ساینا cng

دارنده این خودرو در صورت مصرف CNG تنها یک‌پنجم هزینه را در مقایسه با بنزین پرداخت می‌کند

گروه خودروسازی سایپا در راستای سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و محیط زیست، از ادوار گذشته برنامه تولید خودروهای دوگانه‌سوز را در برنامه کاری خود گنجانده است و به جد در این مسیر حرکت می‌کند. در همین راستا، تولید خودرو ساینا اس دوگانه‌سوز در دستور کار قرار گرفت و از بهمن‌ماه سال گذشته وارد مدار تولید شد. استفاده از سوخت پاک CNG علاوه بر آن‌که برای مصرف‌کننده صرفه اقتصادی دارد و هزینه تامین سوخت را کاهش می‌دهد، برای محیط زیست و هوای پاکیزه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علاوه‌بر این، با توجه به قوانین و جرایم مرتبط با مصرف سوخت خودروها که به خودروساز تحمیل می‌شود، تولید محصولات دوگانه‌سوز از میزان این جرائم می‌کاهد. به همین جهت، خودروسازان داخلی به تولید این نوع از خودروها گرایش پیدا کردند و با مشارکت مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و شرکت‌های مگاموتور و سازه‌گستر و همکاری سایپا-سیتروئن و بخش‌های فنی داخلی شرکت سایپا پروژه توسعه محصول ساینا اس دوگانه‌سوز کلید خورد.

برتری فنی ساینا اس دوگانه‌سوز نسبت به نسخه بنزینی

ساینا اس دوگانه‌سوز که از سامانه گازرسانی نسل چهار، با تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا بهره می‌برد، به واحد الکترونیک یکپارچه کنترل گاز و بنزین مجهز است. حداکثر توان پیشرانه این خودرو ۵۴کیلووات در حالت سوخت گاز بوده و با توجه به این‌که در حالت گازسوز افت توان بسیار کمی‌نسبت به حالت بنزینی دارد، تغییر عملکرد هنگام تغییر وضعیت سوخت بسیار نامحسوس است و رانندگی مطمئنی را فراهم می‌آورد. برای اولین‌بار در این خودرو از شیر برقی مخزن که ایمنی بیشتر مدار پرفشار سامانه گاز را فراهم می‌سازد، استفاده شده است.

همچنین به منظور ارتقای عملکرد و دوام بیشتر جلوبندی خودرو، از نیم‌اکسل‌های تقویت‌شده در محور جلو خودرو و سیستم ترمزگیری قوی‌تر نسبت‌به نوع بنزینی استفاده شده است. البته در راستای سیاست کاهش وابستگی به منابع خارجی و تقلیل ارزبری، در تامین قطعات گازسوز مانند مخزن، شیربرقی و رگلاتور از توانایی شرکت‌های داخلی مورد تایید سازمان ملی استاندارد بهره‌برداری شده است.

انتخابی مناسب برای ناوگان سبک حمل‌ونقل مسافری

ساینا اس دوگانه‌سوز که دارای موتوری دوگانه‌سوز بر پایه موتور ۱۵M ساینا است که با سوخت گاز عملکردی نزدیک به سوخت بنزین دارد. سطح استاندارد آلودگی این خودرو یورو۵ (با سامانه OBD) بوده و مصرف سوخت این خودرو در سیکل رانندگی ترکیبی شهری و جاده‌ای ۶.۴ لیتر در صدکیلومتر (میانگین گاز و بنزین) است. پیمایش خودرو با سوخت گاز نیز حدود ۲۰۰کیلومتر در سیکل ترکیبی و بیش از ۲۳۰ کیلومتر در شرایط رانندگی جاده است.

سیستم تعلیق و جلوبندی تقویت‌شده، دوام بالاتری برای این خودرو فراهم کرده و سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک خودرو دمای مناسب سرنشین را در فصول سرد و گرم فراهم می‌کند. ساینا اس دوگانه‌سوز با ظرفیت مناسب حمل بار و سرنشین در کنار سوخت پاک و ارزان CNG می‌تواند به یک خودرو حمل‌ونقل عمومی تبدیل شود.

انتشار آلودگی کمتر، این خودرو را به انتخابی مناسب برای ناوگان سبک مسافری به ویژه تاکسی تبدیل کرده است. با مقایسه مصرف سوخت گاز و بنزین در هر کیلومتر پیمایش ساینا اس دوگانه‌سوز، دارنده این خودرو در صورت مصرف CNG تنها یک‌پنجم هزینه را در مقایسه با بنزین پرداخت می‌کند. شایان ذکر است؛ رعایت الزامات استانداردی محصول و بهره‌برداری از قطعات گازسوز کاملا استاندارد و با کیفیت و دوام بالا، تمایز برجسته‌ای در مقابل خودروهای دوگانه‌سوز «تبدیل‌کارگاهی» به وجود آورده است.

قابلیت نصب امکانات اضافه برای کاربری عمومی

ساینا اس دوگانه‌سوز برای استفاده در ناوگان عمومی، قابلیت نصب امکاناتی همچون کپسول آتش‌نشانی، تابلو سقفی، جعبه کمک‌های اولیه، سامانه‌های هوشمند نظیر GPS، تاکسی‌متر، پرداخت الکترونیکی و... را داراست و در صورت به‌کارگیری در ناوگان برون‌شهری نیز به‌واسطه برخورداری از دریچه گاز برقی و سیستم برق‌والکترونیک یکپارچه با نود مرکزی (BCM) از قابلیت نصب اصولی کروزکنترل برخوردار است.

همچنین با وجود نصب مخزن گاز ۶۲لیتری داخل صندوق عقب، این خودرو فضایی معادل ۳۰۰لیتر جهت حمل بار و لوازم سرنشین دارد و با رعایت استانداردهای ملی رضایت سرنشینان را در رده قیمتی پایین‌تر نسبت به محصولات مشابه فراهم می‌کند.

ساینا اس دوگانه‌سوز؛ از ایمنی تا امکانات

ساینا اس از پس آزمون‌های تصادف، ترمزگیری، محافظت از عابرپیاده و... برآمده و استانداردهای مهم ایمنی را در این زمینه‌ها اخذ کرده است. ایمنی این محصول با وجود کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای سرنشینان جلو و عقب، نگهدارنده صندلی کودک، ترمزهای ABS تقویت شده با BA (سیستم کمکی ترمز)، جلوبندی تقویت‌شده، و فرمان‌پذیری خوب، تضمین شده است. از دیگر ویژگی‌های این خودرو سیستم ضدسرقت، سنسور هشدار دنده عقب، هشدار سرعت، ریموت کنترل، قفل مرکزی، نمایشگر دیجیتال چندمنظوره MFD، سیستم صوتی بلوتوثی همراه با USB و AUX، چراغ مه‌شکن، چراغ روز و اتولایت با قابلیت تنظیم ارتفاع نور است. صندلی‌های جلو و عقب این خودرو با روکش پارچه‌ای، ارگونومی خوبی دارد و حتی در مسافت‌های طولانی رفاه حال سرنشینان را فراهم می‌کند. تریم و تزئینات داخلی خودرو به‌ویژه فرمان دی‌کات آن هم جذاب است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    2 1
    رگولاتور گاز قبلا ایتالیایی بود دوام و کارکرد بسیار بالاتری نسبت به نوع ایرانیش داشت شما میگی ارز بری نکردیم ولی راننده بیچاره مدام باید با کارکرد ناقص رگولاتور ایرانی سر و کله بزنه
  • پریسا IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    5 0
    اگه واقعا مردین و واقعیت ها رو منتشر میکنید نشر بدین. شرکت سایپا یه دروغ گوی به تمام معناست. تیبا دوگانه رو با ظاهر ساینا اس وارد بازار کرده و با گذاشتن کپسول ۴۰میلیونی قیمت ماشین رو ۲۸۳اعلام کرده. با وجود حذف گسترده آپشن ها نسبت به ساینا اس تک پول اپشن هارو سرجیب زده و برخلاف کاتالوگ معرفی شده خبری از آپشن نیست.دزدی گسترده از ساینا اس دوگانه سوز عدم تطابق با کاتالوگ معرفی شده.امکاناتی که حذف شده نسبت به نسخه بنزینی ۱- کیلومتر نیمه دیجیتالی ۲- نشانگر تعویض دنده gsi ۳- دریچه گاز برقی که سیمی شده ۴- دزدگیر فابریک ساینا ۵- سامانه برق(bcm) مالتی پلکس که به معمولی تغییر دادن ۶- دکمه ها پرایدی شده ۷- ریموت تاشو حذف شده ۸- چراغ بدرقه حذف شده ۹- عدم تقویت جلوبندی طبق گفته ی قبلی شرکت
  • حسین IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    شعر تحویل مردم ندین هیچ کدوم از این امکاناتی که گفته شده رو نداره تمام آپشن هایی که تو نسخه بنزینی بود رو تو مدل دوگانه برداشتن و یه کپسول تیبا گذاشتن روش قیمتشم ۴۰ تومن گرونتر کردن حرومشون باشه ان شاءالله درد بیدرمون بگیرن نتونن از این پولایی که از مردم میگیرن استفاده کنن با همین داستان های امسال شما منم رفتم یکی ثبت نام کردم الان بعد ۶ماه فهمیدم یه فرقون ۴چرخ میخوام تحویل بگیرم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =