volkswagen china group

چندین برند گروه فولکس‌واگن اعلام کردند در هفته‌های اخیر پلت‌فرم‌های برقی را از خودروسازان چینی خریداری خواهند کرد. آئودی به‌سراغ IM Motors رفته که از سوی علی‌بابا و سایک تاسیس شده‌اند و قرار است از پلت‌فرم الکتریکی iO Origin خود استفاده کند.

فولکس‌واگن تا سال ۲۰۲۶ دو مدل خودرو برقی متوسط ‌را با ‌ژپنگ Xpeng در چین و با زیربنای پلت‌فرم قدیمی خود عرضه خواهد کرد و ظاهرا برند اختصاصی فولکس‌واگن برای بازار چین یعنی جتتا نیز وارد حوزه برقی می‌شود. این شرکت قرار است با لیپ موتور «Leapmotor» صحبت کند تا از معماری برقی چهار پر یا «Four Leaf Clover» آن‌ها استفاده کند.

لیپ‌موتور و جتا

در اروپا جتا به‌عنوان خودرویی خانوادگی و جایگزین پاسات شناخته می‌شود؛ اما در چین یک زیر برند کاملا مستقل است که در سال ۲۰۱۹ با خط‌تولید اختصاصی خود تاسیس شد. تا به‌امروز تمام محصولات برند جتا در برنامه وارداتی گروه ماموت در ایران قرار گرفته‌اند که تست درایو این سه مدل خودرو را در «دنیای‌خودرو» پوشش دادیم.

اکنون فولکس‌واگن می‌خواهد جتا وارد تجارت خودروهای الکتریکی شود. اما به‌عنوان برندی تازه‌تاسیس براساس پلت‌فرم‌های MEB. تا به‌امروز انتظار زیادی برای فروش در چین وجود نداشته و آن‌ها ترجیح داده‌اند یکی از برقی‌سازان چینی با سابقه را با استراتژی فعلی تقویت کنند.

دو هفته پیش لیپ‌موتور اعلام کرد درحال مذاکره با دو شرکت خارجی برای مجوز فناوری برقی خودش است.

شایعه شده بود که یکی از آن‌ها یک خودروساز ژاپنی است. امروز یکی از منابع داخلی فاش کرد که دومی جتای فولکس‌واگن است. این یک حرکت ناامیدکننده از سوی فولکس‌واگن است و برای مردم ولفسبورگ باید سخت باشد که بپذیرند فناوری برقی آن‌ها به‌اندازه کافی خوب نیست. با این حال برای چنین حرکت جسورانه‌ای باید به آن‌ها احترام گذاشت.

هنوز مشخص نیست که محصولات آتی جتا که با پلت‌فرم‌های لیپ‌موتور قرار است عرضه شوند نیز در برنامه وارداتی ماموت به‌عنوان خودروهای برقی قرار خواهند گرفت یا خیر.

ژپنگ و فولکس‌واگن

برند ژپنگ درمقایسه با VW دارای پلت‌فرم‌های برقی عالی است. این معامله هشت ماه در حال انجام است و در ماه جولای زمانی که فولکس‌واگن ۴.۹۹ درصد از ژپنگ را خریداری کرد، فاش شد.

در اول آگوست فولکس‌واگن سهام خود را در ژپنگ به ۶.۸۵ درصد افزایش داد. خودروساز آلمانی اعلام کرد تا سال ۲۰۲۶ دو مدل خودرو برقی را براساس پلت‌فرم ۸۰۰ ولتی اکسپنگ ادوارد که زیربنای سدان G۹ و شاسی‌بلند P۷ است، روانه بازار خواهد کرد.

جالب این‌جاست که آن‌ها از جدیدترین پلت‌فرم این کمپانی یعنی SEPA ۲.۰ که زیربنای شاسی‌بلند کوچک‌تر G۶ است که در ژوئن عرضه شد، استفاده نخواهند کرد. اما پلت‌فرم برقی همه آن چیزی نیست که فولکس‌واگن به‌آن دسترسی دارد.

ژپنگ دارای یک سیستم ADAS درجه یک به‌نام XNGP است. این سیستم در بزرگراه‌ها به‌خوبی کار می‌کند و اخیرا مجوزی برای ارائه قابلیت‌های رانندگی نیمه‌خودران در پکن دریافت کرده است.

به‌خاطر داشته باشید که اتوپایلوت تسلا در چین مجاز نیست. اما فولکس‌واگن تنها طرفی نیست که از این معامله سود می‌برد. احتمالا صدها هزار دستگاه خودرو برقی فولکس‌واگن با استفاده از XNGP در آینده طعمه‌ای بزرگ برای تست‌های ژپنگ باشد.

همچنین تایید فولکس‌واگن به‌این استارت‌آپ ۹ ساله اعتبار بیشتری می‌دهد تا هم حضور آن‌ها در اتحادیه اروپا گسترش یابد که خیلی خوب پیش نمی‌رود و هم فروش داخلی آن‌ها تقویت ‌شود.

وقتی بیش از ۹۰ برند خودرو برقی در چین (همچون هنگچی، لتین، نیوترون و غیره) ورشکسته می‌شوند و احتمالا برندهای دیگری در آینده. درچنین شرایطی مصرف‌کنندگان چینی قبل از خرید خودرو دو بار فکر می‌کنند که اگر شرکت فعالیت خود را متوقف کند، چه بلایی سر آن‌ها خواهد آمد. طبیعی است که هیچ‌کس نمی‌خواهد از خدمات گارانتی محروم شود.

چنین اقدامی یک پیام واضح برای ژپنگ دارد؛ این‌که این برند به‌جایی نمی‌رود و قرار است بماند. بنابراین انتظار داشته باشید که این همکاری افزایش فروش محصولاتش را به‌دنبال داشته باشد.

سایک و آئودی

گروه سایک مالک برند MG است؛ اما ما آن را به این شکل در چین معرفی نمی‌کنیم. به‌خصوص که در خارج از شهرهای سطح یک این کشور مردم احتمالا MG را نمی‌شناسند. اما آن‌ها سایک را مطمئنا می‌شناسند.

این خودروساز دولتی مستقر در شانگهای در سال ۲۰۲۲ تا میزان ۵.۳ میلیون‌دستگاه خودرو فروخت و برای هفدهمین سال متوالی رتبه اول را در چین کسب کرد. اخیرا آن‌ها به‌شدت وارد سگمنت خودروهای الکتریکی شده‌اند و یکی از دارایی‌های آن‌ها برند IM Motors نام دارد که سرمایه‌گذاری مشترک با علی‌باباست.

این زیر برند دو مدل خودرو برقی را به‌فروش می‌رساند که یک سدان L۷ پریمیوم ۶۴ هزاردلاری است و دیگری شاسی‌بلند LS۷ که هر دو بر اساس پلت‌فرم iO Origin (iO) که آئودی برای خودروهای برقی جدید خود آن را انتخاب کرد، ساخته می‌شوند؛ زیرا توسعه پلت‌فرم PPE در آلمان بسیار کند پیش می‌رود.

به‌رغم این‌که هم L۷ و هم LS۷ خودروهای برقی مناسبی هستند، اما فروش خوبی ندارند.

همچنین LS۷ را می‌توان کپی‌برداری از آستون‌مارتین DBX دانست که به‌شرایط آن کمکی نمی‌کند. اما آن‌چه ضروری است این‌که همه‌چیز در مکان‌های مناسب زیر کاپوت و صندلی سرنشین قرار دارد و به‌نظر می‌رسد این اتفاق را آئودی می‌داند.

صفات مشترک

اگر تا این‌جا با ما همراه بودید، احتمالا متوجه یک ویژگی مشترک در هر سه خودروساز چینی درارتباط با مدل‌های برقی شده‌اید که مجوز فناوری خود را به فولکس‌واگن ارائه کرده‌اند. آن‌ها دارای پیشرانه برقی از نوع SW یا ADAS هستند؛ اما فروش آن‌ها کمتر از حد انتظار است.

درمورد IM، فروش اندک کاملا آشکار است. درمورد ژپنگ بعد از عرضه G۶ اوضاع بسیار بهتر شده، اما P۵ یا G۹ (با وجود این‌که روی کاغذ خودروهای عالی هستند) یک فاجعه فروش بودند. مثل این است که ژپنگ کار خوبی انجام می‌دهد؛ اما همیشه آخرین قطعه پازل از زیر دست او در می‌رود.

لیپ موتور احتمالا بهترین شرایط را از بین این سه دارد؛ اما آن‌ها بسیاری از خودروهای مقرون به‌صرفه را با حاشیه سود کمی می‌فروشند.

در ۲۷ جولای، فولکس‌واگن تخمین تحویل خود را برای سال ۲۰۲۳ از ۹.۵ میلیون‌دستگاه به ۹ میلیون‌دستگاه کاهش داد. این کاهش عمدتا به‌دلیل کاهش فروش مدل‌های درون‌سوز در چین و عدم‌فروش خودروهای برقی برای جبران این ضرر است.

با در نظر گرفتن این موضوع، جای تعجب نیست که فولکس‌واگن به‌سمت فناوری‌هایی بروند که آن‌ها را با سرعت بیشتری به‌سمت برقی‌ شدن در چین هدایت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

آخرین اخبار