستین تولیدات خود را با فناوری‌ الکتریکی‌سازی همراه کرده است. این شرکت در سال‌های اخیر مدل‌های سبک تجاری از جمله ون و پیکاپ را روانه بازار کرده است.

ون تحویل این شرکت یکی از مهم‌ترین مدل‌هایی است که در حال حاضر آمازون، بیشترین سفارش را روی آن دارد. ریوین خودروهای برقی، نرم‌افزار و زیرساخت شارژ را توسعه داده است.

فورد به عنوان انتخاب محبوب باری‌های سبک، پیشگام تولید انبوه و مقرون‌به‌صرفه این خودروهاست. گروه فورد در سال ۲۰۲۲ اعلامیه‌ای را برای نوآوری خود در ظرفیت باتری اعلام کرد.

این شرکت انتظار دارد که نرخ رشد سالانه ترکیبی خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۶ به ۹۰ درصد برسد که بیش از ۲ برابر رشد پیش‌بینی‌شده در صنعت جهانی است. وقتی صحبت از ون‌های تحویل الکتریکی به میان می‌آید، نام E-Transit به چشم می‌خورد که پرفروش‌ترین گزینه سال گذشته بوده است.

جنرال موتورز به عنوان مالک BrightDrop توانسته‌ است راه‌حل‌های لجستیکی نوآورانه، ایمن و کارآمد را در بخش حمل‌ونقل تجاری‌ سبک ارائه دهد. این شرکت قبلاً تخصص خود را با نام‌های بزرگ در این صنعت، به‌ویژه در ایالات متحده به اشتراک گذاشته است، دو مدل ۴۰۰s و ۶۰۰s این شرکت در حال حاضر به شرکت‌های بزرگ مانند Walmart و FedEx عرضه می‌شود.

اولین محصول الکتریکی این خودروسازی برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ عرضه شد و از آن زمان تاکنون ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از جنرال‌موتورز دریافت کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =