بازار خودرو

در بازار روز گذشته، نرخ ارز از کانال ۴۷ هزارتومان به‌مرز ۴۹ هزارتومان رسید و همین امر سبب شد نرخ خودروهای داخلی و چینی در بازار آزاد افزایش چشمگیری داشته باشد؛ البته خودروهای خارجی همچنان به امید واردات، با کاهش بها کار خود را در بازار آزاد ادامه می‌دهند

بازار خودرو درشرایطی از اواسط هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد که بهای خودرو، چند ماهی بود که روند نزولی خود را در بازار حفظ کرده بود. این درحالی است که در بازار روز گذشته، نرخ ارز از کانال ۴۷ هزارتومان به‌مرز ۴۹ هزارتومان رسیده بود و همین امر سبب شد نرخ خودروهای داخلی و چینی در بازار آزاد افزایش چشمگیری داشته باشد؛ البته خودروهای خارجی همچنان به‌امید واردات، با کاهش بها کار خود را در بازار آزاد ادامه می‌دهند.

کارشناسان معتقدند قیمت خودرو در هفته‌های اخیر تا ۳۵ درصد کاهش را تجربه کرده بود. آن‌ها با اشاره به‌افت قیمت خودرو می‌گویند: «قیمت خودرو در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد و در یکی دو مورد هم تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت به‌صورت میانگین قیمت خودروها ۲۵ تا ۳۵ درصد افت کرده است. از طرفی افت بهای ۴۵ درصدی نرخ خودرو شامل تمام مدل‌ها نمی‌شود. شاید برخی خودروها به‌دلیل جدید بودن یا کمبود عرضه، حباب قیمتی زیادی داشتند که گزارش‌ها از شکسته شدن ۳۰ تا ۴۰ درصدی بهای آن‌ها حکایت می‌کند.

البته ممکن است درمورد خودروهای پرتیراژ، این درصد تا حدی کمتر باشد. از طرفی گفتاردرمانی و خبردرمانی در بازار مبنی بر این‌که واردات خودروهای دست‌دوم آزاد شده است و مردم هم می‌توانند خودرو دست‌دوم وارد کنند، برخی اخبار پیرامون صنعت‌خودرو، قیمت‌گذاری‌های دستوری اخیر در بازار خودرو و همچنین انتشار برخی اخبار سیاسی درباره مذاکرات خارجی، سبب شد قیمت خودرو در بازار تا حدودی کاهش یابد.

البته این میزان کاهش در برابر حباب قیمتی شکل گرفته که اندکی پیش از این، از آن به‌عنوان طنز یاد می‌شد. به‌عنوان مثال در آن زمان قیمت پژو ۲۰۷ به‌یک میلیارد تومان رسیده بود!»این درحالی است که قیمت خودرو به‌یک‌باره و با روند صعودی نرخ ارز، افزایش یافت. اتفاقی که سبب شد دوباره کارشناسان درباره بازار خودرو اظهارنظرهای متفاوتی را بیان کنند.

برخی کارشناسان در این زمینه معتقدند: «واردات خودرو هنوز انجام نشده است و معلوم هم نیست که موفقیت‌آمیز باشد. از طرفی بعید به‌نظر می‌رسد حدود ۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی به‌مردم تحویل داده شود. سال گذشته نیز واردات خودرو دارای مجوز بود؛ اما به‌دلیل کمبود ارز، خودرویی وارد کشور نشد. تا به‌امروز چندین بار اخباری از واردات خودرو اعلام شده، اما هنوز خودرویی به‌دست مردم نرسیده است. از طرفی اردیبهشت‌ماه بود که بدون این‌که اتفاق خاصی رخ بدهد، بهای خودرو رشد چشمگیری داشت؛ زیرا در آن زمان بهای ارز بالا رفته بود و قیمت پژو پارس به ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید. هم‌زمان بورس نیز صعودی شد. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که در کمتر از ۳ یا ۴ ماه آینده نرخ ارز جهش پیدا کند و باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم.»

افزایش ۵۰ میلیون‌تومان دیگنیتی پرستیژ در بازار آزاد

روز گذشته شاهد افزایش قیمت نسبتا شدید خودروهای داخلی و چینی بودیم. اتفاقی که سبب شد جریان بازار خودرو به‌یک‌باره تغییر کند. بر این اساس دیگنیتی پرستیژ با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش، بیشترین رشد بها را در بازار آزاد به‌نام خود ثبت کرد.

برخی خودروهای داخلی روز گذشته افزایش قیمت یک تا ۱۱ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۰۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۵ میلیون‌تومان، تارا دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۰ میلیون‌تومان، پادرا پلاس (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۶ میلیون‌تومان و رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۵۲۷ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۱۰ تا ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۷۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۲۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۹۸۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کیا اسپورتیج با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش بهای ۱۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که ارزش لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و ولوو XC۹۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۶ میلیاردتومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =