پورشه ماکان 

ب‌ام‌و همواره به‌تولید خودروهای اسپرت و موتورهای پرتوان معروف بوده و تکنولوژی مورد استفاده توسط این خودروساز باواریایی در دنیای خودروها همیشه زبان‌زد است.

موتور مهم‌ترین بخش خودرو به‌حساب می‌آید؛ چراکه نیروی تولیدی برای به‌حرکت در آوردن چهار چرخ از احتراق حاصل‌شده در سیلندرها فراهم می‌شود.

در میان موتورهای احتراق‌داخلی، نمونه‌های خطی چهار سیلندر دو لیتری جزو محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین پیشرانه‌های درون‌سوز در صنعت‌خودرو به‌شمار می‌روند. همان‌طور که می‌دانید، توان و گشتاور خروجی دقیق را باید از سرمیل‌لنگ و سر چرخ‌ها و با استفاده از دستگاه دینامومتر استخراج کرد.

در این مطلب قوی‌ترین موتورهای دو لیتری بازار خودرویی ایران را به‌شما معرفی می‌کنیم و اطلاعات بیان‌شده در هر بخش، اطلاعات ذکرشده توسط خودروساز در کاتالوگ خودروهای مربوطه است. در ادامه بخش اول این مطلب را می‌خوانید.

مرسدس‌بنز CLA۴۵ AMG

آلمانی‌ ها و سوئدی‌ ها؛ یکه‌تاز عرضه خودرو با  پیشرانه‌های دولیتری  در ایران

آلمانی‌ ها و سوئدی‌ ها؛ یکه‌تاز عرضه خودرو با  پیشرانه‌های دولیتری  در ایران

سال ۲۰۱۳ میلادی بود که کمپانی مرسدس‌‎بنز، سدان کوپه اسپرت ساب‌کامپکت لوکس خود را با نام CLA کلاس به‌جهان معرفی کرد. این سدان کوپه اشتوتگارتی در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به‌عنوان آیرودینامیک‌ترین خودرو در کلاس خود معرفی شد؛ چراکه ضریب درگ بدنه در این خودرو ۰.۲۴ بود که در نوع خود بهترین ضریب آیرودینامیک است. اما آن‌چه CLA را به یک سوپرسدان کوچولوی دوست‌داشتنی بدل کرده است، بخش فنی این سدان کوپه است.

قوی‌ترین نسخه CLA، CLA۴۵ AMG است که در زیر کاپوت خود یک موتور چهار سیلندر خطی ۱۹۹۱ سی‌سی مزین به‌فناوری تویین-اسکرول-توربو را جای داده است. این خودرو که حدود سال ۱۳۹۶ به‌بازار ایران آمد، در نسخه CLA۴۵ AMG با کیت MEC راهی خیابان‌های کشور شد.

این گرن‌کوپه کوچولوی دوست‌داشتنی ستاره اشتوتگارت، زیر کاپوت خود یک موتور چهار سیلندر ۱۹۹۱ سی‌سی مزین به‌تکنولوژی تویین-اسکرول-توربو را با سیستم پاشش سوخت مستقیم جا داده است.

با در نظر گرفتن فناوری پرخوران توربو و پاشش سوخت مستقیم، موتور M۱۳۳ DE ۲۰ AL (پیشرانه CLA۴۵ AMG) می‌تواند حداکثر ۳۶۰ اسب‌بخار قدرت را در ۶ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۴۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۵ هزار آرپی‌ام تولید کند.

تکنولوژی توربوشارژهای دوقلو و پاشش سوخت مستقیم در کنار سیستم زمان‌بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها سبب شده است توان و گشتاور بالایی برای این خودرو فراهم شود. همچنین استفاده از متریال آلومینیوم در بلوک سیلندر و سرسیلندر سبب شده است تنش حرارتی در این پیشرانه کاهش یافته و در نتیجه توان خروجی آن افزایش یابد.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه و با هماهنگی سیستم فورماتیک به‌چهار چرخ منتقل می‌شود. استفاده از بنزین با اکتان حداقل ۹۰ برای مرسدس‌بنز CLA۴۵ AMG پیشنهاد می‌شود تا استهلاک کمتری برای موتور آن ایجاد شود. از نظر تکنولوژی، کیفیت، توان و گشتاور، پیشرانه M۱۳۳ DE ۲۰ AL مرسدس‌بنز در جایگاه نخست قرار می‌گیرد.

ولوو XC۹۰

آلمانی‌ ها و سوئدی‌ ها؛ یکه‌تاز عرضه خودرو با  پیشرانه‌های دولیتری  در ایران

آلمانی‌ ها و سوئدی‌ ها؛ یکه‌تاز عرضه خودرو با  پیشرانه‌های دولیتری  در ایران

ولوو XC۹۰ به‌عنوان لوکس‌ترین و ایمن‌ترین اس‌یووی کراس‌اوور میان‌سایز لوکس بازار ایران شناخته می‌شود. نسل دوم XC۹۰ مزین به‌زبان جدید طراحی وقت ولوو بود که استایل بسیار جذاب و زیبایی را برای این بلندقامت خوش‌فرم به‌ارمغان می‌آورد. سال ۲۰۱۵ میلادی بود که نسل دوم XC۹۰ به‌جهان معرفی شد و درنهایت سال ۱۳۹۶ پای این خودرو به‌خیابان‌های ایران باز شد.

ولوو XC۹۰ به‌تمام فناوری‌های جدید و هوشمند صنعت‌خودرو مجهز است؛ از سیستم نیمه‌خودران سطح دو گرفته تا پیشرفته‌ترین سیستم‌های ایمنی و رفاهی در این خودرو تعبیه شده است.

دردانه ولوو زیر استایل پرابهت و باوقار خود یک موتور چهار سیلندر خطی ۱۹۶۹ سی‌سی مجهز به‌تکنولوژی توربوشارژ-سوپرشارژ را جا داده است. این پیشرانه یکی از هوشمندترین و پرقدرت‌ترین چهار سیلندرهای جهان است که برای نخستین‌بار هم‌زمان از دو فناوری پیشرفته پرخوران توربوشارژ-سوپرشارژ بهره می‌برد.

کمپانی ولوو این فناوری را با نام تویین-چارزد معرفی می‌کند. در این فناوری به‌طور هم‌زمان یک توربوشارژ جمع‌وجور نسل جدید با یک سوپرشارژ سانتریفوژ در یک مجموعه طراحی شده است. هدف از چنین طراحی مبتکرانه و نوآورانه‌ای افزایش توان و گشتاور خروجی برای XC۹۰ است تا بتواند رقبای قدر خود را به‌راحتی مغلوب کند.

با در نظر گرفتن طراحی سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها، نسخه T۶ AWD (تمام XC۹۰ های واردشده به‌کشورمان از این نسخه هستند) حداکثر می‌تواند ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت را در ۵۷۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۵۰۰ آرپی‌ام تولید کند.

این قدرت و گشتاور توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی آیسین ژاپن به‌چهار چرخ انتقال داده می‌شود. کیفیت بالای ساخت قطعات، دقت بالا در مونتاژ و عملکرد عالی موتور سبب شده است قلب تپنده ولوو XC۹۰ در جایگاه دوم قرار گیرد.

پورشه ماکان

آلمانی‌ ها و سوئدی‌ ها؛ یکه‌تاز عرضه خودرو با  پیشرانه‌های دولیتری  در ایران

آلمانی‌ ها و سوئدی‌ ها؛ یکه‌تاز عرضه خودرو با  پیشرانه‌های دولیتری  در ایران

پورشه به‌عنوان اسپرت‌ساز موفق آلمانی جایگاه بسیار خاصی در دنیای خودرو دارد و راز طراحی و ساخت محصولات آن، سرلوحه سایر خودروسازان است. فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی بود که این اسپرت‌ساز معروف آلمانی از دومین محصول بلندقامت خود در کلاس کامپکت اس‌یووی کراس‌اوور لاکچری رونمایی کرد.

این خودرو که با نام ماکان شناخته می‌شود، از سال ۱۳۹۵ به‌بعد وارد کشورمان شد و بسیار مورد توجه جوانان و اسپرت‌دوستان قرار گرفت؛ تا جایی که هنوز هم از آن به‌عنوان یکی از خاص‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران نام برده می‌شود.

ماکان از نظر طراحی مشابه برادر بزرگ‌ترش یعنی کاین است؛ با این تفاوت که وجود سطوح منحنی، تقاطع‌ها و سطوح تخت، سبب شده است ماکان شخصیت پویاتر و جذاب‌تری داشته باشد. آن‌چه دردانه پورشه را در این کلاس متمایز می‌کند، مهندسی است که پورشه به‌بهترین شکل ممکن در این اس‌یووی کراس‌اوور لاکچری کامپکت استفاده کرده است.

یکی از عواملی که ماکان را نسبت به‌رقبایش برتری می‌دهد، پیشرانه آن است. قلب تپنده‌ای که در زیر کاپوت این کوچولوی بلندقامت دوست‌داشتنی می‌تپد، قدرتمند است.

این پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم ۱۹۸۴ سی‌سی و مجهز به‌فناوری پرخوران توربوشارژ می‌تواند توان و گشتاور بالایی را برای این کراس‌اوور اسپرت آلمانی به‌ارمغان آورد. در این خودرو از توربوشارژ نسل جدید استفاده شده که حتی در دورهای پایین نیز وارد مدار شده و قدرت و گشتاور بالاتری تولید می‌کند.

همچنین از طراحی سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل محفظه احتراق نیز نمی‌توان صرف‌نظر کرد؛ چراکه هر دو سیستم مذکور می‌توانند در افزایش قدرت و گشتاور تاثیرگذار باشند.

حداکثر قدرت خروجی پورشه ماکان به ۲۵۲ اسب‌بخار در ۶۸۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی این خودرو به ۳۷۰ نیوتون‌متر در ۴۵۰۰ آرپی‌ام می‌رسد.

این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه PDK پورشه به‌چهار چرخ منتقل می‌شود. با توجه به‌تکنولوژی منحصربه‌فرد ساخت، پورشه باید در سطح بالاتری قرار می‌گرفت؛ اما حساسیت فراوان این پیشرانه به‌شرایط سوختی و جوی ایران و همچنین عدم‌تامین آسان قطعات سبب شده است این خودرو در جایگاه چهارم قرار بگیرد.

ب‌ام‌و ۵۳۰i

آلمانی‌ ها و سوئدی‌ ها؛ یکه‌تاز عرضه خودرو با  پیشرانه‌های دولیتری  در ایران

آلمانی‌ ها و سوئدی‌ ها؛ یکه‌تاز عرضه خودرو با  پیشرانه‌های دولیتری  در ایران

ب‌ام‌و همواره به‌تولید خودروهای اسپرت و موتورهای پرتوان معروف بوده و تکنولوژی مورد استفاده توسط این خودروساز باواریایی در دنیای خودروها همیشه زبان‌زد است. نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی بود که کمپانی ب‌‎ام‌و از نسل هفتم سدان سایز بزرگ لوکس محبوب خود، یعنی سری ۵ رونمایی کرد. سری ۵ نسل هفتم (موسوم به G۳۰) آخرین شاهکار طراح محبوب ب‌ام‌و یعنی کریم حبیب بود. این طراح معروف با استفاده از خطوط شارپ و سطوح تخت، توانست سدان جذاب و اسپرتی را به‌وجود آورد.

طراحی G۳۰ به‌حدی جذاب بود که در بازار جهانی و بازار ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفت. سری ۵ نسل هفتم اواخر سال ۱۳۹۶ به‌ایران آمد تا پس از سری ۵ F۱۰ بتواند جایگاه خود را در ذهن‌ اسپرت‌دوستان حفظ کند. تمام مدل‌های سری ۵ G۳۰ واردشده به‌کشورمان ۵۳۰i بوده که مجهز به‌سیستم محور محرک عقب یا RWD هستند.

قلب تپنده ۵۳۰i G۳۰ را همان موتور معروف B۴۸B۲۰ تشکیل می‌دهد. این پیشرانه ساختار چهار سیلندر و آرایش خطی دارد که حجم موتور آن ۱۹۹۸ سی‌سی و مزین به‌تکنولوژی تویین-توربوشارژ است. با توجه به‌این‌که بلوک سیلندر این موتور از آلومینیوم و پوشش سرامیک است، این پیشرانه از نظر دمای موتور و تنش حرارتی درسطح پایینی قرار دارد.

اویل‌پمپ (پمپ روغن) و واترپمپ (پمپ آب) این پیشرانه از نسل جدید بوده و دمای کاری را تا حد زیادی کنترل می‌کنند. با در نظر گرفتن فناوری تویین-توربوشارژ (توربو دوقلو) و پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها و البته طراحی سیستم منحصربه‌فرد تایمینگ متغیر سوپاپ‌های ب‌ام‌و (ونوس) ولوترونیک، توان و گشتاور بسیار مناسبی در این موتور تولید می‌شود.

بر این اساس حداکثر توان خروجی موتور B۴۸B۲۰ ۵۳۰i G۳۰ به ۲۵۰ اسب‌بخار قدرت در ۶۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی آن به ۳۵۰ نیوتون‌متر در ۴۸۰۰ آرپی‌ام می‌رسد.

این توان و گشتاور خروجی بالا به‌دلیل فناوری دقیق باواریایی‌‎ها (مانند پاشش سوخت داخل سیلندرها و استفاده از نسل جدید سیستم جرقه‌زنی) به‌دست می‌آید.

اگرچه بهترین مکانیزم کاری این پیشرانه با استفاده از سوخت با اکتان ۹۰ به‌بالا به‌دست می‌آید، اما درصورت نگهداری صحیح، این پیشرانه حداکثر تا ۲۵۰ هزار کیلومتر کم‌استهلاک است.

از سوی دیگر گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی ZF آلمان، قدرت و گشتاور را به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. تکنولوژی بالای ساخت، فناوری منحصربه‌فرد سیستم پرخوران و تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها سبب شده است موتور B۴۸B۲۰ ب‌ام‌و در جایگاه سوم قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =